E oficial: Tribunalul București a confirmat insolvența companiei de asigurări Euroins, care-i urmează unei alte decizii, din martie, a Autorității de Supraveghere Financiară. Această sentință vine în urma deciziei, din luna martie, a Autorității de Supraveghere Financiară. Decizia nu este definitivă, dar este cu titlu executoriu. Începând de azi, polițele de asigurare emise de Euroins mai sunt valabile doar 90 de zile.
Contactat de PS News, analistul economic Adrian Negrescu a precizat că decizia instanței vine să confirme, practic, că „trăim în țara țepelor financiare”.
„Au fost țepele din anii ‘90, vă mai aduceți aminte de Caritas, iată, și în industria asigurărilor avem al patrulea faliment de proporții în care sunt implicați peste un milion de români. Le spun țepe pentru că acești oameni au venit nu de bună-voie la această companie, au fost invitați de către statul român să-și facă asigurarea auto, iar statul, care ar fi trebuit, teoretic, să monitorizeze această situație, în așa fel încât această companie să nu intre în faliment, a dormit în papuci. Iar acest lucru duce la pagube, pentru că sunt peste un milion de români, care în momentul de față circulă cu emoție pe străzile din România, de teamă că e posibil ca oricând să fie implicați într-un accident cu un asigurat Euroins, iar din această perspectivă să trebuiască să aștepte cu lunile de zile să-și primească despăgubirile pentru a-și putea repara mașinile lovite”, a spus Negrescu.
Clienții Euroins, prinși la mijloc între birocrație și stat
Analistul economic a explicat ce trebuie să facă acum clienții Euroins pentru a recupera din pagubă. Iar prima constatare a specialistului e că „trăim în țara birocrației”.
„Trebuie mai întâi să depui o cerere pentru a denunța contractul cu Euroins pe adresa de e-mail a companiei falimentare Euroins și, după ce ai denunțat acest contract, trebuie să faci o cerere către Fondul de Garantare a Asigurărilor prin care să soliciți plata sumei rămase din contractul de asigurare pe care-l ai. Încă o dovadă că birocrația lovește puternic în România și-i determină pe români să se înarmeze de fiecare dată cu timp, cu răbdare și cu foarte multe documente de la copii de buletin până la tot felul de documente xeroxate pe care trebuie să le atașeze la cererile pentru care sunt îndreptățiți”, a precizat Adrian Negrescu.
În opinia analistului, pentru ca falimentul Euroins să fi fost prevenit, trebuiau făcute două reforme esențiale:
„Statul a dovedit încă o dată că nu știe să administreze un sistem de asigurări auto. În mod normal, dacă-și dorea ca acest sistem să funcționeze, trebuia să fie făcute niște reforme absolut esențiale: 1 – asigurarea auto să fie legată de șofer, nu de mașină, în așa fel încât șoferul să fie bonificat în funcție de comportamentul lui la volan, iar pe de altă parte să fie obligatorie această prevedere privind decontarea direct, care permite, practic, să-ți repari mașina prin propria asigurare obligatorie. Să nu mai trebuiască să umbli pe la FGA, o instituție total depășită de numărul mare de falimente pe care trebuie să le gestioneze”.

Explicațiile companiei
După decizia Tribunalului București de vineri, Euroins a transmis un comunicat în care arată polițele emise de companie încetează de drept după 90 de zile: „În acest context, potrivit legislației în vigoare, ASF anunță că polițele de asigurare emise de Euroins România mai sunt valabile 90 de zile începând de astăzi, respectiv până la data de 8.09.2023 (exceptând polițele de garanții, pentru care termenul de valabilitate este de 150 de zile și se împlinește la data de 7.11.2023). După împlinirea termenelor de mai sus, polițele emise de Euroins România încetează de drept și, prin urmare, este necesară încheierea unor polițe noi”.
Pentru clienții Euroins care solicită returnarea parțială a primei de asigurare, acest lucru înseamnă că trebuie să se adreseze Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA).
Consiliul ASF a hotărât, prin Decizia 262/17.03.2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, să retragă autorizația de funcționare a Euroins România și a constatat starea de insolvență a societății. Deficitul de capital de solvabilitate este de 2,2 miliarde de lei și un deficit de capital minim de 1,75 miliarde de lei.
