Fostul ministru al Finanţelor Alexandru Nazare (PNL) afirmă, joi seară, că „eschivele ministrului Câciu nu facilitează încasarea taxei de 1 miliard de euro pentru profiturile speculative ale OMV din 2022”. În plus, liberalul susţine că, dacă Ministerul de Finante avea intenţia reală de a taxa veniturile speculative din energie, o putea face oricând în cursul anului trecut.
„Eschivele ministrului Câciu sau mutarea responsabilităţii de la un minister la altul nu facilitează încasarea taxei de 1 miliard de euro pentru profiturile speculative ale OMV din 2022 de 10.3 miliarde de lei, cu 260% mai mari decat in 2021. Chiar, dimpotrivă! Eschivele publice împiedică încasarea taxei”, a scris, joi seară, pe Facebook, fostul ministru al Finanţelor Alexandru Nazare.
Acesta susţine că, dacă Ministerul de Finanţe avea intenţia reală de a taxa veniturile speculative aferente companiilor din energie (intermediarii din zona de energie sau alte domenii) o putea face oricând în cursul anului trecut şi fără aplicarea Regulamentului 1854.
„Măsura era considerată “echivalentă”, ca atare nu mai avea obligaţia transpunerii Regulamentului, ci doar a raportării măsurii echivalente până la sfârşitul anului 2022.
De altfel, Regulamentul face referire la aşa numitele “măsuri echivalente” de taxare luate de statele membre din proprie iniţiativă şi precizează doar ca măsurile să nu se suprapună”, a mai scris Nazare.
Potrivit acestuia, Ministerul de Finanțe a avut, de fapt, de ales între taxarea echivalentă (pe oricare dintre CAEN-uri) şi Regulament și a ales transpunerea Regulamentului.
„Aceasta abordare anulează toate argumentele prin care ministrul Câciu reclamă că nu a fost consultat. E adevărat că o condiţie necesară pentru aceasta consultare ar fi fost prezenţa la respectiva şedinţa de Guvern în care se adopta actul normativ (…) Şi, dacă tot vorbim de consultări interministeriale, oare acestea au existat în interiorul ministerului? Puţin probabil să fi avut loc, să fi existat o analiza temeinică, dacă rezultatul de astăzi este incert. Ministerul se ocupă de actele normative și nu ANAF-ul”, a mai transmis fostul ministru de Finanţe.
Nazare face referire la discuţia despre introducerea unei noi taxe de solidaritate, de 1% din cifra de afaceri, o taxă suplimentară față de taxa europeană.
„În comun, cele două au doar cuvântul “solidaritate”, dar demersul pare menit doar să acopere eşecul aplicării taxei europene și să distragă atenţia opiniei publice. Păi dacă nici taxa europeană nu am reuşit să o aplicăm, ce credibilitate are Ministerul de Finanțe că va reuşi cu o alta taxa, despre care nu ştim prea multe?! Mai mult, se pare că gândită în această formă, respectiv până la 1% din cifra de afaceri, nici aceasta nu s-ar aplica pentru OMV. OMV ar fi iar exceptată, dacă datele sunt cele prezentate deja în conferința de presă!
Nu sunt adeptul taxelor suplimentare, dar în această speţă discutăm doar de profiturile speculative, pe o perioada clar determinată, 2022-2023. Având in vedere nevoia de a scădea inflaţia, introducerea de alte taxe nu ar pune decât gaz pe foc”, a mai transmis Nazare.
Acesta consideră că Ministerul de Finanțe ar putea face mult mai mult pentru a stopa „optimizările fiscale” pe care marile companii le practică, atât operaţional cât și legislativ, acestea fiind prinse şi în programul de guvernare şi ar fi mult mai eficiente decât ameninţarea cu noi taxe.
„În concluzie, pentru rezolvarea problemei pe fond, în speţă obţinerea miliardului de euro la buget aferent anului 2022, odată transpus Regulamentul, singura soluţie este discuţia la nivel politic cu Comisia Europeana. Doar aceasta ar putea aduce clarificările necesare pentru 2022. De ce amâna ministrul Câciu discuţia politica cu Comisia Europeana, la Bucuresti sau la Bruxelles? În lipsa acestor discuţii, nici pentru taxa aferenta anului 2023 nu este clar ce se va întâmpla, indiferent de cuantumul ei”, a adăugat Nazare.
