Sorin Grindeanu a avut unul dintre cele mai bogate ministere, dar rezultatele sale sunt foarte slabe în comparație cu toate miliardele pe care le-a avut la dispoziție. Ministerul Transporturilor este unul dintre cei mai mari beneficiari ai banilor din PNRR, în condițiile în care toată infrastructura are nevoie de investiții. În baza protocolului dintre PSD, PNL și UDMR, Ministerul Transporturilor ar urma să fie preluat de PNL, care va avea misiunea dificilă să accelereze proiectele abandonate de Sorin Grindeanu.
53 de km de autostradă în 2022
Subiectul autostrăzilor este unul foarte sensibil pentru scena politică din România, deoarece țara noastră n-a ajuns nici măcar la 1.000 de km de autostradă. Autostrada Sibiu-Pitești are cele mai mari întârzieri. Primul tronson al acestei autostrăzi a început să fie construit în 2019 și trebuia finalizat în 2023, dar lucrările nu au ajuns nici măcar la 50%.
Sorin Grindeanu s-a grăbit să-și asume proiecte care nu au fost realizate în timpul mandatului său: „Când am venit la Minister, am găsit situația următoare: cinci loturi (n.r. din autostrada Sibiu-Pitești), capetele 1 și 5 aveau contracte semnate, porțiunea grea, cea de traversare a munților, 2,3 și 4 nici măcar contracte semnate”, a declarat Grindeanu. Lotul 4 al acestei autostrăzi fusese semnat încă din 2021, de ministrul interimar Dan Vîlceanu, cu toate că acest contract trebuia semnat în 2019.
„Sunt bucuros să mă aflu aici la această semnare ce marchează un moment foarte important pentru Autostrada Sibiu-Piteşti. După mai bine de 2 ani, am reuşit astăzi să semnăm contractul pentru Secţiunea 4, o porţiune de drum ce prezintă câteva caracteristici aparte, vorbim de 12 poduri şi de un tunel cu o lungime de peste 1.300 de metri”, declara Dan Vîlceanu, în 2021, după semnarea contractului.
Sorin Grindeanu a reușit să inaugureze, în 2022, doar 53 de kilometri de autostradă și drum expres, iar anul 2023 nu a început deloc mai bine, neavând nici măcar un kilometru inaugurat. Ba chiar mai mult, unele tronsoane construite au mari probleme. O parte din Autostrada A10, de lângă Alba Iulia, s-a rupt în urma unei alunecări de teren.
Anul 2023 trebuia să fie unul în care România inaugura peste 100 km de autostradă, dar în primele 6 luni nu s-a înregistrat niciun progres în acest sens, fiind multe întârzieri sau contracte reziliate.
Ministerul Transporturilor a reușit să semneze mai multe contracte pentru autostrada spre Moldova, finanțată prin PNRR, dar cele mai importante proiecte întârzie să fie finalizate. Pentru autostrada Ploiești-Brașov nu mai există un proiect, după ce anul acesta Grindeanu a decis să schimbe traseul.
Podul de la Brăila este un alt eșec al lui Sorin Grindeanu, care în 2022 promitea că va fi deschis până la sfârșitul anului. Podul ar putea fi deschis pentru trafic abia la sfârșitul lunii iunie, după mai multe întârzieri.
Calea ferată, un pericol pentru cetățeni
Calea ferată se dovedește, aproape în fiecare lună, un pericol pentru toți: angajați și călători. Atât companiile de stat, cât și cele private care activează pe calea ferată din România au înregistrat accidente feroviare în ultimii 2 ani. Ministrul Transporturilor nu a luat nicio măsură pentru a crește securitatea traficului feroviar din România. Investițiile pentru modernizarea căii ferate se bazează pe banii din PNRR și alte fonduri europene, care sunt foarte puțini și nu acoperă toate problemele.
De asemenea, licitațiile pentru noile trenuri întârzie, iar marele proiect cu 12 trenuri pe bază de hidrogen riscă să nu se realizeze niciodată, deoarece niciun constructor nu se arată interesat de această licitație.
În februarie 2023, Ministerul Transporturilor a primit doar două oferte pentru achiziția a 20 de trenuri electrice interregionale. Valoarea proiectului este între 1,2 și 2,3 miliarde de lei fără TVA. Licitația decurge într-un ritm foarte lent, iar cele 20 de trenuri se dovedesc insuficiente.
În aprilie 2023, s-a lansat și licitația pentru 16 locomotive noi, la care a participat un singur constructor. Proiectul acesta este finanțat din PNRR, iar valoarea este între 700 și 1 miliard de lei fără TVA.
În noiembrie 2022, s-a semnat un contract pentru modernizarea a 54 de km de cale ferată între Timișoara și Arad, finanțat de PNRR cu suma de 2,1 miliarde de lei, adică aproape 40 de milioane de lei pentru fiecare kilometru.
România nu are nicio strategie pentru construirea unei noi legături feroviare care să conecteze Bucureștiul de Vestul Europei. La toate acestea se adaugă și situația deplorabilă în care se află gările feroviare din România; multe dintre ele nu au peronul la nivelul trenului sau nu sunt accesibile și persoanelor cu dizabilități.
Transportul cerealelor din Ucraina
Sorin Grindeanu își încheie mandatul la Ministerul Transporturilor după ce a contribuit indirect la falimentarea agricultorilor români. După izbucnirea conflictului dintre Ucraina și Rusia, Sorin Grindeanu s-a grăbit să-i ajute pe ucraineni să-și transporte cerealele în România, deși UE eliminase taxele vamale. Odată ce au intrat în România cerealele din Ucraina, agricultorii români nu au mai reușit să-și vândă produsele și au rămas cu cerealele în stoc, fiind nevoiți să solicite ajutorul statului.
De asemenea, ministrul Grindeanu le-a mai făcut un cadou ucrainenilor: navele din Ucraina sunt scutite de plata tarifelor pentru servicii portuare. Decizia lui Grindeanu de a transporta cerealele din Ucraina în România a provocat pierderi de sute de milioane de euro pentru fermierii români.
Grindeanu a decis să fie vocal împotriva Ucrainei în cazul canalului Bâstroe, dar ulterior a renunțat la această cauză, după ce a anunțat că autoritățile de la Kiev au mărit adâncimea canalului, ceea ce ar afecta toată zona Deltei Dunării. După mai multe luni de discuții, Ministerul Transporturilor nu a prezentat datele oficiale ale măsurătorilor. Scandalul diplomatic provocat de Grindeanu a dispărut de pe scena politică din România fără niciun rezultat concret.
