Biserica Ortodoxă Română (BOR) este foarte critică cu noile legi ale educației și încearcă să impună religia printre probele opționale pentru bacalaureat. Preoții din România au ieșit public să critice legi care în alte țări există de ani de zile pentru comunitatea LGBT și protejează minoritățile sexuale inclusiv în unitățile de învățământ.
Legile educației propuse de ministrul Ligia Deca nu aduc mari schimbări, însă precizează că sunt interzise discriminările pe bază de orientare sexuală și protejează genul asumat de fiecare individ. „(…) sunt interzise discriminările pe criterii de vârstă, etnie, sex, origine socială, orientare politică sau religioasă, orientare sexuală sau alte tipuri de discriminare”, spune proiectul propus de Ministerul Educației.
Nicăieri în proiectul pentru preuniversitar nu se vorbește despre „ideologia de gen” sau alte referiri la diversele tipuri de genuri sexuale ale comunității LGBT. Legile doar interzic discriminarea pe bază de orientare sexuală și le oferă elevilor dreptul să-și asume o orientare sexuală.
Lucrurile nu sunt atât de simple pentru BOR, care consideră că ar fi vorba de o „ideologie de gen”. «„Ideologia de gen” care descrie ca normalitate o deviație psiho-somatică numită „transgenderism” nu constituie miezul unei științe reale, ci este o artificială construcție ideatică, așa-zis culturală, orientată în răspăr cu realitatea, cu logica, cu biologia, cu antropologia, cu ordinea firii structurată de cele două sexe: masculin și feminin/ feminin și masculin”, spune BOR într-o scrisoare către reprezentanții Guvernului.
Cu aceste critici dure la adresa minorităților sexuale, BOR a provocat un scandal în societate. Scrisoarea BOR a fost susținută de alte 13 culte religioase prezente în România și arată că bisericile reușesc să facă front comun împotriva diversității sexuale și a promovării acesteia în școli.
Religia la bacalaureat și educația sexuală
În aceeași scrisoare către ministrul educației, cultele religioase au cerut ca religia să devină probă opțională la examenul de bacalaureat. „Nediscriminarea Religiei în raport cu alte discipline școlare din trunchiul comun, prin includerea acesteia în lista disciplinelor școlare, la alegere, în cadrul examenului național de Bacalaureat pentru ca elevii care frecventează orele de religie să aibă posibilitatea de a-și valorifica și verifica competențele dobândite la această disciplină, una dintre puținele care se studiază pe tot parcursul învățământului preuniversitar și singura care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților”, spun reprezentanții bisericilor.
Introducerea religiei printre opțiunile pentru bacalaureat ar fi o premieră pentru sistemul de educație din România. În Germania este posibil un examen la bacalaureat cu probă scrisă la religie. Studenții din Germania au această posibilitate, însă trebuie precizat că elevii pot studia, pe parcursul liceului, mai multe doctrine religioase și pot alege examenul în funcție de ceea ce au studiat.
Italia, țară aflată sub influența totală a Vaticanului, nu are religia printre probele pentru bacalaureat, nici obligatoriu, nici opțional. De asemenea, cursurile de religie în școlile italiene nu sunt predate de preoți catolici. În timp ce în România există un monopol al preoților asupra cursurilor de religie, iar BOR a transformat orele de religie în ore de propagandă religioasă, neavând nicio legătură cu filozofia religioasă sau istoria religiilor, materii care pot contribui la dezvoltarea intelectuală a unui elev. În școlile italiene, cursurile de religie sunt dedicate profesorilor de religie care au studiat facultatea de educație religioasă și au un master în pedagogie.
Franța a reușit să scoată influența bisericii din școli și nu există nicio probă pentru religie, însă elevii care aleg să susțină bacalaureatul la filozofie pot avea subiecte despre filozofia religioasă.
Spania este un caz complet diferit de România, deoarece nu are religia printre probele pentru bacalaureat, însă de anul trecut a introdus cursul de educație sexuală obligatoriu pentru toți elevii. Guvernul de la Madrid se dorește a fi unul care protejează drepturile minorităților sexuală și promovează ideologia de gen, lăsându-le elevilor posibilitatea să-și caute propria orientare sexuală. Doar că polemicile nu au lipsit din societatea spaniolă, după ce Guvernul a vorbit despre „studii ale sexualității” sau „construcția sexelor” inclusiv pentru copii de 7 ani care nu au viață sexuală.
Singurele state UE care nu au cursuri de educație sexuală în școli sunt România, Italia, Polonia, Bulgaria, Cipru și Lituania. Toate celelalte au diferite cursuri care le vorbesc elevilor despre identitatea de gen, viața sexuală și orientarea sexuală.
