Skip to content
Economie

ANALIZĂ Cazul Auchan nu este unic. Ce alte supermarketuri vor să impună un sistem complet de „self-pay” și care sunt măsurile de taxare propuse de alte state

Inquam Photos/Cornel Putan

Gigantul Auchan România a luat decizia de a înlocui angajații de la casele de marcat cu sistemul de self-pay, iar anunțul a generat un val de controverse și critici în mediul online. Astfel, în 22 februarie, Auchan anunța, printr-un comunicat, că „a început remodelarea liniilor de case din magazine și construirea unui parcurs 100% self check-out pentru clienți”. Între timp, surse politice au precizat pentru PS News că social-democrații lucrează la un proiect de lege prin care să taxeze agenții economici care folosesc sistemul ”self-pay”, prin care clienții își scanează singuri și își plătesc produsele la casele de marcat.

Self-pay în Occident

Majoritatea statelor din Vestul Europei au adoptat opțiuni de self-pay în supermaketuri, deși în acest moment nu există o țară în care o automatizare de genul acesta să se aplice uniform. În cele mai multe cazuri, opțiunile de self-pay sunt oferite complementar cu plata tradițională, la casa de marcat, realizată cu ajutorul casierilor umani. Printre țările care au adoptat tehnologia self-pay în magazine, pe scară largă, se numără Statele Unite, Marea Britanie, Canada, Australia și mai multe state europene.

De asemenea, trebuie remarcat și faptul că nu există până în prezent un lanț de magazine care să fi automatizat complet plata și să fi renunțat în totalitate la casierii umani. Cu toate acestea, unele lanțuri mari de supermaketuri și-au anunțat intenția de a înlocui complet casierii cu sistemul self-pay. Din acest punct de vedere, cazul Auchan nu este singular.
Walmart, unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din lume, cu peste 10.000 de magazine, intenționează de multă vreme să elimine casierii din magazine și să automatizeze complet plata. Planul inițial viza sisteme de self-pay în toate magazinele („Scan & Go”), până la finalul lui 2021, dar pe fondul pandemiei de coronavirus și a problemelor economice, Walmart a întârziat punerea în aplicare a planului. Din punctul de vedere al reprezentanților Walmart, o astfel de mutare ar fi una în logica cost-beneficiu. Mai exact, eliminarea casierilor reprezintă de fapt o raționalizare a forței de muncă din magazine. Un supermarket alocă, de obicei, aproximativ 12-15% din vânzările sale pentru forța de muncă. Automatizarea ar aduce venituri suplimentare în buzunarele patronilor, dar ar putea genera un șomaj major, de vreme ce, potrivit datelor Băncii Mondiale, aproape 16 milioane de oameni lucrează în această industrie doar în America de Nord și Europa de Vest. Dacă resursele nu vor fi alocate pentru reconversia profesională, atunci aceștia angajați s-ar putea trezi fără locuri de muncă. De aici și controversele legate de automatizările din supermarketuri.

Taxarea agenților economici

Social-democrații din România nu sunt singurii care s-au gândit la un proiect de compensare și de taxare a agenților economici care folosesc sistemul „self-pay”. Un judecător din Rhode Island (SUA) spune că supermarketurile ar trebui să ofere clienților un discount de 10% în cazul în care își scanează singuri produsele. În Austrialia s-a propus chiar un discount de 25% pentru clienții care apelează la un astfel de sistem.

Prin urmare ideea, social-democraților de a cere supermarketurilor să oferă reduceri de 1-5% din bonul de cumpărături nu reprezintă o invenție proprie.

„Politicienii u trebuie să se comporte precum lampagii supărați pe apariția electricității”

Economista Andreea Paul a declarat pentru PS News că „social-democrații sau politicieni de orice ideologie nu trebuie să se comporte precum lampagii supărați pe apariția electricității.

„Social-democrații sau politicieni de orice ideologie să nu se comporte precum lampagii supărați pe apariția electricității. Asta dacă nu vor ei înșiși să stea personal la ghișeele pentru care magazinele nu mai găsesc forță de muncă 24 de ore din 24, 7 zile din 7, așa cum își doresc clienții.

Alfabetizarea digitală și tehnologică este o necesitate pentru toate vârstele și politicienii nu fac excepție. Cu toții trebuie să depunem mai multe eforturi pentru a înțelege mersul lumii, dinamica tehnologică, impactul asupra calității vieții, economia viitorului, iar politicile publice să fie croite anticipativ, participativ, prin dezbateri serioase, nu mimate și nici populist.

Populismul este prostia costisitoare pe care nu ar trebui să ne-o permitem in pragul celei de-a cincea revoluții industriale, ci să pregătim această națiune pentru următorul val tehnologic. Țările bogate, cu acces la noile tehnologii, vor deveni și mai bogate. Țările sărace, fără acces la noile tehnologii vor deveni și mai sărace”, a precizat aceasta pentru PS News.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *