Skip to content
Economie

ANALIZĂ Criza prețurilor la carburanți. Câți bani va pierde bugetul statului după reducerea accizei la benzină și motorină

Inquam Photos / Octav Ganea

România traversează o criză economică după 2 ani de pandemie, iar Guvernul caută măsuri disperate pentru a reduce prețurile scăpate de sub control. Benzina și motorina au crescut foarte mult în ultimele luni, ajungând la un preț de 7 lei.

PSD a propus reducerea accizei la combustibil pentru a combate această creștere a prețurilor. „Cred că o înjumătățire a accizei va avea un efect benefic asupra inflației fiindcă a doua mare problemă după scumpire este inflația. După simulările făcute de ministru ar scădea prețul cu 1,2 lei. Pentru o perioadă, vedem cât suportă bugetul de stat”, a spus Marcel Ciolacu, președintele PSD și președintele Camerei Deputaților.

Coaliția de guvernare a adoptat această propunere și va exista o scădere temporară cu 50% a accizei la combustibil, după cum a anunțat Adrian Câciu, ministrul Finanțelor. Guvernul consideră că o reducere a accizei ar avea efecte pozitive asupra inflației, dar România este unul dintre statele UE care colectează cei mai puțini bani la buget.

România este pe penultimul loc în privința veniturilor fiscale, care reprezintă 27,2% din PIB, în timp ce media europeană este la peste 40%. Mai rău decât noi este doar Irlanda, care funcționează ca un paradis fiscal. Inclusiv Bulgaria are venituri fiscale de 30% din PIB. În aceste condiții, o reducere de taxe nu este un semnal bun pentru economia românească.

Nu am cifrele în faţă, dar în opinia mea, o reducere de taxe, în acest moment, nu foloseşte nimănui. Taxele sunt dispropor­ţio­nate, da! Taxarea muncii este mare în România, taxarea capitalului este mică. Este nevoie de o discuţie, în primul rând cu mediul de afaceri, despre cum va trebui să fie reaşezate taxele, în viitor”, a spus Florin Pogonaru, președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România, citat de zf.ro.

Guvernul a redus accizele la carburanți și în ianuarie 2020, atunci când a fost eliminată supraacciza. Potrivit datelor oficiale ale Guvernului, bugetul statului încasa 3,4 miliarde de lei pe an din supracciză. După eliminarea acesteia în 2020, prețul benzinei și motorinei a continuat să crească, de la 5,2 lei/litru, cât se estima după eliminarea supraaccizei, la peste 7 lei în 2022. Prin urmare, eliminarea supraaccizei nu a controlat prețul carburanților și a avut efect doar pe termen foarte scurt.

Pierderi de peste 100 de milioane de euro pe lună

Marcel Ciolacu consideră că propunerea ar avea un impact de 1,2 lei pe litru. Potrivit unor date din 2018, în România se consumau peste 6,3 miliarde de litri de combustibil pe an. După ce se va aplica reducerea de 1,2 lei/litru, atunci statul român va pierde circa 7,56 miliarde de lei pe an. În doar o lună, statul român va pierde 630 de milioane de lei. Calculele sunt orientative, dar cu o reducere de 1,2 lei/litru, bugetul statului va pierde lunar peste 100 de milioane de euro.

Analistul Andrei Mocearov, doctor și profesor în economie, a precizat că orice idee de reducere a taxelor „e proastă, deoarece creează o gaură la buget”. Acesta consideră că ar trebui să se intervină în piață, nu asupra taxelor.

Dacă ar trebui luată o decizie de reducere a prețului ar trebui luată direct asupra prețului carburanților. La noi însă, piața e sfântă, e dată de Dumnezeu, nu parte a societății asupra căreia se poate interveni. Cazul prețurilor la gaz și energie e chiar mai elocvent. Orice, numai să nu intervenim pe piață”, a declarat Andrei Mocearov, într-o declarație pentru PS News.

Banii pe care bugetul de stat i-ar pierde prin reducerea accizei la carburanți s-ar adăuga deficitului bugetar deja excesiv, pe care România ar trebui să-l reducă în următorii ani. Până cel târziu în 2024, România trebuie să revină la un deficit de 3%, în condițiile în care în 2021, deficitul a fost de 6,72% din PIB.

Măsurile actuale ale Guvernului vizează reducerea rapidă a inflației, astfel încât aceasta să nu depășească cu mult pragul de 10%. Guvernul intenționează să reducă și TVA-ul la energie de la 19% la 5% pentru a ajuta cetățenii să plătească mai puțin, iar o decizie în acest sens ar putea fi luată în zilele următoare. Problema inflației nu este doar o problemă a României, ci toată zona UE și SUA se confruntă cu o inflație scăpată de sub control.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *