Noile legi ale educației propun câteva modificări privind examenele elevilor, ceea ce a provocat o nouă dezbatere în societate, deoarece frecvent apar modificări care îi bulversează pe elevi, părinți și profesori. Ligia Deca, ministrul educației, mizează pe o descentralizare a evaluării elevilor, oferindu-le liceelor o mai mare putere decizională.
Dacă în privința bacalaureatului nu apar schimbări importante, nu același lucru se poate spune și despre admiterea la liceu. Ligia Deca își dorește ca liceele să poată organiza examene de admitere pentru elevi, iar cel mult 60% din locurile din licee să fie ocupate pe bază de examen. Evaluarea națională va continua să fie la două probe – română și matematică – însă sindicatele și-ar dori mai multe probe. Ministrul a respins propunerea sindicatelor, care voiau 5 examene pentru evaluarea națională.
„Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale”, se arată în proiectul de lege propus de Ministerul Educației.
Sistemul de evaluare din România, mai ales în privința bacalaureatului, se aseamănă mai mult cu cel din Franța, în timp ce alte state UE au renunțat la evaluarea elevilor pentru intrarea la liceu. De asemenea, România continuă să aibă o structură diferită a anilor de studii.
Italia
Sistemul de educație din Italia este diferit de cel din România, având o structură care presupune școală primară până la vârsta de 11 ani, iar între 11 și 14 urmează școala secundară de primul grad. După vârsta de 14 ani, elevii intră pentru 2 ani în școala secundară de grad secund și alți 3 ani liceul. Unele licee au posibilitatea de a organiza probe pentru admitere, cum este cazul liceelor artistice unde sunt verificate competențele elevilor.
La finalul liceului, elevii susțin examenul de maturitate (bacalaureatul) care constă în 2 probe scrise: italiană și o probă specifică liceului ales. După terminarea probelor scrise, elevii susțin o probă orală cu comisia de evaluare. Chiar și în acest caz, evaluarea liceenilor italieni este mai simplă decât a celor din România care susțin mai multe probe scrise și orale.
Franța
Francezii au un sistem de educație asemănător celui italian, însă cu examene mai dificile. Între 11 și 15 ani, elevii din Franța au școala secundară, iar între 15 și 18 ani au liceul. Nu există examen pentru intrarea la școala secundară, este nevoie doar de înscriere la primărie. La sfârșitul școlii secundare, adică după clasa a IX-a, elevii susțin examenul Brevet care constă: examen scris cu 3 părți (franceză, matematică și istorie și geografie) și un examen oral la istorie și artă.
La finalul liceului, francezii au examenul de bacalaureat, care are probe diferite în funcție de specificul liceului. Examenul de bacalaureat din România se aseamănă foarte mult cu cel al francezilor. Proba la limba franceză este obligatorie pentru fiecare elev, iar ulterior alege în funcție de specificul liceului alte două probe scrise. De asemenea, francezii au și numeroase probe orale la limba franceză, limbi străine, artă, limba greacă etc.
Spania
Școala secundară din Spania începe la 12 ani și se termină la 16 ani. După această perioadă, elevii susțin un examen național și primesc o diplomă pentru absolvirea școlii secundare obligatorie.
Elevii pot continua opțional cu alți 2 ani de studii la școala secundară de grad superior, numită bachillerato, pentru a putea intra la examenul de bacalaureat. Cei care nu vor să meargă spre bacalaureat (singurul care le permite accesul la universitate) pot continua cu cursuri formative pentru piața muncii.
