După profesori a venit rândul CFR-ișilor să înceapă protestele pentru salarii mai mari. Liderii sindicatelor cer aprobarea bugetului la CFR Călători şi CFR Infrastructură şi o salarizare care să ducă la creşterea eficienţei angajaţilor. Interesant de observat e că liderul de sindicat al celor de la CFR nu se poate plânge de salarii mici.
Câți bani încasează Maxim Rodrigo Gabriel
Maxim Rodrigo Gabriel este președintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. Acesta este principala voce a CFR-iștilor nemulțumiți. Culmea e că Rodrigo Gabriel are un salariu de-a dreptul impresionant. Potrivit declarației sale de avere, acesta câștigă din salariul de expert relații sociale la SNTFC CFR Călători SA și din cel de președinte al SUS CFR Călători, numai puțin de 109.478 de lei anual, ceea ce se traduce printr-un venit lunar de 9.123 de lei, cu mult peste orice angajat din eșaloanele de bază ale CFR Călători. Pe lângă acești bani, Rodrigo Gabriel deține un apartament în București și un teren intravilan în Sectorul 2.
Dacă comparăm venitul lui Rodrigo Gabriel cu cel al angajaților CFR din eșaloanele inferioare observăm diferențe astronomice. De pildă, între anii 2019 – 2020, un vânzător de bilete la CFR câștiga maxim 2.645 de lei brut lunar, în timp ce un conductor de tren câștiga maxim 2.828 de lei lunar. În aceeași perioadă un șef de tren avea maxim 3.068 de lei brut, iar un manevrant de vagoane lua 2.929 de lei lunar.
Conducerea CFR, salarii de top
Lucrurile stau însă cu totul altfel dacă ne uităm la conducerea CFR. Ca și în cazul lui Rodrigo Gabriel aceștia câștigă bani frumoși. De pildă, directorul general adjunct din CFR Călători încasează, brut, 13.766 de lei, asta înseamnă un salariu net de aproximativ 8.000 de lei lunar. Directorul adjunct câștigă și el aproximativ 6.400 de lei. Șeful oficiului juridic și revizorul general iau câte 7.600 de lei pe lună. Totodată, contabilul șef, șeful de divizie și șeful de serviciu au venituri de aproximativ 5.300 de lei lunar.
Mai trebuie spus că angajații CFR pot primi un spor de vechime de 12-15% din salariul de bază, un spor pentru condiții grele de muncă de 3-8% din salariul de bază și un spor pentru condiții nocive de lucru de 10% din salariul minim garantat în plata pentru orele de lucru lucrate în condiții vătămătoare.
Implicațiile grevei CFR
Greva CFR poate avea anumite consecințe negative asupra serviciilor de transport feroviar și asupra economiei în general. În primul rând, grevă de la CFR poate duce la oprirea sau restricționarea semnificativă a serviciilor de transport feroviar. Aceasta poate afecta călătorii, care depind de trenuri pentru a ajunge la destinații importante sau pentru a-și desfășura activitățile zilnice. De asemenea, poate afecta și transportul de marfă, ceea ce poate duce la întârzieri în livrare și pierderi financiare pentru companii.
În al doilea rând, Greva la CFR poate afecta negativ activitățile economice, inclusiv importul, exportul și aprovizionarea cu mărfuri. În plus, companiile care depind de transportul feroviar pentru a-și desfășura afacerile pot suferi pierderi semnificative în cazul unei greve. Nu în ultimul rând, greva pot implica costuri semnificative pentru companii și pentru angajații care participă la grevă. Angajații care intră în grevă pot pierde salarii și alte beneficii în timpul întreruperii activității. În plus, pierderile financiare suferite de companii în timpul grevelor pot duce la consecințe economice negative pe termen lung.
