Schimbarea premierului presupune și o schimbare a ministerelor, iar una dintre marile mize este aceea pentru Ministerul Transporturilor, care în 2023 ar trebui să inaugureze circa 100 de km de autostradă. Cele două mari partide din coaliția de guvernare vor încerca să aibă rolul decisiv în aceste proiecte, pentru a le promova și în campaniile electorale de anul viitor.
Marcel Boloș, actualul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, ar trebui să preia portofoliul Transporturilor după ce se va face rocada pe fotoliul de premier. „Am lucrat 4 ani în Ministerul Transporturilor și, zic eu, cunosc proiectele și am experiența necesară pentru acest portofoliu”, a declarat Marcel Boloș, la Puterea Știrilor.
Viitorul ministru al Transporturilor nu este încă decis și vor urma negocieri dure în coaliția de guvernare, între cele două mari partide – PNL și PSD. Ministerul Transporturilor este unul dintre cele mai bogate și cel mai important pentru infrastructura României. Pe lângă situația autostrăzilor, în joc mai e și viitorul căii ferate din România, care se află într-o stare deplorabilă.
Ce autostrăzi ar putea fi inaugurate în 2023
Cele mai multe proiecte care ar putea fi inaugurate în 2023 ar fi în București, pe autostrada de centură. Momentan, sunt 4 loturi în execuție pe centura București Sud.
Lotul 1 din Centura București Sud are o lungime 16,93 km și ar trebui finalizat în septembrie 2023, după ce contractul a fost semnat în august 2019, iar lucrările au început în 2021. Un raport CNAIR, din ianuarie 2023, arată că lucrările sunt la 54% progres și au fost mai multe probleme de construcție, legate de niște exproprieri și relocarea conductelor de gaz.
Lotul 2 din Centura București Sud este mai avansat și ar trebui deschis în aprilie 2023, având o lungime de 16,3 km. Lucrările au început în 2020, după ce contractul a fost semnat în martie 2019, pe vremea guvernului Dăncilă. Acest lot avea un progres de 70%, în ianuarie 2023. Una dintre probleme a fost și în acest caz legată de exproprieri care au durat prea mult timp și constructorul a trebui să reducă ritmul lucrărilor.
Problemele continuă pe tronson 3 al Centurii București Sud, care va avea o lungime de 17,97 km. Constructorul grec Aktor a amânat foarte mult lucrările și a fost amenințat inclusiv cu rezilierea contractului. Grecii s-au angajat să termine până în decembrie 2023, însă lucrările sunt la doar 25%, arată CNADNR, și pare imposibil ca acest lot să fie inaugurat anul acesta. Contractul pentru lotul 3 a fost semnat în 2019, iar lucrările au început după mai bine de 2 ani și au înainte foarte greu. Printre problemele remarcate în acest lot: întârzieri în finalizarea organizării șantierului, antreprenorul nu a respectat programul de execuție, mobilizare insuficientă și lentă.
La nivel național, în 2023 ar trebui inaugurat și tronsonul 3B5 Nusfalau-Suplacu de Barcău, din autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea. Este vorba de un tronson de 13,55 km, care înregistrează un progres de 68%. Contractul a fost semnat în toamna lui 2020, pe vremea guvernului Orban, iar lucrările au început în 2021. Pe acest tronson nu au fost evidențiate mari probleme.
În 2023 ar trebui inaugurat și lotul 3 din drumul expres Pitești-Craiova, care are o lungime de 32 km. Inclusiv ministrul Sorin Grindeanu a confirmat că lotul 3 ar urma să fie deschis anul acesta.
Întârzierile, o mare problemă politică
Misiunea viitorului ministru al transporturilor nu va fi una ușoară dacă vor apărea întârzieri pe aceste loturi și nu vor mai fi inaugurate în 2023. Un partid politic va deconta pentru orice problemă și întârziere. Aproape 100 de km inaugurați în 2023 ar fi o mare performanță pentru politica românească, însă un rezultat mai slab sub aceste așteptări va fi taxat dur de cetățeni.
Subiectul autostrăzilor rămâne unul de interes pentru cetățenii români, care sunt conștienți că România e cu mult în urma statelor din Vest. Astfel, Ministerul Transporturilor poate fi un bun instrument pentru campania electorală, în cazul în care se vor înregistra performanțe, dar și un mare impediment dacă lucrările vor întârzia.
