Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a anunțat, marți, că a finalizat selecția unui management profesionist, numit prin concurs și pe mandat de 4 ani, conform PNRR, la Metrorex, CNAIR, CNIR, CFR Călători și CFR SA. Ministerul condus de Sorin Grindeanu nu a dat, însă, numele noilor membri ai Consiliului de Administrație. Metrorex a făcut publice numele noilor administratori, care vor conduce compania în următorii patru ani și care au fost aleși prin concurs conform angajamentelor asumate prin ordonanța guvernanței corporative în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Unul dintre ei este chiar fost director al companiei, în timp ce alții au condus în trecut companii alte companii din subordinea Transporturilor, precum CFR Călători și CFR Marfă. În continuare vă prezentăm cine sunt numele „noi”.
Metrorex: la vremuri noi, tot ei
Mihai Barbu provine pe linie politică din PNL, unde, potrivit CV-ului său, îndeplinește funcția de președinte al Comisiei de Cenzori. Acesta este totodată fost președinte al Consiliului de Administrație de la Metrorex, a mai fost membru în C.A-ul de la CFR Călători și director general al SC Telecomunicații CFR SA. În trecut, a mai fost consilier la Senat, dar și la ministerul Dezvoltării, consilier județean în Ilfov (2004-2006), precum și vicepreședinte al Consiliului Județean Ilfov (2012 – 2013). A lucrat în special în domeniul telecomunicațiilor, la firme private, dar și la stat.

Iosif Szentes intra în atenția opiniei publice în 2019 când pierdea un proces cu CFR Călători. Acesta a fost director general al CFR Călători între martie 2015 și martie 2018 când a fost înlocuit de Leon Bărbulescu, lucru contestat de Szentes. După ce a plecat din funcție, Iosif Szentes s-a angajat la Transferoviar Grup, firmă deținută de omul de afaceri Călin Mitică. O altă firmă a acestuia, Remarul 16 Februarie, a beneficiat de contracte cu CFR Călători exact în perioada în care Szentes avea frâiele companiei de stat. În mandatul lui Szentes, CFR Călători a încheiat în 2014 două contracte-cadru cu Remarul 16 Februarie, firmă din grupul ce include și Transferoviar. Contractele au privit repararea automotoarelor Siemens Desiro (Săgeata Albastră) însă nu au fost respectate de societatea clujeană. Dincolo de eșecul acestui contract, ”performanțele” lui Szentes se exprimă și prin numărul mic de vagoane la care CFR Călători a coborât sub conducerea sa, respectiv 800 de vagoane, față de 1.800 câte avea când el a preluat mandatul și 1.000 în prezent.
Potrivit CV-ului personal acesta este absolvent al Institutului Politehnica București, Facultatea de Transporturi, și are și un doctorat în Ingineria Transporturilor obținut în 2015. Din 1989 până în 2003 a fost angajat la Regionala CFR Brașov. Apoi, a avut mai multe funcții în cadrul sistemului feroviar din România: expert instructor, cmanager de proiect în cadrul Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER), director de Exploatare, instructor Central în cadrul Serviciului Mers Tren, director Relații Internaționale și Instituționale și director general al CFR Călători SA.

Traian Preoteasa este cunoscut ca fiind omul de casă al fostului premier Ludovic Orban, între ei existând o relație veche. Acesta a ocupat de-a lungul timpului multe funcții de conducere în companii de stat din Transporturi. Potrivit CV-ului, acesta a fost director general al CFR Călători, director general al CFR SA, director general al CFR Marfă, membru în Consiliul de Administrație al Tarom. Traian Preoteasa a absolvit liceul CFR Craiova în 1984, apoi Facultatea de Electrotehnică la Universitatea din Craiova. Are o diplomă de masterat de la Școala Națională de Științe Politice și Administrative, a făcut studii la Colegiul Național de Apărare, în 2005, și are un doctoratul în inginerie mecanică, la Universitatea un Craiova. A lucrat la Revizia de Vagoane din Craiova, din 1990 până în 2000, apoi a urcat în diverse funcții la companiile de căi ferate ale statului.

Mariana Petre, este membru al Biroului Politic de Sector al organizației Partidului Național Liberal Sector 1, organizație condusă de liberalul Sebastian Burduja. Potrivit CV-ului a lucrat din 1990 la Metrorex pe diverse funcții, a absolvit Facultatea de Planificare și Cibernetică Economică la ASE București în 1981. Apoi, la mijocul anilor 2000 a făcut un master în Management Public la ASE și unul de Transport și Trafic Persoane la Facultatea de Transporturi din Universitatea Politehnica București. S-a pensionat în 2019, iar de atunci a mai avut două mandate în Consiliul de Administrație al Metrorex.

Gabriel Popa provine pe linie politică din PSD. Este totodată profesor universitar și prodecan al Facultatății de Transporturi din cadrul Universității Politehnica București, unde s-a angajat în 1988 ca asistent universtitar. Potrivit CV-ului acesta a absolvit în anul 1985 Institutul Politehnic București, a lucrat o vreme ca inginer la Căile Ferate Române. Între 2020 și 2022 a fost președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

La CNAIR, pionul Chinei
Președintele Consiliului de Administrație CNAIR, Costin Mihalache este fost șef al Cancelariei premierului Viorica Dăncilă. PS News a scris în trecut despre Costin Mihalache. Acesta este un fost consul la Beijing și fost membru în conducerea Casei Româno-Chineze, fiind principalul vector de influență al Chinei în România. Aceasta este o asociație ne-guvernamentală non-profit, condusă, din postura de secretar general, de controversatul om de afaceri Dumitru Nicolae NIRO. Mai mult, deşi în România numele acestuia nu este cunoscut publicului, Costin Mihalache este un cunoscut al preşedintelui chinez Xi Jinping.

Costin Mihalache, șef al Cancelariei fostului premier Viorica Dăncilă, actualul președinte al Consiliului de Administrație CNAIR, Ion Damian, ofițer de poliție adus administrator în mandatul ministrului Sorin Grindeanu, Cristian Pistol, actualul director general al CNAIR, Septimiu Buzașu, fost secretar de stat (PDL) în Ministerul Transporturilor, au fost desemnați în urma selecției în noul Consiliu de Administrație al Companiei de Drumuri (CNAIR).
Alături de aceștia, consultanții externi, Pluri Consult și Fox Management, și Ministerul Transporturilor i-au desemnat și pe doamna Bîrchi Ileana-Mirela (avocată) și Marcu Mirel-Alexandru, director producție Nuclearelectrica. Totodată, Mike Eduard, reprezentantul Ministerului Finanțelor rămâne în Consiliul de Administrație cel puțin șase luni. Indemnizația brută lunară a administratorilor CNAIR este de 13.215 lei.
Ion Damian, ofițer de poliție de la Timișoara, este și în Consiliul de Administrație de la CFR infrastructură și nu are experiență relevantă pentru infrastructura de transport.

Cristian Pistol este membru PNL, fost consilier al premierului Florin Cîțu și apropiat de secretarul de stat PNL, Ionel Scrioșteanu. Actualul director general intermar al CNAIR este inginer Construcții Civile și a fost numit director general din poziția de director implementare autostrăzi.

Septimiu Buzașu, inginer constructor cu experiență în infrastructura de transport, a fost director în CNAIR și secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

