Skip to content
Externe

ANALIZĂ Saga submersibilului Titan: ce ştim, ce credem că ştim

sursa foto: OceanGate, site oficial OceanGate - site oficial

UPDATE 22.35: Potrivit abcnews.com, toți pasagerii Titan au fost declarați morți. Submersibilul Victor a găsit urme ale aparatului Titan pe fundul mării. Aparatul ar fi suferit o implozie. Cinci piese importante din structura Titan au fost găsite de „Victor”.

Duminică, 18 iunie 2023, ora 6. Submersibilul Titan, construit de compania Ocean Gate, îşi începe scufundarea către epava Titanicului, aflată la 4.000 de metri adâncime pe fundul Atlanticului, la 740 de km apropiere de zona Newfoundland, Canada. O oră şi patruzeci şi cinci de minute mai târziu, legătura cu Garda de Coastă se întrerupe. Ce să se fi întâmplat?

All passengers are believed to be lost after a desperate dayslong search for a submersible carrying five people vanished while on a tour of the Titanic wreckage off the coast of Newfoundland, Canada.

 

În articolul următor vorbim despre:

  • Ce este Ocean Gate şi cum este construit submersibilul Titan
  • Cronologia evenimentelor
  • Cine sunt membrii echipajului
  • Ipoteze şi teorii ale conspiraţiei

Cine şi, mai ales, ce este submersibilul Titan

Constructorul său este compania Ocean Gate, condusă de unul dintre membrii echipajului de la bord – miliardarul Stockton Rush. Înainte de expediţie, Rush, eminenţa cenuşie din spatele construcţiei Titanului, îşi prezenta construcţia ca fiind un sumersibil avansat, cu o cosntrucţie unică, ce utilizează titan şi fribră de carbon, înfăşurată cu filament. Are o greutate de 9.072 de kilograme în aer. Este special balastat pentru a atinge o flotabilitate neutră, odată ce ajunge pe fundul mării.

Rush a insistat foarte mult pe ideea unicităţii Titanului. El a spus că acest mix de titan şi fibră de carbon este indestructibil (de altfel, el a şi subliniat acest lucru într-un interviu dat cu puţin timp înainte de scufundare). “Ştiţi, desigur, că asta spuneau constructorii şi despre Titanic!”, răspunde reporterul pe un ton reţinut. “Da, ştiu”, replică Rush cu un zâmbet plin de încredere în sine.

foto: OceanGate, site oficial
foto: OceanGate, site oficial

 

Submersibilul are o lungime de 6,5 metri şi nu permite statul în picioare. Are o toaletă cu un rezervor foarte mic, despre care Rush spune că are şi muzică. De asemenea, tot Rush spune că o mare parte dintre materialele folosite sunt materiale reciclate, refolosite şi că tot aparatul nu are decât un buton. Într-un material video, acesta arată cu lejeritate cum va conduce submersibilul: cu un game controller care, pe Amazon, e listat cu 30 de dolari.

“Dacă vrei să mergi înainte, apeşi pe înainte, dacă vrei să mergi la stânga, apeşi pe stânga, dacă vrei să mergi la dreapta, apeşi pe dreapta, dacă vrei să mergi înapoi, apeşi pe înapoi”, a explicat Rush cum va fi avut de gând să conducă submersibilul.

Pe site-ul official Ocean Gate, Titan este prezentat ca un vehicul de avangardă. “Prin utilizarea inovatoare a metrialelor moderne, Titan are o greutate mai mică şi este mai eficient, din punct de vedere al costurilor de mobilizare, decât orice alt submersibil de scufundare adâncă. O combinaţie de inginerie revoluţionară şi tehnologie gata fabricată oferă Titanului un avantaj unic faţă de alte submersibile de scufundare adâncă”.

De asemenea, Rush îşi laudă creaţia ca având la bord “un sistem exclusiv de monitorizare în timp real a sănătăţii corpului, oferă o caracteristică de siguranţă fără egal, care evaluează integritatea corpului la fiecare scufundare”. Titan este, de altfel, spune constructorul, “singurul submersibil pilotat care utilizează un sistem integrat de monitorizare în timp real”.

Cu toate acestea, Directorul pentru Operaţiuni Marine de la Ocean Gate, David Lochridge, a semnalat câteva nereguli în privinţa modului în care Titan este testat, precum şi lipsa verificării unui al treilea organism. A fost dat afară imediat. Mai mult, ex-directorul a fost dat în judecată pentru “încălcarea confidenţialităţii contractului”, pentru că acesta şi-a manifestat îngrijorarea în afara companiei.

David Lochridge foto: current-affairs.org
David Lochridge
foto: current-affairs.org

Potrivit documentului de la tribunal, David Lochridge a spus că testările şi certificările companiei OceanGate erau insuficiente, că “ar putea predispune pasagerii unui pericol extrem, într-un submersibil experimental“ şi că “este posibil ca pasagerii să nu fie conştienţi de caracterul experimental al designului”.

În 2018, procesul s-a sfârşit cu o înţelegere între cele două părţi, dar, în acelaşi an, un alt avertisment a venit din partea Societăţii Marine de Tehnologie, un corp de cercetători şi ingineri marini care atrăgea atenţia asupra faptului că abordarea experimentală a OceanGate ar putea avea “un deznodământ catastrofic” şi au cerut cu insistenţă un al treilea observator care să testeze.

Acestea nu sunt nici măcar toate avertismentele pe care le-a primit Ocean Gate, dar pe carea le-a ignorat.

Dar această scufundare nu este prima, este a treia, aşadar se poate vorbi de acumularea unei oarecare experienţe şi încredere în aparat. Anul trecut, Mike Reiss a coborât cu Titan la epava Titanicului. El a povestit că, înainte de îmbarcare, toţi pasagerii semnează un document în care iau la cunoştinţă de potenţialele riscuri la care se expun şi în care cuvântul “moarte” apare de trei ori. A povestit că la fiecare scufundare, a fost cât pe ce să rămână fără energie.

Cronologia evenimentelor

Duminică dimineaţa, la ora şase, submersibilul Titan se scufunda, pentru a treia oară în existenţa lui, în apa furiosului şi imprevizibilului Atlantic. La o oră şi patruzeci şi cinci de minute, acesta pierdea legătura cu Garda Americană de Coastă.

foto: OceanGate, site oficial
foto: OceanGate, site oficial

Au început acţiuni de căutare de o amploare fără precedent. Cele mai performante tehnologii vor fi fost utilizate de către navele de căutare. ROV-urile din clasa Magellan Argus, care au fost utilizate anterior pentru a investiga nava Titanic, sunt capabile să se scufunde la o adâncime de 6.000 de metri şi sunt echipate cu braţe exterioare care pot recupera şi ridica submersibilul Titan. Conform unui memo intern al guvernului american privind căutarea, sonarul a detectat sunete de bătăi marţi, provenind din adâncurile Oceanului Atlantic de Nord, în timp ce căuta submersibilul dispărut cu două zile mai devreme.

Echipele au detectat sunete de bătăi la fiecare 30 de minute, iar patru ore mai târziu, după ce au fost utilizate sisteme suplimentare de sonar, se auzeau în continuare bătăi, conform mem-ului. Nu era clar când anume, pe parcursul zilei de marţi, s-au auzit bătăile sau cât timp au durat. Ce este cert este că sunetele au fost auzite şi că ele vor ajuta, sperau salvatorii, la localizarea echipei.

De asemenea, un avion canadian de tip P3 a localizat un obiect rectangular alb în apă. O altă navă care urma să-l investigheze a fost redirecţionată pentru a ajuta la cercetarea feedback-ului acustic.

Cine sunt membrii echipajului

Cinci oameni extrem de bogaţi au plătit fiecare 250 000 de dolari pentru a seîmbarca în explorarea Titanicului.

Hamish Harding este un om de afaceri britanic, în vârstă de 58 de ani. Intervievat de presă, prietenul lui cel mai bun a spus că Harding înţelegea foarte bine riscurile la care se expune coborând la o asemenea adâncime, foarte greu de suportat de corpul omenesc.

Spre comparaţie, mai mulţi oameni au fost în spaţiu decât într-un asemenea loc.

Hamish Harding foto: Facebook
Hamish Harding foto: Facebook

Harding locuieşte în Emiratele Arabe. A crescut în Hong Kong, cu părinţii săi. A studiat la Universitatea Cambridge ştiinţe naturale şi inginerie chimică. Este pilot. Pilotează din 1985. La sfârşitul anilor ’90 şi începutul anilor 2000, s-a mutat de la pilotajul aeronavelor uşoare la pilotajul de avioane cu reacţie. Este preşedintele Action Aviation din 2005, o companie globală de vânzări, care oferă o gamă largă de servicii, inclusiv brokeraj de nave, gestionarea aeronavelor şi finanţarea aeronavelor.

A participat la o expediţie în spaţiu (misiunea suborbital BlueOrigin din 21 iunie 2022) şi la multiple expediţii la Polul Sud (una dintre ele, alături de Buzz Aldrin).

Are un fiu vitreg, Brian Szasz, provenit din relaţia anterioară a soţiei sale.

Paul-Henri Nargeolet este un scufundător francez, născut la Chamonix. A trait 13 ani în Africa, împreună cu familia sa, înainte de a se  întoarce în Franţa pentru a-şi finaliza studiile. Ulterior, s-a alăturat Marinei Franceze, unde a ajuns, în cele din urmă, comandant, înainte de a se retrage în 1986 după 22 de ani de serviciu.

Este cunoscut sub numele de Mr. Titanic datorită istoriei sale îndelungate cu vasul, fiind parte a primei expediţii care l-a vizitat, în 1987 şi l-a vizitat de 37 de ori până atunci. Ocupă funcţia de Director al Cercetărilor Subacvatice pentru E/M Group şi RMS Titanic Inc.

Paul-Henri Nargeolet / Facebook
Paul-Henri Nargeolet / Facebook

Nargeolet a condus mai multe expediţii la Titanic, a efectuat 37 de scufundări şi a supervizat recuperarea de artefacte, inclusiv recuperarea piesei mari, o secţiune de 20 de tone a unei părți a Titanicului, expusă acum în Las Vegas.

Într-un interviu din 2019 acordat publicaţiei Irish Examiner, Nargeolet a discutat despre implicarea sa în epava Titanicului şi dacă i-a fost vreodată frică să meargă atât de adânc în ocean. “Dacă te afli la 11 metri sau la 11 km adâncime, dacă se întâmplă ceva rău, rezultatul e acelaşi”, a spus el atunci. “Când te afli în ape foarte adânci, eşti mort înainte să-ţi dai seama că se întâmplă ceva, deci nu este o problemă”, a spus acesta.

Stockton Rush este co-fondator al companiei OceanGate şi CEO. OceanGate este “o organizaţie non-profit care îşi propune să catalizeze tehnologia marină emergentă pentru a spori descoperirile în ştiinţa marină, istorie, arheologie”, scrie pe site-ul companiei. Tot pe site citim că Rush a fost cel mai tânăr pilot cu rating pentru transportul cu jet din lume, având un rating DC-8 Type/Captain la United Airlines Jet Training Institue în 1981, la 19 ani.

În plus, el a fost ofiţer secund pe un DC-8 în timp ce studia ingineria mecanică şi aerospaţială la Universitatea Princeton, înainte de a se alătura corporaţiei McDonnell Douglas ca inginer de teste de zbor în programul F-15 în 1984.

OceanGate - site oficial
OceanGate – site oficial

Rush a participat la fiecare scufundare a OceanGate şi e un mare entuziast al explorărilor la epava Titanicului.

„Parte din ceea ce facem este să-i facem pe oameni să aprecieze faptul că cea mai mare a istoriei umane se află sub apă. Dacă te gândeşti la asta dintr-o perspectivă arheologică, dacă ai avea o caravană de obiecte preţioase – înregistrări, cărţi, aur sau orice altceva – şi ai fi blocat în zăpadă în trecătorile Mongoliei, toate aceste lucruri ar fi fost furate, jefuite. Dacă ai fi fost pe o navă care transporta bunurile Regelui Irod în Roma şi ai fi naufragiat, ele s-ar afla încă acolo”, a spus Rush într-un interviu.

Shahzada Dawood este membru în Consiliul de Administraţie al Engro Corporation şi vicepreşidentele Shahzada Dawood deţine un master Global în industria Textilelor, obţinut la Universitatea Philadelphia din Statele Unite şi o licenţă în Drept la Universitatea din Buckingam, Regatul Unit. Este considerat unul dintre cei mai bogaţi pakistanezi. Locuieşte în Regatul Unit, alături de soţia sa, Christine, şi cei doi copii ai lor, Sulaiman şi Alina. Au două animale de companie – câinele Proteus şi o pisică.

Shazada Dawood Facebook
Shazada Dawood Facebook

Este un prieten foarte apropiat al Regelui Charles.

Suleman Dawood, este fiul de 19 ani al miliardarului pakistanez.

Familia Dawood are cetăţenie britanică. Shahzada este menţionat online ca membru al Consiliului de Administraţie al SETI Institute – o organizaţie non-profit de cercetare privind viaţa şi inteligenţa din univers. De asemenea, colaborează cu Prince’s Trust International şi The British Asian Trust, înfiinţate de Regele Charles.

Ipoteze şi teorii ale conspiraţiei

Specialiştii în scufundări spun că există patru mari ipoteze în legătură cu ce s-ar fi putut întâmpla la bordul Titanului.

Prima: aparatul a făcut implozie, iar membrii echipajului au murit uşor.

A doua şi, după aceştia, cea mai plauzibilă: aparatul a rămas fără energie. Ei au rămas blocaţi pe fundul oceanului, într-o apă cu o temperatură de zero grade – un grad. Este foarte posibil ca membrii echipajului să fi murit de hipotermie mai înainte de a fi rămas fără rezervele de oxigen, pe care specialiştii le aproximau la 96 de ore.

A treia: aparatul a rămas blocat fie într-o plasă de pescuit, fie în chiar epava Titanicului.

A patra: este foarte posibil ca game controllerul cu care  pilota submersibilul să-i fi fost “împrumutat” unui membru mai puţin experimentat pentru a se juca puţin, moment în care să se fi produs catastrofa.

Teorii ale conspiraţiei nu au întârziat să apară şi ele devin trenduri pe internet.

  • Unii spun că cei patru miliardari au fost “executaţi” de elita mondială, care oficiază astfel de ritualuri în timpul solstiţiului de vară.
  • Alţii se întreabă de ce toată atenţia media se concentrează pe dispariţia aparatului, încercând să acrediteze ideea că, de fapt, ele vor să distragă atenţia de la evenimente care au loc în aceste zile.
  • Mai există alte curente conspiraţionist-spiritualiste: la 111 ani de la scufundarea Titanicului, ne amintim că primii care au fost salvaţi au fost pasagerii consideraţi de primă clasă. Cei de clasa a treia au fost literalmente lăsaţi în urmă. În accidentul de săptămâna aceasta, patru miliardari, patru dintre cei mai bogaţi oameni ai planetei au echilibrat, pe cât de spiritual se poate, balanţa.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *