Skip to content
Politică

ANALIZĂ USR a uitat toate promisiunile: nu mai vrea zero taxe pe primii 2.300 lei, ci apără cota unică

Inquam Photos / Octav Ganea

Claudiu Năsui este useristul care a promovat cel mai mult ideea lor cu „zero taxe pe primii 2.3000 de lei din salariu”. Doar că această idee nu s-ar fi aplicat doar românilor cu venituri mici, ci tuturor angajaților din România, adică cei care au deja salarii foarte mari ar fi plătit mai puține taxe către stat. Chiar dacă am presupune că „zero taxe pe primii 2.300 lei” s-ar fi aplicat doar angajaților cu salariul minim (peste 1,5 milioane de muncitori), deficitul bugetului de stat ar fi fost de circa 3,5 miliarde de Euro anual.

1.500.000 de muncitori x 966 lei (taxele încasate de stat la 2.300 lei) x 12 luni= 17 miliarde lei, adică circa 3,5 miliarde de euro. Dar statul român ar fi pierdut câte 1.000 de lei și din salariilor celorlalți 4 milioane de muncitori din România, pentru că USR voia „zero taxe pe primii 2.300 lei” indiferent de salariu. Adică un angajat cu salariul de 8.300 lei nu ar mai fi plătit taxe și impozit pentru întreaga sumă, ci doar pentru 6.000 de lei, pentru că primii 2.300 de lei erau cu taxe zero. Astfel, statul român ar mai fi pierdut circa 1.000 de lei pentru fiecare din cei 4 milioane de muncitori din România care câștigă peste salariul minim. În total, deficitul bugetului de stat, provocat de ideea USR, ar fi fost de aproape 14 miliarde de euro anual, peste 5% din PIB.

Dar după ce a ieșit de la guvernare, USR a uitat de toate promisiunile electorale și atacă PSD pentru impozitarea progresivă. „Cota unică este un avantaj pentru România”, scrie Claudiu Năsui pe Facebook. Propunerea USR cu „zero taxe pe salariul minim” e tocmai o formă de impozitare progresivă. Deci Claudiu Năsui a ajuns să contrazică tot ceea ce acum câteva luni susținea peste tot.

Politicienii care vor revenirea la birocrația impozitării progresive vor de fapt să crească taxele. După ce tot ei au crescut cheltuielile statului și au creat deficite mari”, afirmă useristul. Este adevărat că impozitarea progresivă va însemna o creștere a taxelor, însă doar pentru cei cu venituri mari și pentru milionari. Vorbește despre deficit chiar cel care propunea o măsură ce ar fi provocat României un deficit bugetar de 14 miliarde de euro anual, adică peste 5% din PIB-ul țării noastre.

România, țară săracă și cu cele mai mici taxe

Claudiu Năsui consideră cota unică de impozitare un mare avantaj, deși nu prezintă niciun avantaj. România este pe penultimul loc în Uniunea Europeană când vine vorba de procentul încasărilor din taxe și contribuții sociale. Franța și Danemarca au aproape 50% din PIB doar din impozite și contribuții sociale. Germania și Italia au și ele peste 40%. România este penultima cu 27,2% din PIB, adică de aproape două ori mai puțin decât Danemarca sau Franța și cu mult sub media UE care este de 41%.

Acest grafic ne arată că dacă vrem ca măcar să ne apropiem de statele dezvoltate, atunci trebuie să creștem cu mult peste pragul actual de impozitare. Chiar și Ungaria și Polonia se apropie de 40%. Mai rău decât România este doar Irlanda, care e paradis fiscal în Uniunea Europeană.

USR ar fi vrut ca România să devină un nou paradis fiscal în UE și, eventual, să nu mai impoziteze deloc, așa cum insistau cu „zero taxe”. Doar că toate statele dezvoltate din Vest, cele în care ne-am dori cu toții să trăim măcar o perioadă, au circa 40% din PIB din impozite și contribuții sociale.

De asemenea, Franța, Germania, Italia, Spania sunt doar câteva state din Vest care au impozitare progresivă, în funcție de venit și numărul membrilor familiei.

Acest punct este cel mai greu de înțeles de către socialiști. Ei nu înțeleg cum poți avea încasări mai mari cu cote de impozitare mai mici. Dar lucrurile sunt foarte simple. O cotă mai mică și mai simplă de plătit ne încurajează să muncim și să producem”, mai spune Claudiu Năsui. Dar poate că tocmai el ar trebui să înțeleagă cum au reușit să se dezvolte alte state. În niciun caz cu taxe mici.

Impozitarea progresivă funcționează foarte bine în alte state și nu reprezintă o birocrație, pentru că în zilele noastre există programe pentru contabilitate, nu mai calculează nimeni cu creionul. O cotă mai mică de impozitare pentru cei cu veniturile mici poate face diferența între a supraviețui sau a muri de foame cu salariul minim. Dar USR nu a dat niciodată dovadă de solidaritate și empatie, tocmai de aceea nu s-a bucurat prea mult de susținerea cetățenilor.

Chiar USR e cel care a generat inegalități în societate, atunci când la început de 2021, Stelian Ion, fostul ministru al Justiției, ne spunea că nu este „oportună” creșterea vârstei de pensionare pentru magistrați și nici nu a redus pensiile speciale din justiție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *