Sărbătorile sunt ocaziile perfecte pentru a te relaxa și a petrece timp cu cei dragi, ce nu ar trebui să fie stricate de nimic. Ca acest lucru să nu se întâmple, redacția PSnews.ro a solicitat Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului câteva sfaturi ce ar putea să-i țină pe români departe de neplăceri.
O masă de Paște bogată și sigură
Reprezentanții ANPC sfătuiesc, în primul rând, ca achiziționarea produselor să fie făcută din locurile special amenajate, dotate și autorizate, care să respecte normele de igienă. Nu cumpărați produse – mai ales pe cele perisabile: carne, ouă – din portbagajuri de mașini sau de pe marginea străzii. Comercianții neautorizați nu pot să asigure condițiile optime de transport, depozitare, comercializare, nu vă pot elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea.
Inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului sugerează verificarea stării produselor. De exemplu, în cazul cărnii, românii trebuie să se uite dacă există semne de alterare,modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine etc. Carnea de miel trebuie să prezinte la suprafață o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt. În plus, produsul de origine animală trebuie să fie marcată cu ștampila de control sanitar-veterinar, au punctat reprezentanții.
Ouăle, produs de bază în masa de Paște, trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, corpuri sau mirosuri străine, iar la spargere, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar galbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș.
În cazul în care cumpărați ouă la vrac, uitați-vă atent după următoarele informații:
- categoria de calitate (A);
- categoria de greutate (Clasamentul oualor din categoria A în funcție de greutate
- XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;
- L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;
- M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;
- S – mic: greutate mai mică de 53 g;
- o indicație a metodei de creștere a găinilor;
- o explicație a semnificației codului producătorului;
Înroșirea ouălor de Paște este un moment important din sărbătoare ce anul acesta pică pe 8 aprilie. În primul rând, redacția PSnews.ro a aflat că nu ar trebui folosită, sub nicio formă, vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Vopseaua specială pentru sărbătorile pascale va trebui să conțină pe pachet numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, precum și data durabilității minimale.
Cum de pe masa festivă nu poate lipsi un vin, ANPC sugerează răsturnarea recipientului pentru a verifica limpiditatea lichidului, în timp ce pentru achiziționarea cozonacilor și a altor produse de patiserie este important ca spațiul să fie unul curat și ca personalul să poarte echipament specializat.
ANPC, cu ochii în patru
Am întrebat reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului dacă există date cu privire la numărul neregulilor găsite în rândul comercianților din această perioadă, iar ei ne-au transmis că instituția continuă controalele și nu vor închide ochii la eventualele nereguli apărute: ”Vă informăm că, în perioada pascala, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor continua atenta supraveghere a pieței și nu va tolera nicio abatere de la legislația în vigoare. Dupa incheierea controalelor desfasurate in aceasta perioada, ANPC va prezenta datele sintetice si concluziile actiunilor intreprinse”.
Ce trebuie făcut atunci când drepturile consumatorului sunt încălcate
Inspectorii de la Protecția Consumatorilor sugerează ca, în cazul în care drepturile consumatorului au fost încalcate, soluționarea amiabilă sau, în ultimă instanță, depunerea unei reclamații.
”În situația în care, după achiziționarea unui produs sau prestarea unui serviciu, consumatorii constata că le-au fost încălcate drepturile conferite de lege în ceea ce privește protecția consumatorilor, ANPC le recomanda sa se adreseze în primă instanță operatorului economic pentru a încerca soluționarea amiabilă.
În cazul în care nu se dorește o soluționare amiabilă, consumatorii pot depune o reclamaţie la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin intermediul formularului online, disponibil pe site-ul www.anpc.gov.ro, sau la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor din județul în care își are sediul operatorul economic reclamat.
Pentru informații referitoare la modalitatea de depunere a unei reclamații, ANPC pune la dispoziție telefonul consumatorului: 021- 9551”, au punctat reprezentanții instituției citate precedent.
Redacția PSnews.ro vă urează un Paște Fericit alături de cei dragi și o masă fără incidente neplăcute!
