Skip to content
Societate

Aproape jumătate dintre români cred că sunt mințiți de presă, iar 62% spun că pot identifica știrile false: 18% se informează de pe Facebook

45% dintre români consideră că sunt expuși zilnic la știri false și dezinformare, aproape dublu față de media UE, de 28%, potrivit unui Eurobarometru citat de presshub.ro. 13% din românii intervievați sunt foarte siguri că pot identifica dezinformarea și 49% se declară siguri că identifică știrile false. Convingerea cititorilor de presă din România că pot identifica știrile false este, de asemenea, mult peste media europeană.

În proporție de 90%, românii au auzit despre Uniunea Europeană în știrile recente, fapt ce plasează România pe primul loc în UE la acest capitol. De asemenea, se consideră cel mai bine informați despre Uniunea Europeană, conform studiului publicat recent.

Mai mult, 81% din români confirmă că au citit sau au auzit recent știri despre Parlamentul European.

Percepțiile cetățenilor despre Uniunea Europeană și Parlament sunt influențate de ceea ce văd, aud și citesc în diverse mass-media.Percepțiile românilor legate de presă conform celui mai recent Eurobarometru

80% din români se informează de la tv (media UE este de 75%), pe locul doi sunt platformele online de știri cu 53% (43% în UE), apoi posturile de radio cu 37% (39%-UE) și platformele sociale cu 29% (27%-UE). Pe ultimul loc a ajuns presa scrisă cu 15% (21% – UE).

Ce vă face să deschideți un articol?

55% din respondenții români au răspuns că deschid un articol dacă titlul articolului pare relevant pentru interesele lor (media UE – 54%);

41% au răspuns că încrederea în sursa media este mai importantă (media UE – 37%);

36% din răspunsuri au indicat că titlul atractiv (click bait) este principalul motiv pentru care deschid un articol (media UE – 26%);

23% din români deschid un articol dacă văd o fotografie interesantă sau un video (media UE – 18%).

În ce scopuri folosim social media ?

56% din români folosesc platformele sociale pentru a trimite mesaje prietenilor și familiei (49% e media UE).

55% din români urmăresc evenimente și știri în social media (UE-45%).

Românii mai urmăresc ce fac prietenii și familia (43%) și se uită la fotografii și filmări (44%).

Cât de expuși suntem la dezinformare și știri false?

Aproape 45% din români consideră că sunt expuși la știri false, dintre care 20 % din ei foarte des. 25% consideră că se expun des la dezinformare (media UE – 28%).

Percepția expunerii la știri false în România este una dintre cele mai ridicate din UE. Vedeți în graficul de mai jos ponderea pentru fiecare din răspunsuri, respectiv Foarte des – 20%, Des- 25%, Uneori – 35%.

În care din sursele media au românii cea mai mare încredere?

Pe primul loc se află posturile publice tv și radio cu 43% (media UE – 49%), pe locul doi posturile private de tv și radio cu 33% (media UE – 27%), iar pe locul trei este presa scrisă, inclusiv cea on-line, cu numai 23% (UE – 39%).

Interesant de remarcat este că 18% din respondenți indică prietenii de pe rețelele sociale, grupurile, oamenii pe care îi urmăresc în social media ca sursă de încredere, în timp ce media UE este la 14%.

Articolul integral AICI.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *