Skip to content
Economie Politică

Avertizare AmCham: Guvernul a realizat doar 39,5% din investiile planificate pentru 2018

Diferenta dintre veniturile bugetare proiectate prea optimist si cheltuielile mai mari asumate pentru salarii si asistenta sociala defavorizeaza realizarea planului de investitii bugetat pentru 2018, potrivit unei analize a Camerei de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) si transmisa marti.

AmCham atrage atentia ca Guvernul a realizat doar 39,5% din investiile planificate pentru 2018.

La inceputul exercitiului bugetar curent, AmCham Romania evidentia, intr-o analiza similara, o serie de potentiale vulnerabilitati ale proiectiei bugetare pentru anul 2018, reiterand, in mod special, necesitatea respectarii planului de investitii, vital in viziunea Camerei pentru o crestere economica sustenabila, scrie ziare.com.

„Analiza executiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 arata ca realizarea planului de investitii nu este o prioritate nici anul acesta. Analiza executiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 indica un nivel al deficitului de 16,8 miliarde lei (1,77% din PIB).

Raportat la PIB, acesta depaseste cu mai mult de doua ori nivelul deficitului inregistrat in aceeasi perioada a anului 2017, respectiv cu 6,8 miliarde lei (0,79% din PIB).

Faptul ca si in aceste conditii anul 2017 s-a incheiat cu un deficit de 2,88%, foarte apropiat de nivelul maxim de 3% din PIB prevazut de Tratatul de la Maastricht, confirma ingrijorarile cu privire la riscurile de incadrare in tinta de deficit bugetar in 2018, chiar si in conditiile in care planul de investitii pentru anul in curs ar fi realizat”, au subliniat reprezentantii AmCham.

Guvernul taie investitiile ca sa asigure ca nu explodeaza deficitul

Reducerea cheltuielilor planificate pentru investitii ramane un mecanism de control al deficitului bugetar, potrivit reprezentantilor Camerei.

„Cele mai utilizate mecanisme de control al deficitului bugetar sunt reducerile cheltuielilor planificate inclusiv de la capitolele de investitii, in ciuda impactului negativ pe care restrangerea acestor tipuri de alocari le are asupra cresterii economice reale si potentiale”, au completat reprezentantii AmCham.

Din analiza primelor 9 luni ale anului 2018, cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 15,2 miliarde de lei.

Desi cu 25,7% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut, prin raportare la investitiile planificate pentru acest an, de 38,5 miliarde lei (4,2% din PIB), gradul de realizare, la momentul primelor 9 luni, a fost de 39,5% (1,6% din PIB), conform analizei citate.

„O crestere economica sustenabila pe termen lung nu poate fi realizata fara un angajament real pentru investitii si pentru reforme structurale care sa sporeasca impactul investitiilor in economie si in societate in ansamblu, prin consolidarea capacitatii institutiilor publice si cresterea calitatii cheltuielilor publice„, au mai precizat reprezentantii AmCham.

Comparativ cu anul trecut, bugetul de anul acesta, conform rectificarii aprobate in septembrie 2018, prevede o crestere a cheltuielilor cu personalul, de aproximativ 16,6 miliarde de lei, si o crestere a cheltuielilor cu asistenta sociala, de aproximativ 7,8 miliarde de lei.

Raportate la aceeasi perioada a anului trecut, in primele noua luni ale acestui an, cresterea cheltuielilor cu personalul este in linie cu sumele bugetate, atingand 12,8 miliarde de lei, in timp ce cresterea cheltuielilor cu asistenta sociala a depasit deja 8,5 miliarde de lei.

De asemenea, s-a inregistrat o depasire cu aproape 2,1 miliarde lei a cheltuielilor cu bunuri si servicii, raportat la cresterea asteptata pentru intreg anul 2018.

In schimb, un efect pozitiv asupra deficitului bugetar l-a avut cresterea cu 3,2 miliarde lei a veniturilor nefiscale, in primele noua luni din acest an, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, de la o proiectie de crestere de 1,7 miliarde lei fata de anul trecut.

„Cheltuielile cu dobanzile aferente datoriei publice au crescut si ele, pe fondul contractarii de noi imprumuturi, dar si a contextului de crestere a ratelor de dobanda de pe pietele financiare.

Luand in considerare contextul macroeconomic global, caracterizat de normalizarea politicii monetare, asteptarile cu privire la cresterea costului creditului sunt de continuare a tendintei de crestere a ratei dobanzii”, mai estimeaza reprezentantii Camerei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *