Skip to content
Politică

Comisiile Senatului, cum funcționează și ce rol au. Dezbateri „sabotate” de parlamentarii AUR: „Eram asediați, a trebuit să ținem ședința în două săli”

Senatul Romaniei Inquam Photos/George Calin

Comisiile sunt structuri interne de lucru ale Senatului, constituite pentru pregătirea activităţii de legiferare, precum şi pentru realizarea funcţiei de control parlamentar. Senatul are 25 de comisii, cu 8 mai multe decât cele ale Camerei Deputaților, în care se țin ședințe lungi de dezbateri, „uneori până târziu în noapte”, de multe ori aprinse sau de-a dreptul „sabotate” de unii senatori, cum au fost cele din timpul pandemiei.

În fiecare comisie este o reflectare a situației din teren, spune, în exclusivitate pentru PS News, Daniel Fenechiu – liderul grupului parlamentar PNL din Senat. „Coaliția are majoritate în fiecare comisie. Regula de bază este că, la nivelul Coaliției, se stabilesc prioritățile și poziția față de proiecte legislative, fie de cele ale guvernului – de ordonanțe, fie inițiative ale parlamentarilor. Este evident că, atunci când este o prioritate, un proiect este votat de toți parlamentarii Coaliției din comisia respectivă și proiectul va trece. Problema poată să apară în momentul în care, în interiorul Coaliției, există o abordare diferită între PNL sau PSD, de exemplu, și în cazul acesta, se merge pe varianta respingerii proiectului respectiv, dacă în Coaliție nu se poate lua o decizie în problema respectivă”, explică senatorul liberal.

Cea mai lungă și animată ședință a Comisiei juridice a fost, în această legislatură, cea legată de certificatul verde, precizează Daniel Fenechiu.

„A durat vreo cinci ore și s-a desfășurat în două săli pentru că, fiind asediați de către colegii noștri de la AUR, a trebuit să ne trecem în spațiul Comisiei pentru afaceri europene unde am terminat partea de dezbatere și de analiză, după care ne-am întors în spațiul comisiei juridice ca să facem practic votul pe raport”.

Nu de puține ori, pe senatori îi prinde miezul nopții la dezbaterile din comisiile de specialitate din Senat. „La Comisia juridică, atunci când am dezbătut proiectul privind Legea carantinei, proiect guvernamental, am muncit vreo două zile până după miezul nopții”, mai arată senatorul liberal.

De o experiență similară vorbește, în exclusivitate pentru PSnews.ro, și Florian Bodog, vicepreședinte al Comisiei pentru știință și membru al Comisiei de sănătate. „La comisiile reunite de Sănătate, când am discutat bugetul la Comisia de sănătate, am lucrat până târziu în noapte (…) De exemplu, dacă se discută bugetul sănătății în Comisia de buget, mai mergem și înlocuim colegii din respectiva comisie și acolo iar sunt dezbateri kilometrice”.

”În funcție de momentul prin care trece România și Parlamentul sunt perioade cu activitate mai așezată când comisiile se desfășoară în intervalele orare stabilite și, de regulă se termină într-o oră jumătate – două ore, sau sunt situații mai zbuciumate, cum a fost perioada pandemiei, unde exista o dezbatere vie, cu mai multe măsuri ale Guvernului, multe dintre ele venite de la organisme internaționale, când am avut și proiecte cu dezbateri de zeci de ore, cum a fost Legea carantinei sau Legea privind certificatul verde”, menționează Daniel Fenechiu.

Florian Bodog, senator PSD, completează: „La comisia pentru știință nu este o activitate intensă, practic vin proiecte legislative mai mult pentru aviz (…) Sunt și proiecte de lege a căror complexitate depășește limita unei ședințe și atunci sunt amânate pentru a fi studiate iar votul îl dăm în următoarea săptămână. (…) La Comisia de sănătate sunt proiecte mai ample. Am avut, de exemplu, o ordonanță pe Rezidențiat care a suscitat multe discuții, am am avut proiectul pentru combaterea cancerului care a fost dezbătut trei săptămâni la rând”. (…) Avem și mulți invitați. De exemplu, la ultimul proiect de lege, a participat d-na președinte a Colegiului Medicilor Dentiști care a venit cu niște solicitări de modificare a unor acte normative, pe care noi – ca membri ai Comisie de sănătate – ni le-am asumat și le-am depus ca amendamente”.

„În Comisia de Sănătate se face politica omului bolnav, nu se face politica unui partid, ci a sistemului de sănătate”, concluzionează fostul ministru al Sănătății.

Incidente și dezbateri aprinse în comisii

Nu lipsesc incidentele în comisiile de specialitate ale Senatalui. În aprilie 2021, senatoarea Diana Șoșoacă a fost invitată la Comisia juridică pentru a fi audiată. Totul înainte de a fi sancționată pentru comportamentul din Senat, la propunerea liberalilor. Scandalul a pornit după ce președintele comisiei, Iulia Scântei, i-a cerut acesteia să poarte o mască de protecție conformă. Diana Șoșoacă venise cu una din plastic.

Câteva luni mai târziu, în octombrie 2021. Parlamentarii AUR au întrerupt ședința comisiei de sănătate, unde se discuta despre introducerea obligativității certificatului verde la locul de muncă, sub pretextul că lucrările sunt ținute secrete. Delegația AUR, condusă de copreședintele George Simion, a intrat apoi peste senatorii comisiei juridice, pe care i-a acuzat, de asemenea, că iau decizii ascunși de ochii românilor.

O altă situație tensionată a avut loc în mai anul acesta, în Comisia economică din Senat. Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a fost audiat în plin scandal al preţurilor umflate la combustibili şi alimente.

Structura comisiilor permanente

Comisiile permanente funcţionează pe toată durata mandatului Senatului. Comisiile permanente sunt următoarele:

I. Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări

Atribuțiile comisiei:
a) examinează proiecte şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor;
b) la solicitarea Biroului permanent, întocmeşte proiecte de propuneri legislative, singură sau împreună cu alte comisii. Aceste proiecte vor fi transmise la Biroul permanent, cu respectarea termenului de depunere şi a celorlalte condiţii stabilite de acesta, prin hotărâre;
c) solicită rapoarte, informaţii şi documente de la autorităţile publice, prin intermediul preşedintelui Comisiei;
d) la solicitarea Biroului permanent, efectuează anchete parlamentare, întocmind un raport, în acest sens;
e) constată abaterile grave sau repetate care implică aplicarea sancţiunii prevăzute de Regulamentul Senatului;
f) îndeplineşte şi rolul de comisie de disciplină a senatorilor;
g) analizează cererea de autorizare a trimiterii în judecată, penală ori contravenţională, precum şi cererea de reţinere, de arestare sau de percheziţie a senatorilor adresată preşedintelui Senatului de ministrul justiţiei, conform procedurii în materie;
h) întocmeşte, în vederea supunerii dezbaterii şi adoptării Senatului, rapoarte privind numirile, confirmările sau avizele pentru numiri în funcţii, care potrivit Constituţiei şi legii, se fac de către Senat;
i) îndeplineşte funcţia de comisie de validare;
j) la solicitarea Biroului permanent, întocmeşte rapoarte sau puncte de vedere, după caz, cu privire la sesizările Agenţiei Naţionale de Integritate privind declanşarea procedurii disciplinare asupra persoanelor care au făcut obiectul activităţii de evaluare;
k) prezintă rapoarte, avize sau puncte de vedere de specialitate, la cererea Biroului permanent sau a preşedintelui Senatului.

II. Comisia pentru constituționalitate

Obiecte de activitate:
a) elaborarea avizelor de stabilire a competenţei dezbaterii şi adoptării ca primă Cameră sesizată a iniţiativelor depuse la Senat, la solicitarea Biroului permanent;
b) elaborarea unui raport, în cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit Constituţiei României;
c) elaborarea textului punerii de acord a prevederilor declarate neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei României, la sesizarea Biroului permanent sau a preşedintelui Senatului, cu respectarea prevederilor din Constituţie;
d) elaborarea, la solicitarea preşedintelui Senatului sau a Biroului permanent, a unui punct de vedere asupra conflictelor juridice de natură constituţională între instituţiile statului pe care îl înaintează spre consultare;
e) elaborarea avizelor/punctelor de vedere cu privire la orice alte sesizări referitoare la drepturile şi libertăţile garantate de Constituţie;
f) monitorizarea executării hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, prin care se stabileşte încălcarea Convenţiei Europene a Drepturilor Omului de către statul român şi informarea plenului Senatului cu aspectele importante constatate;
g) participarea, alături de alte comisii de specialitate, la procedurile de numire a celor trei judecători la Curtea Constituţională, din partea Senatului;
h) exercitarea controlului parlamentar asupra instituţiei Agentului guvernamental şi a celorlalte instituţii în sarcina cărora cad obligaţiile statului român de a executa hotărârile Curţii Europene a Drepturilor Omului;
i) organizarea audierilor şi a dezbaterilor pe tema executării hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, solicitarea informaţiilor şi accelerarea implementării măsurilor de executare a hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, supuse dezbaterii în cadrul Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei;
j) menţinerea legăturilor bilaterale cu Comisia pentru afaceri constituţionale, Comisia pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne din cadrul Parlamentului European, Comisia pentru alegerea judecătorilor la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, precum şi cu comisiile de resort (omoloage) din parlamentele naţionale ale statelor Uniunii Europene.

III. Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează si dezbate proiectele de lege si propunerile legislative din domeniul sau de activitate, precum si amendamentele
primite, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor, în termenul stabilit de Biroul permanent;
b) – solicită rapoarte, informaţii si documente de la autorităţile publice;
c) – examinează si alte lucrări transmise de Biroul permanent, asigură dezbaterea lor şi formulează hotărâri asupra acestora.
d) – îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în regulamentul propriu sau hotărâte de Senat.

IV. Comisia pentru politică externă

Atribuţiile comisiei:
1. – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor, în domeniile de competenţă:
2. – exercită controlul parlamentar asupra politicii externe a Executivului:
3. – solicită de la autorităţile publice rapoarte, informaţii şi documente, necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei;
4. – este organul de specialitate al Senatului pentru problemele referitoare la diplomaţia parlamentară şi a politicii externe, în acest sens, avizează proiectul Programului acţiunilor de relaţii externe ale Senatului, precum şi fiecare acţiune de relaţii externe în parte, înainte de prezentarea acesteia spre aprobare Biroului permanent; avizează memorandumurile delegaţiilor Parlamentului României care participă la reuniunile internaţionale;
5. – propune Biroului permanent adoptarea, în numele Senatului sau al Comisiei, a unor declaraţii, apeluri, hotărâri, protocoale de colaborare la nivel
interparlamentar, memorandumuri pe teme de interes pentru România din domeniul politicii externe. Avizează, pe criteriile oportunităţii şi al conţinutului, toate proiectele de documente (declaraţii, apeluri, hotărâri, protocoale de colaborare la nivel interparlamentar, etc.) realizate, cu consultarea Ministerului Afacerilor Externe, în numele Senatului, înainte ca proiectele de documente să fie supuse spre adoptare Biroului permanent;
6. – monitorizează respectarea prevederilor Hotărârii Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului privind organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de relaţii externe;
7. – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;

V. Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională

Aria de competenţă legislativă şi de control parlamentar a Comisiei cuprinde activitatea tuturor instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, cu excepţia activităţii Serviciului Român de Informaţii şi a Serviciului de Informaţii Externe.

VI. Comisia pentru afaceri europene

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor în domeniile de competenţă:
b) – propune priorităţile Senatului României în domeniul afacerilor europene;
c) – examinează, în funcţie de priorităţile stabilite, documentele de consultare ale Comisiei Europene, programul legislativ anual, precum şi orice alt instrument de programare legislativă sau de strategie politică;
d) – examinează, în funcţie de priorităţile stabilite, proiectele de acte legislative ale instituţiilor europene, precum şi modificarea actelor legislative iniţiate de acestea, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor;
e) – solicită rapoarte, informaţii şi documente de la autorităţile publice relevante, care sunt utile dezbaterilor din cadrul comisiei;
f) – solicită şi primeste de la Guvern informaţiile şi documentaţia necesare urmăririi şi supravegherii operaţiunilor de transpunere a actelor legislative
europene;
g) – solicită şi primeşte informaţii periodice cu privire la gestionarea şi absorbţia instrumentelor structurale europene şi propune ajustarea
politicilor în domeniu;
h) – dezbate şi avizează, prin audierea miniştrilor de resort, mandatele de negociere ale Guvernului privind poziţia de negociere a României pentru
temele aflate pe agenda Consiliului Uniunii Europene, inclusiv pentru proiectele de acte legislative ale Comisiei Europene şi care se încadrează
în priorităţile Senatului;
i) – audiază persoana candidată pentru funcţia de ministru al afacerilor externe;
j) – audiază persoanele propuse pentru funcţii de reprezentare în cadrul instituţiilor Uniunii Europene;
k) solicită documentaţia necesară şi audiază ministrul de resort, cu privire la aspectele legate de politicile Uniunii Europene şi interesele României;

VII. Comisia economică, industrii şi servicii

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege, propuneri legislative şi amendamente, în vederea elaborării rapoartelor şi a avizelor;
b) – poate examina proiecte de lege sau propuneri legislative, trimise de Biroul permanent altei comisii, cu care nu a fost sesizată pentru aviz sau raport, dacă solicită acestuia, cu cel puţin 5 zile înainte de termenul stabilit pentru depunerea raportului, să îi fie transmise spre avizare sau pentru întocmirea unui raport comun;
c) – solicită rapoarte, informaţii şi documente de la autorităţile publice;
d) – dezbate rapoarte anuale de activitate, prezentate de autorităţile aflate în domeniul de competenţă al Comisiei şi audiază candidaţii pentru ocuparea posturilor din cadrul acestor autorităţi potrivit legii;
e) – audiază, în vederea avizării, candidaţii propuşi să facă parte din Guvern în urma alegerilor;
f) – analizează sesizările, reclamaţiile şi propunerile referitoare la problemele din domeniul său de activitate, primite de la Biroul permanent sau de la persoane fizice şi juridice;
g) – efectuează anchete parlamentare, în conformitate cu prevederile Regulamentului Senatului, republicat, privind participarea la lucrările comisiilor;
h) – îndeplineşte, cu aprobarea Biroului permanent, misiuni internaţionale de reprezentare a Senatului României în domeniul său de competenţă, cu consultarea Direcţiei de specialitate;
i) – întreţine legături şi participă la întâniri organizate de comisii parlamentare cu domeniu de activitate corespondent din parlamentele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene sau din alte state, cu comisii ale Parlamentului European, cu organizaţii guvernamentale şineguvernamentale, cu consultarea Direcţiei de specialitate;
j) – examinează proiecte de acte europene;
k) – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme aprobate de Biroul permanent;
l) – decide asupra modului de soluţionare a petiţiilor care i-au fost repartizate de Biroul permanent sau adresate direct spre examinare;
m) solicită compartimentelor specializate elaborarea de studii, sinteze şi analize comparative asupra unor probleme din domeniile de activitate a Comisiei.

VIII. Comisia pentru agricultură, industrie alimentară şi dezvoltare rurală

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative care vizează domeniul agriculturii, industriei alimentare şi dezvoltării rurale, domeniul administrării fondului funciar, domeniul activităţii sanitar-veterinare şi pentru controlul alimentelor, domeniul reproducţiei şi selecţiei în zootehnie, domeniul acvaculturii şi organizării pieţei produselor pescăreşti, domeniul apicol, domeniul învăţământului agricol şi cercetării ştiinţifice din agricultură, precum şi domeniul Politicilor Agricole Comune şi alte domenii conexe, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor;
b) – solicită rapoarte, informaţii şi documente de la autorităţile publice;
c) – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
d) – invită la dezbateri reprezentanţi ai autorităţilor publice şi ai altor organisme, precum şi specialişti din domeniile de activitate ale Comisiei;
e) – constituie subcomisii şi stabileşte competenţa şi sarcinile acestora;
f) – la propunerea preşedintelui Comisiei, desemnează unul sau mai mulţi raportori dintre membrii săi;
g) – decide asupra modului de soluţionare a petiţiilor care i-au fost repartizate de Biroul permanent sau adresate direct spre examinare;
h) – în cazul şedinţelor comune cu comisia omoloagă din Camera Deputaţilor, hotărârile se iau în conformitate cu Regulamentul activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului;
i) – audiază, în şedinţă comună cu comisia omoloagă din Camera Deputaţilor, candidaţii pentru funcţia de ministru în a căror atribuţii intră reglementări ce ţin de domeniile de activitate ale Comisiei;
j) – solicită instituţiilor de specialitate elaborarea de studii, sinteze şi analize comparative asupra unor probleme din domeniile de activitate ale Comisiei.

IX. Comisia pentru ape, păduri, pescuit şi fond cinegetic

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor în domeniile de activitate:
b) – examinează proiecte de acte legislative ale instituţiilor europene şi documente de consultare ale Comisiei Europene şi elaborează avize sau procese-verbale;
c) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice a căror activitate intră în sfera sa de competenţă;
d) – efectuează anchete parlamentare, în limitele competenţei cu aprobarea Senatului şi prezintă rapoarte Biroului permanent;
e) – dezbate şi hotărăşte asupra lucrărilor transmise de către Biroul permanent, precum şi asupra problemelor puse în discuţie de membrii Comisiei;
f) – solicită Biroului permanent transmiterea spre avizare sau întocmirea unui raport comun asupra unui proiect de lege sau propunere legislativă cu care nu a fost sesizată, atunci când propunerea de act normativ intră în sfera de competenţă a Comisiei;
g) – dezbate rapoarte anuale de activitate, prezentate de autorităţi aflate în domeniul de competenţă a Comisiei, şi audiază, în şedinţă comună, candidaţii pentru ocuparea posturilor din cadrul acestor autorităţi, potrivit legii;
h) – audiază şi avizează, în şedinţă comună, candidaţii propuşi pentru funcţia de ministru în ale căror atribuţii intră reglementări ce ţin de domeniile de activitate a Comisiei;
i) – prezintă rapoarte, avize sau puncte de vedere de specialitate, la cererea Biroului permanent;
j) – poate ţine şedinţe comune cu alte comisii permanente, în vederea redactării unui raport comun;
k) – analizează sesizările, petiţiile şi propunerile referitoare la problemele din domeniul său de activitate, primite de la Biroul permanent sau de la persoane fizice sau juridice, şi decide asupra modului de soluţionare;
l) – urmăreşte aplicarea prevederilor referitoare la domeniile gospodăririi apelor, silvic şi cinegetic, conform documentelor internaţionale şi europene ratificate de România;
m) – colaborează cu structurile guvernamentale, mediul academic şi asociaţiile neguvernamentale din domeniul apelor, silvic şi cinegetic, în vederea elaborării şi promovării iniţiativelor legislative în această materie;
n) – colaborează cu structurile europene şi internaţionale din domeniul său de activitate;
o) – organizează, în parteneriat cu autorităţile guvernamentale şi locale, organizaţiile neguvernamentale, mediul academic de la nivel naţional, precum şi cu instituţii şi organizaţii europene şi internaţionale întâlniri, dezbateri, mese rotunde, conferinţe, seminarii pe problematica Comisiei;
p) – realizează parteneriate cu instituţii de învăţământ superior cu profil şi oferă studenţilor şi masteranzilor posibilitatea de a efectua stagii de practică în cadrul Comisiei;
q) – participă, cu aprobarea Biroului permanent, la acţiuni internaţionale de reprezentare a Senatului în domeniul său de competenţă;
r) – întreţine legături şi participă la întâlniri organizate de comisii parlamentare omoloage din Parlamentul European, parlamentele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene şi din alte state, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale europene şi internaţionale;
s) – solicită compartimentelor specializate din cadrul Senatului elaborarea de studii, sinteze şi analize comparative referitoare la problematica din domeniul său de activitate.

X. Comisia pentru administraţie publică

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor şi avizelor;
b) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice;
c) – poate iniţia o anchetă parlamentară, în limitele competenţelor sale materiale, privitoare la activitatea desfăşurată de un minister sau de altă autoritate publică centrală ori a unei instituţii de sub autoritatea acesteia;
d) – controlează modul în care ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice îndeplinesc programul de guvernare în domeniul său de activitate.

XI. Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială

Domenii de activitate:
a) – raporturi de muncă;
b) – politici salariale;
c) – securitatea şi igiena muncii;
d) – protecţie, asistenţă şi securitate socială;
e) – protecţia socială a şomerilor, ocuparea forţei de muncă şi formarea profesională;
f) – protecţia specială a persoanelor cu handicap;
g) – finanţarea protecţiei sociale;
h) – parteneriatul şi dialogul social;
i) – instrumente bilaterale şi multilaterale în domeniul politicilor sociale;
j) – pensii şi alte drepturi de asigurări sociale;
k) – nivel de trai şi calitatea vieţii;
l) – piaţa muncii;
m) – protecţia familiei;
n) – drepturi reparatorii acordate prin legi speciale;

XII. Comisia pentru învăţământ

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau a avizelor;
b) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice;
c) – efectuează anchete parlamentare şi prezintă rapoarte Biroului permanent;
d) – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
e) – îndeplineşte alte atribuţii prevăzute în prezentul regulament sau hotărâte de Senat.

XIII. Comisia pentru sănătate

Domeniile sale de competenţă specifice:

– asistenţa de sănătate publică;
– ocrotirea sănătăţii populaţiei;
– organizarea sistemului de sănătate publică;
– învăţământul medico-sanitar;
– asigurările sociale de sănătate;
– forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar;
– alte domenii de interes pentru sănătatea publică.

XIV. Comisia pentru cultură şi media

În domeniile sale de competenţă specifice: cultura, arta şi media, Comisia are următoarele atribuţii:
a) – examinează iniţiativele legislative asupra cărora a fost sesizată de către Biroul permanent şi elaborează rapoarte sau, după caz, avize;
b) – examinează, împreună cu Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a Camerei Deputaţilor, în şedinţă comună, rapoartele anuale de activitate ale Societăţii Române de Televiziune, ale Societăţii Române de Radiodifuziune, ale Consiliului Naţional al Audiovizualului şi ale Agenţiei Naţionale de Presă ACERPRES şi întocmeşte avize asupra acestor rapoarte de activitate;
c) – exercită, potrivit legii, controlul parlamentar asupra Institutului Cultural Român;
d) – audiază, în vederea avizării, candidaţii propuşi să facă parte din Guvern, în urma alegerilor sau a remanierilor guvernamentale;
e) – audiază, în vederea avizării, candidaţii propuşi pentru organismele de conducere ale Societăţii Române de Televiziune, ale Societăţii Române de Radiodifuziune, ale Consiliului Naţional al Audiovizualului, ale Institutului Cultural Român şi ale Agenţiei Naţionale de Presă
AGERPRES;
f) – controlează modul în care Ministerul Culturii, precum şi alte organe ale administraţiei publice aflate în domeniul său de competenţă îndeplinesc programul de guvernare aprobat de Parlament;

XV. Comisia pentru transporturi şi infrastructură

Domenii de activitate:
a) – transporturi şi reţele de transport;
b) – dezvoltarea regională în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
c) – politica de cercetare şi prognoză în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
d) – transporturi feroviare, rutiere, fluviale, maritime şi aeriene; infrastructura transporturilor; sistematizare, organizare şi reglementarea transporturilor; siguranţa transporturilor, securitatea transporturilor şi siguranţa rutieră; transportul public;
e) – dezvoltarea infrastructurilor de transport şi corelarea cu reţelele transeuropene;
f) – furnizarea serviciilor de transport şi relaţiile cu ţările terţe;
g) – relaţiile cu organizaţiile internaţionale de transport;
h) – relaţii cu ţări terţe, cu organizaţii internaţionale şi cu organizaţii de promovare a integrării economice şi comerciale regionale în afara graniţelor Uniunii Europene, în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
i) – piaţa internă şi Uniunea vamală, armonizarea standardelor tehnice în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
j) – promovarea şi protecţia intereselor economice ale consumatorilor în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
k) – mediul de afaceri şi investiţiile străine în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport;
l) – politica fiscală în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport.

XVI. Comisia pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale

Domenii de activitate:
a) – politica energetică, securitatea aprovizionării cu energie şi infrastructură energetică;
b) – reţele de transport şi infrastructură energetică, corelarea cu reţele transeuropene;
c) – dezvoltare regională în domeniul energiei;
d) – cercetarea şi prognoza în domeniul energiei;
e) – asigurarea resurselor minerale pentru economia naţională;
f) – relaţii cu organizaţii internaţionale în domeniul energiei şi al resurselor minerale;
g) – mediul de afaceri şi investiţiile străine în domeniul energiei şi al resurselor minerale;
h) – promovarea şi protecţia intereselor consumatorilor în domeniul energiei;
i) – securitate nucleară;
j) – politica fiscală în domeniul energiei şi al resurselor minerale;
k) – concurenţa şi ajutoarele de stat în domeniul energiei şi al resurselor minerale;
l) – progresul tehnic şi dezvoltarea tehnologică în domeniul energiei.

XVII. Comisia pentru comunicații, tehnologia informației și inteligență artificială

Comisia pregăteşte activitatea de legiferare şi realizează funcţia de control parlamentar asupra activităţii Guvernului în implementarea următoarelor
politici:
a) – societatea informaţională;
b) – serviciile poştale;
c) – tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, tehnologii avansate specifice domeniului, alinierea la reglementări, respectiv la standardele internaţionale şi proprietatea intelectuală în domeniu;
d) – concurenţa în sectorul comunicaţiilor electronice şi în sectorul serviciilor poştale;
e) – domeniul inteligenței artificiale.

XVIII. Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi

În vederea elaborării rapoartelor sau avizelor, Comisia dezbate şi analizează proiecte şi propuneri legislative cu privire la:
a) – eliminarea tuturor formelor de discriminare bazate pe criterii de sex, rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, orientare sexuală, cultură, situaţie socio-economică, statut marital, dizabilităţi;
b) – eliminarea tuturor formelor de discriminare care au ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului
sau a altor drepturi recunoscute de lege în viaţa politică, economică, socială, culturală sau în alte domenii;
c) – îmbunătăţirea condiţiei femeii în societate, combaterea violenţei împotriva femeilor, prevenirea şi combaterea traficului de persoane umane;
d) – integrarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în fundamentarea iniţiativelor legislative, a politicilor publice şi a programelor
naţionale;
e) – promovarea unei reprezentări echilibrate între femei şi bărbaţi în viaţa politică şi publică, promovarea egalităţii de şanse, inclusiv egalitatea dintre femei şi bărbaţi cu privire la oportunităţile de pe piaţa muncii şi tratament la locul de muncă;
f) – eliminarea oricărui stereotip privind rolurile femelilor şi bărbaţilor la toate nivelurile şi în toate formele de educaţie.

XIX. Comisia pentru românii de pretutindeni

Domenii de competenţă:
– stabilirea strategiei generale a politicilor din domeniul relaţiilor cu comunităţile românilor de pretutindeni şi a priorităţilor României propuse de
Guvern în acest domeniu;
– protecţia şi sprijinirea cetăţenilor României rezidenţi în alte state, pentru păstrarea şi dezvoltarea identităţii lor etnice, spirituale, religioase, culturale, lingvistice precum şi a drepturilor socio-economice;
– dezvoltarea relaţiilor României cu celelalte state membre ale Uniunii Europene, precum şi cu alte state din lume în domeniile vieţii politice, economice
şi sociale, în cazul în care aceste relaţii au impact asupra evoluţiei comunităţilor româneşti rezidente în aceste state;
– promovarea drepturilor şi intereselor cetăţenilor români, precum şi ale etnicilor români din afara graniţelor României, indiferent de denumirea acestora
(moldoveni, basarabeni, vlahi, aromâni etc.);
– stabilirea priorităţilor de acţiune în ceea ce priveşte programele şi proiectele destinate comunităţilor românilor de pretutindeni, finanţate din surse bugetare, cu consultarea Comisiei pentru politică externă şi a Direcţiei generale cooperare parlamentară externă;

XX. Comisia pentru mediu

Comisia îşi desfăşoară activitatea în următoarele domenii:
a) – protecţia mediului;
b) – schimbări climatice;
c) – alte domenii conexe.

Atribuţiile Comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative în vederea elaborării rapoartelor
şi avizelor;
b) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice;
c) – efectuează anchete parlamentare şi prezintă rapoartele Biroului permanent;
d) – controlează modul în care ministerele de resort şi celelalte organe ale administraţiei publice îndeplinesc Programul de guvernare în domeniul ei de activitate.

XXI. Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupţiei şi petiţii

Atribuţiile comisiei:
a) – propune proiectul ordinii de zi a fiecărei şedinţe;
b) – stabileşte condiţiile şi limitele participării la şedinţele Comisiei a unor persoane interesate, care au înaintat acesteia o cerere scrisă şi motivată, sau a personalului de specialitate al Senatului;
c) – propune atribuţiile ce revin fiecărui senator în cadrul Comisiei;
d) – propune constituirea de subcomisii, stabilindu-se componenţa şi sarcinile;
e) – organizează şedinţe de consultări pe diverse teme din domeniul de activitate a Comisiei;
f) – ia alte măsuri ce interesează bunul mers al activităţii Comisiei.

XXII. Comisia pentru regulament

Atribuțiile comisiei:
a) – examinează propuneri privind modificarea şi/sau completarea Regulamentului Senatului;
b) – elaborează proiecte de hotărâri ale Senatului privind modificarea şi/sau completarea Regulamentului Senatului;
c) – întocmeşte un raport comun cu Comisia pentru constituţionalitate, în vederea punerii de acord a prevederilor Regulamentului Senatului care au fost declarate neconstituţionale cu decizia Curţii Constituţionale;
d) – la solicitarea Biroului permanent, elaborează rapoarte privind proiectele regulamentelor de organizare şi funcţionare a comisiilor permanente ale Senatului;
e) – elaborează puncte de vedere asupra modului de aplicare a prevederilor regulamentare, la solicitarea Senatului, a Biroului permanent sau a Comitetului liderilor grupurilor parlamentare.

XXIII. Comisia pentru știință, inovare și tehnologie

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau a avizelor;
b) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice;
c) – efectuează anchete parlamentare şi prezintă rapoarte Biroului permanent;
d) – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
e) – îndeplineşte alte atribuţii prevăzute în prezentul regulament sau hotărâte de Senat.

XXIV. Comisia pentru antreprenoriat și turism

Domenii de activitate:
a) – politica industrială, dezvoltarea regională și prognoză economică;
b) – mediul de afaceri și investiții străine;
c) – întreprinderile mici și mijlocii, turismul;
d) – punerea în aplicare a politicii comerciale comune a Uniunii Europene;
e) – relațiile economice și comerciale cu țări terțe, cu organizații internaționale și cu organizații de promovare a integrării economice și comerciale regionale și în afara granițelor Uniunii Europene, relațiile cu Organizația Mondială a Comerțului;
f) – piața internă și Uniunea vamală, libera circulație a mărfurilor și armonizarea standardelor tehnice;
g) – promovarea și protecția intereselor economice ale consumatorilor;
h) – proprietatea industrială, brevete și mărci;
i) – concurența și ajutoarele de stat;
j) – achizițiile publice;
k) – insolvența;
l) – societățile comerciale și cooperația;
m) – societatea informațională și tehnologia informației;
n) – seviciile poștale;
o) – impactul asupra politicilor economice și industriale a politicilor de mediu, energie și transport;
p) – dezvoltarea durabilă;
q) – Strategia Dunării;
r) – piața valorilor mobiliare, a asigurărilor și a pensiilor private;
s) – politica fiscală, monetară și de credit.

XXV. Comisia pentru tineret și sport

Atribuţiile comisiei:
a) – examinează proiecte de lege şi propuneri legislative, în vederea elaborării rapoartelor sau a avizelor pe domeniile activitate sportivă, problemele tineretului;
b) – solicită rapoarte, informaţii sau documente de la autorităţile publice;
c) – efectuează anchete parlamentare şi prezintă rapoarte Biroului permanent;
d) – dezbate şi hotărăşte asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
e) – îndeplineşte alte atribuţii prevăzute în prezentul regulament sau hotărâte de Senat.

Comisiile speciale și cele de anchetă

La propunerea Biroului permanent, Senatul poate hotărî constituirea unor comisii speciale pentru elaborarea sau avizarea unor propuneri legislative, pentru evaluarea legislaţiei dintr-un anumit domeniu sau pentru alte scopuri, indicate în hotărârea de înfiinţare a comisiei.

La cererea unei treimi din numărul membrilor săi, Senatul poate hotărî înfiinţarea unei comisii de anchetă. Raportul comisiei se depune la Biroul permanent, care îl include pe ordinea de zi a plenului Senatului în cel mult 15 zile. După dezbaterea raportului, Senatul adoptă o hotărâre cu privire la acesta.

Atribuţii şi funcţionare

Biroul fiecărei comisii întocmeşte şi supune votului comisiei propuneri privind ordinea de zi a fiecărei şedinţe, atribuţiile ce revin fiecărui senator în cadrul comisiei, constituirea de subcomisii, precum şi sarcinile şi competenţa acestora, organizarea de şedinţe, de consultări sau audieri pe diverse teme din domeniul de activitate a comisiei, precum şi alte măsuri ce interesează bunul mers al activităţilor comisiei.

Preşedintele comisiei asigură reprezentarea comisiei în raporturile cu Biroul permanent şi cu celelalte comisii, conduce şedinţele comisiei, invită persoane din afara comisiei să participe la lucrările acesteia, are acces sau poate desemna un reprezentant al comisiei la şedinţele altor comisii care examinează lucrări ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce, semnează rapoartele şi celelalte acte elaborate de comisie şi îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de regulamentul comisiei sau stabilite prin votul majorităţii membrilor acesteia.

Vicepreşedintele îndeplineşte, în lipsa sau la cererea preşedintelui, atribuţiile acestuia, precum şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul comisiei sau stabilite prin votul comisiei.

Secretarul comisiei ţine evidenţa prezenţei senatorilor la şedinţe, urmăreşte primirea avizelor de la celelalte comisii permanente şi a punctului de vedere al Guvernului, asigură redactarea tuturor actelor comisiei, numără voturile exprimate în şedinţele comisiei, urmăreşte întocmirea proceselor-verbale ale şedinţelor, contrasemnează toate actele comisiei şi îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de regulamentul comisiei sau stabilite prin votul acesteia.

Programul ședințelor comisiilor din Senat

Convocarea şedinţelor comisiei se face, potrivit programului de lucru al Senatului, de preşedintele acesteia sau, în lipsa sa, de vicepreşedintele care îl înlocuieşte, pe baza hotărârii biroului comisiei. Şedinţele comisiilor pot avea loc în acelaşi timp cu cele ale plenului, numai cu aprobarea Senatului. În afara programului de lucru, comisiile pot fi convocate şi pot ţine şedinţe cu aprobarea sau din dispoziţia Biroului permanent.

Comisiile pot adopta avize şi rapoarte numai în prezenţa majorităţii membrilor. Avizele şi rapoartele comisiilor se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Votul în comisie este deschis. La propunerea oricărui membru, comisia poate decide prin vot ca anumite avize şi rapoarte să fie supuse votului secret.

La şedinţele comisiilor pot participa şi senatori din alte comisii sau deputaţi care au legătură cu materialele aflate in dezbatere, fără a avea drept de vot.

Membrii Guvernului sau reprezentanţii mandataţi ai acestora au acces la lucrările comisiilor. În cazul în care comisiile solicită participarea la lucrările lor a unor membri ai Guvernului sau a conducătorilor unor instituţii publice, prezenţa acestora este obligatorie. În cazul propunerilor legislative, la dezbateri în comisii sunt invitaţi iniţiatorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *