Spre deosebire de anii anteriori, alegerile locale de anul acesta sunt definite de două aspecte aparte: reglementarea privind organizarea unui singur tur de scrutin și prevederile noii legi a finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Modificările legii electorale vor influența direct și decisiv desfășurarea campaniei electorale, iar primul efect al acestea și-a făcut deja prezența prin faptul că o parte din campania electorală s-a mutat în perioada de pre-campanie.
Reglementările acestei legi se aplică doar în perioada oficială de campanie electorală (6 mai-4 iunie) iar acest lucru dă posibilitatea partidelor politice să fure startul campaniei electorale și să apeleze la vechile metode de a atrage electoratul în perioada premergătoare campaniei.
De exemplu, legea interzice afișajul stradal, însă doar cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, motiv pentru care candidații la alegerile locale au ales ca înainte de debutul campaniei să împânzească orașele cu afișe și bannere, acestea nefiind considerate materiale de propagandă politică, ci simple reclame. În plus, din moment ce nu suntem oficial în campanie, cheltuielile cu aceste materiale nu se vor regăsi în contabilitatea candidaților.
Apoi, trebuie să aruncăm o privire la sumele maxime care pot fi cheltuite în campania electorală propriu-zisă și la cum pot fi cheltuite aceste sume.
Un candidat la primăria Bucureștiului se poate folosi de maxim 35.000 euro, un candidat de sector de 23.500 euro, un candidat la primăria unui municipiu de județ de 11.700 euro, iar un candidat pentru primăria unei comune de 1.170 euro.
Aceste sume sunt chiar și de 45 de ori mai mici decât în alegerile precedente (de exemplu candidații de acum 4 ani la Primăria Bucureștiului puteau folosi până la 1,6 milioane de euro). În plus, parcă pentru a le face misiunea de a câștiga alegerile și mai grea, candidații trebuie să se supună și unor reguli foarte stricte privind destinațiile contribuțiilor pentru campania electorală.
Anul acesta pot fi utilizate doar afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500×350 mm amplasate în locuri speciale amenajate pentru afișaj, clipuri electorale difuzate în mass-media audiovizuală, publicitate în presa scrisă, mesaje în mediul on-line și materiale tipărite cum sunt broșurile și pliantele.
Panourile publicitare, mash-urile de pe clădiri, pixurile sau brichetele sunt acum ilegale, iar politicienii pot cheltui banii doar pentru producția și difuzarea materialelor electorale în media (maxim 40% din totalul cheltuielilor), pentru producția și difuzarea materialelor electorale din mediul online (maxim 30%), pentru cercetări sociologice (maxim 30%), pentru afișe electorale (maxim 20%), pentru broșuri, pliante și ale materiale tipărite (maxim 50%), pentru închirierea de spații și echipamente pentru evenimente (maxim 30%), dar și pentru comisioanele bancare.
Plafonul de cheltuieli electorale destul de scăzut, dar și reglementările privind materialele de campanie permise îi obligă pe politicieni să încerce să convingă electoratul mai mult prin idei și proiecte și mai puțin prin „pomenile” electorale obișnuite (pixuri, brichete, pungi cu alimente, etc).
Prevederile legii privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale ar trebui să aibă ca efect o campanie politică mult mai curată, în care principala bătălie să fie una concentrată pe comunicarea directă (campanii door to door, broșuri, pliante, etc.) sau indirectă (mass-media sau mediul on-line/rețele de socializare) cu electoratul.
Așadar, la ce ar trebui să ne așteptăm să vedem în această campanie electorală?
În primul rând, politicienii ar trebui să încerce să genereze cât mai multe știri, aici având un avantaj clar cei care dețin deja unele funcții publice. Prin această metodă aceștia vor putea să spere la o acoperire media mai mare decât contracandidații lor, creându-și un avantaj cert.
În al doilea rând, cel mai probabil mediul on-line va fi cel mai folosit pentru promovarea programelor politice, dar și a atacurilor la adresa adversarilor. Aceste mesajele sunt la îndemâna fiecărui candidat mai ales că anul acesta ei trebuie să fie foarte atenți la buget.
În al treilea rând, ar trebui să ne așteptăm la o implicare mai mare în comunicarea cu electoratul. Candidații care își doresc cu adevărat să câștige trebuie să apeleze cât de mult posibil la acțiuni care să îi aducă în contact direct cu oamenii.
Mai sunt doar câteva zile până la debutul campaniei electorale și vom vedea care vor fi strategiile de comunicare ale fiecărui candidat, dar și dacă noua lege electorală va reuși să curețe campaniile electorale de practicile ilicite de până acum.
S.D.
