Dotarea Armatei Române nu este jalnică de ieri-de azi. Un rezervist are amintiri teribile de pe frontul din Kosovo.
Florin Paul Valea (43 de ani), un ofiţer arădean trecut în rezervă în martie 2017, de la Unitatea Militară 01218 Timişoara, a vorbit pentru Adevărul.ro despre echipamentele foarte vechi folosite de militarii români şi de cât de periculoase sunt aceste dotări. Amintim că Florin Valea a devenit cunoscut în toamna anului 2016, după ce a taxat dur afirmațiile senatorului ALDE Daniel Barbu, potrivit cărora viața unui politician poate fi uneori mai dură decât cea a unui militar care luptă în Afganistan. Mărturiile lui Valea vin în contextul în care zilele trecute trei militari au murit după ce un camion s-a răsturnat într-o râpă.
„Trei militari morţi, şi nu pe un câmp de luptă, ci la ei acasă, în România, ucişi de neputinţa şi indolenţa sistemului, a celor cu grade mari, care, pentru a-şi conserva funcţiile, trec cu vederea gravele nereguli din sistemul militar. Trei militari morţi într-un accident cu un camion DAC, aşa-numitul sicriu pe roţi: fără ABS, ESP, cu aer condiţionat doar dacă deschizi gemurile şi roţi pe sistem de camere (la fel ca vechea Dacie), cu care, în caz de explozie a camerei, devii scavul maşinii, nu mai ai nici un fel de control. În caz că eşti norocos, scapi. În caz contrar, mori sau îi omori şi pe alţii, aşa cum s-a întâmplat acum”, a punctat Valea.
Florin Valea a spus că tehnica folosită de militarii români este una invechită fizic şi moral.
„Când am intrat în sistemul militar, în 1992, autocamioanele DAC şi ARO erau maşinile de bază, la fel ca şi acum, în 2017, maşini care, la întreţinerile periodice, în loc de piese de schimb şi consumabile, primesc doar cârpe, ulei şi câteodată vaselină. Îmi amintesc cu amărăciune cum în Kosovo militarii străini îşi făceau poze cu ARO, care folosea ca frână de parcare bolovanul la roată, sau cum am împins, îmbrăcat în uniformă, autobuzul militar fabricaţie 1975, între graniţele dintre România şi Ungaria, sub privirile militarilor unguri care ne aşteptau cu Mercedes G Classe şi VW Transporter. Trebuie să mărturisesc că, în acele momente, ca şi militar, te simţi învins de sistem”, a mai declarat Florin Valea.
Acesta și-a amintit că în anul 2006, pe când era la comanda unui convoi militar care se deplasa într-o misiune în Serbia, s-au trezit că le explodează cauciucurile.
„Prin Macedonia, din cauza temperaturilor ridicate, au început să explodeze cauciucurile, să fiarbă apa în motoare şi să cedeze piesele. Am rămas în câmp deschis, pe căldură, fără rezerve de apă sau mâncare, care erau alterate. Atunci când l-am sunat pe colonelul din ţară responsabil de misiune, nu l-a interesat dacă avem sau nu probleme de sănătate, să vină cu o soluţie de sprijin, ci ne-a spus să avem grijă la ţinută, cu cine şi ce vorbim că ne aflăm pe un teritoriu străin”, a comentat Florin Valea.
