UPDATE
Redăm mai jos un drept la replică primit, miercuri, de la Cătălin Stochiță, candidatul independent la Primăria Sectorului 5:
„Buna ziua,
Va felicit pentru articolul in care incercati sa analizati afisele si materialele de campanie http://psnews.ro/episodul-sectorul-5-cum-se-prezinta-vizual-candidatii-exclusiv-127543/
Ar fi fost foarte interesant daca erau intrebati si candidatii inainte de publicarea articolului. Fiecare candidat incearca sa isi exprime personalitatea si ideile in limita unui buget conform legislatiei electorale si in consonanta cu ideile din staff-ul de campanie si dorintele cetatenilor. Am incercat sa realizez o serie de materiale de promovare avand in vedere ca legislatia actuala nu permite candidatilor Independenti identificarea prin sigla sau logo.
In aceste conditii, am optat pentru alb, negru, rosu si albastru fapt care produce si serioase economii la bugetul de campanie. In domeniul publicitatii se cunoaste faptul ca un print 4 culori este mult mai ieftin decat un print full color. De asemenea, in perioada de pre-campanie si campanie am folosit cu incredere facebook si nu am alocat resurse mari pentru afisajul stradal. Din toate studiile realizate s-a constatat ca afisajul stradal, asa cum se facea in mod grotesc in anii 90 (cand se lipeau afise si pe stalpii de iluminat) nu avea un impact mai mare de 1 % din numarul total de voturi obtinute.
Daca pe fundal se observa culorile alb si rosu nu inseamna ca am folosit steagul SUA, ca sunt dinamovist- din contra. Cred ca era ok daca ati fi accesat www.catalinstochita.blogspot.com si ati fi vazut ca bannerul afisat cu logo” Fii Independent, nu fi Dependent !” este echilibrat din punct de vedere vizual. In concluzie, materialele de promovare sunt mai bune decat utilizarea unui cearceaf alb pe fundal, urmelor de pensula din cel mai elementar program Windows, sau sa ii pun pe cetateni sa joace cuvinte incrucisate pe afisele electorale, asa cum foarte bine ati observat ca au facut contracandidatii de la Sectorul 5.„
–
În acest episod, PSnews continuă analiza afișelor candidaților de sector, prezentându-vă care sunt, în opinia noastră, cele mai bune și cele mai proaste postere și imagini de cover (n.r. coperta) ale celor înscriși în cursa pentru Primăria Sectorului 5.
CITEȘTE ȘI: Bunul, răul și urâtul în afișele candidaților la Primăria Sectorului 1. Un top PSnews EXCLUSIV
CITEȘTE ȘI: Candidații la Primăria Sectorului 2, alegeri neinspirate de campanieEXCLUSIV
CITEȘTE ȘI: Afișe electorale, pe peretele Facebook: un top pentru candidații la Primăria Sectorului 3 EXCLUSIV
CITEȘTE ȘI: Cum vor candidații la Primăria Sectorului 4 să atragă alegătorii: topul afișelor electorale EXCLUSIV
1. Daniel Florea – PSD-UNPR
Candidatul din partea PSD-UNPR, Daniel Florea, se află pe primul loc în topul afișelor realizat de PSnews.ro. În primul rând, a fost apreciat elementul de campanie online “#refresh5”, specific retelelor de socializare. Însă, acest element este mai degrabă un accesoriu grafic, pentru că nu este exploatat pentru rolul său. Astfel, dând o căutare pe Facebook și Instagram cu acest cuvânt cheie, nu am găsit nicio postare legată de campania candidatului. În continuare, ni s-a părut inspirată decuparea posterului cu steagul roșu, sigla partidului în dreapta, iar în stânga, imaginea cu el “printre oameni” (deci în concordanță cu sloganul de pe afiș). Alăturarea cromatică este bună, iar fotografia creează un aer cald, de seninătate. Relaționarea coloristică se realizează și prin flayer-ului din mâna unui cetățean. Vedem, astfel, și grafica afișului oficial, care păstreză decuparea colțului în culoarea partidului, numai că este pe fundal alb, având un stil mai curat, mai echilibrat. Remarcăm și umbrele din imaginea de cover, însă nu înțelegem prea bine de ce s-a optat pentru o astfel de “pată” .
2. Ovidiu Raețchi – PNL
Afișul oficial al candidatului PNL la Primăria Sectorului 5, Ovidiu Raețchi, are o grafică asemănătoare cu a celorlați candidați la Primăria Sectorului 4. Elementul nou este mesajul prezentat ca un logo propriu “5 Altfel” .Deși poate fi văzut ca o notă de lejeritate, optând pentru un tricou în imaginea de afiș, acesta nu este cel mai inspirat, semănând mai degrabă cu o cămașă de noapte.

Cât despre imaginea de cover a candidatului liberal, remarcăm aceeași decupare: “fotografie printre oameni – detalii textuale” ca și la coperta de Facebook a lui Daniel Florea. Apreciem artificiul grafic de pictură, culorile partidului îmbinându-se într-o urmă de “pensulă”. Regăsim logo-ul său și aici, acest lucru fiind un plus, pentru că își creează astfel un brand de persoană.

- Marian Vanghelie – PDS
Afișul liderului PDS și candidat pentru Primăria Sectorului 5, Marian Vanghelie, se află pe locul al treilea în topul nostru. Este de apreciat faptul că anumite cuvinte sunt accentuate în sloganul în care a integrat și numele său, fiind unul sonor, de notorietate. Culorile sunt cele ale siglei partidului. Fundalul de “cearșaf” în falduri poate nu este cel mai inspirat, nici photoshop-ul în exces la fotografia sa, însă per total este un afiș în regula din punct de vedere vizual.

Prin imaginea de cover, Vanghelie vrea să-și prezinte susținerea oamenilor, dar riscă să pară mai mult un “cult al persoanei”. Ar fi fost poate de preferat o imagine a sa printre oameni, discutând cu ei, iar nu o sală plină de oameni cu pancarte cu numele său.

4. Dan Marian – ALDE
Candidatul ALDE, Dan Marian, folosește în afișul său de campanie profesia sa de inginer, ca element de advertising personal, în spatele fotografiei sale, integrându-se foarte bine schema de proiectare a unei clădiri, care relaționează cu sloganul “Construim împreună Sectorul 5”. Culorile sunt aceleași cu care ne-am obișnuit la ceilalți candidați din partea ALDE.

În ceea ce privește imaginea de cover, ni se pare bine aleasă. Sigla partidului se întrevede într-un model estompat pe background, iar principiile partidului sunt puse ca într-un puzzle sau joc de scrabble în jurul numelui. Este tot un fel de “proiectare de inginer”. Astfel, candidatul ALDE se află pe poziția a patra, în topul PSnews.

5. Cătălin Stochiță – independent
Prin afișul său, Cătălin Stochiță creează impresia că este candidat la alegerile prezidențiale din SUA. Și probabil că de acolo s-au inspirat cei care i-au realizat grafica, cu atât mai mult cu cât au optat pentru un steag personal (fiind candidat independent) care în afara steluțelor, este identic cu steagul Statelor Unite. Până și nuanța de albastru din drapel este prezentă în afiș. Cu toate acestea, posterul este bine construit, regăsindu-se toate elementele necesare – nume clar, ștampila de vot bine integrată, slogan – fără a îngreuna foarte mult afișul. Însă toate mărcile care fac trimitere la SUA ne determină să poziționăm acest poster pe locul al cincilea.

6. Bogdan Lencu – PRU
Pe pagina oficială a candidatului nu am găsit afișul său de campanie, doar trimitere către flayer-ul ce aproximează posterul său. Acesta se aseamănă cu afișele celorlați candidați din partea PRU, cu toate că sigla ni se pare mărită prea mult. Imaginea este destul de îngreunată, iar sloganul “Albim Sectorul 5” duce cu gândul la o reclamă de detergenți, mai ales că toți sunt îmbrăcați în cămăși albe. Însă mesajul de “puritate”, curățenie, anticorupție se susține de subtilu “O generație fără trecut politic”.


