Skip to content
Politică

Foști și actuali viceprimari și consilieri locali, găsiți în incompatibilitate de ANI

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) anunţă, marți, că cinci foști și actuali viceprimari și consilieri locali au fost găsiți în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese.

Este vorba despre MICU LUCIAN OVIDIU, viceprimar al Municipiului Roman, județul Neamț; JUNC MIRCEA VALENTIN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al orașului Ștei, județul Bihor; FEIER DUMITRU, consilier local al comunei Ceuașu de Cîmpie, județul Mureș și fost viceprimar al comunei Ceuașu de Cîmpie, județul Mureș in perioada 2008 – 2016;  POP PETRE, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al municipiului Câmpia Turzii, județul Cluj  și PÃUNESCU DUMITRU OCTAVIAN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Malaia, Județul Vâlcea.

Vă prezentăm comunicatul ANI, remis marți redacției PSnews.ro:

„Agenția Naționalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate precum și existența conflictului de interese de naturã administrativã și penalã în cazul a cinci foști și actuali aleși locali (viceprimar și consilieri locali), dupã cum urmeazã:
1. MICU LUCIAN OVIDIU, viceprimar al Municipiului Roman, județul Neamț
INCOMPATIBILITATE
Se aflã în stare de incompatibilitate începând cu 30 august 2012, întrucât deține simultan funcția de viceprimar și funcția remuneratã de membru în Consiliul de Administrație al Spitalului Municipal de Urgențã Roman, încãlcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) și k) din Legea nr. 161/2003.
2. JUNC MIRCEA VALENTIN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al orașului Ștei, județul Bihor
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 21 iunie 2012 – 7 februarie 2013, întrucât a deținut simultan funcțiile de consilier local și de membru al Consiliului de Adminsitrație al S.C. Solceta S.A. (societate în cadrul cãreia Orașul Ștei are calitatea de asociat cu o cota de participare la pierderi și beneficii de 98,07%), încãlcând astfel dispozițiile art. 88, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
3. FEIER DUMITRU, consilier local al comunei Ceuașu de Cîmpie, județul Mureș și fost viceprimar al comunei Ceuașu de Cîmpie, județul Mureș in perioada
2008 – 2016
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ȘI PENAL
În perioada exercitãrii funcției de viceprimar, a semnat acte administrative (referate de necesitate și ordine de platã), ce au produs un folos material (în cuantum de 544.196,98 Lei) pentru fiul sãu, în baza contractelor comerciale de prestãri de servicii și furnizare de produse cu S.C. Trafimex S.R.L. (societate comercialã la care fiul sãu deține calitatea de asociat unic și funcția de administrator).

În perioada exercitãrii funcției de viceprimar, a semnat, în baza contractelor comerciale de prestãri de servicii și furnizare de produse cu S.C. Trafimex S.R.L. (societate comercialã la care fiul sãu deține calitatea de asociat unic și funcția de administrator), acte administrative (referate de necesitate si ordine de platã) ce au produs un folos material (în cuantum de 544.196,98 Lei) pentru fiul sãu.

De asemenea, persoana evaluatã a participat la deliberarea și adoptarea de Hotãrâri emise de Consiliul local în cadrul cãrora nu a anunțat la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl avea și nu s-a abținut de la vot.

Persoana evaluatã a încãlcat, astfel, dispozițiile art. 70, art. 76 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 ºi art. 75 (a) și art. 77 din Legea nr. 393/2004.

Agenția Naționalã de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângã Judecãtoria Târgu Mureș în vederea verificãrii indiciilor privind sãvârșirea de cãtre FEIER DUMITRU a infracțiunii de conflict de interese, prevãzutã de art. 301 din Codul Penal al României.
4. POP PETRE, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al municipiului Câmpia Turzii, județul Cluj
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 01 septembrie 2008 – 22 noiembrie 2012, întrucât a deținut simultan funcțiile de consilier local și de șef serviciu în cadrul Serviciului Public Administrația Piețelor și Exploatarea Platformelor Comerciale și respectiv pe cea de Administrator Public în cadrul aparatului de specialitate a primarului, încãlcând astfel dispozițiile art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003.
5. PÃUNESCU DUMITRU OCTAVIAN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Malaia, Județul Vâlcea
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 20 iunie 2012 – 04 februarie 2016, întrucât în perioada exercitãrii mandatului de consilier a semnat un contract de prestãri servicii, respectiv închiriere utilaje pentru situații de urgențã – deszãpezire, cu o valoare totalã de 3.200,19 Lei între Primãria Comunei Malaia și S.C. Padoprod S.R.L., societate comercialã în cadrul cãreia acesta a deținut calitatea de asociat și funcția de administrator, încãlcând astfel dispozițiile art. 90 alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiazã – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. FEIER DUMITRU și POP PETRE nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.

Persoanele menționate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:

· art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înþelege situaþia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcþie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenþa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuþiilor care îi revin potrivit Constituþiei ºi altor acte normative”;

· art. 76 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Primarii ºi viceprimarii, primarul general ºi viceprimarii municipiului Bucureºti sunt obligaþi sã nu emitã un act administrativ sau sã nu încheie un act juridic ori sã nu emitã o dispoziþie, în exercitarea funcþiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soþul sãu ori rudele sale de gradul I. Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispoziþiile emise cu încãlcarea obligaþiilor prevãzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolutã”;

· art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preºedinþii ºi vicepreºedinþii consiliilor judeþene sau consilierii locali si judeþeni sunt prezãzute în art. 46 din Legea administraþiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare”;

· art. 87, alin. (1), lit. d) și k) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcția de primar și viceprimar […] este incompatibilã cu […]; funcția de […] administrator, membru al consiliului de administrație […] la societãțile comerciale, […] precum și la instituțiile publice; k) orice alte funcþii publice sau activitãþi remunerate, în þarã sau în strãinãtate, cu excepþia funcþiei de cadru didactic sau a funcþiilor în cadrul unor asociaþii fundaþii sau alte organizaþii neguvemamentale”;

· art. 88, alin. (1), lit. c) și d) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcþia de consilier local sau consilier judeþean este incompatibilã cu: […] c) calitatea de angajat cu contract individual de muncã în aparatul propriu al consiliului local,[…], d) funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administraþie sau cenzor la regiile autonome ºi societãþile comerciale de interes local înfiinþate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori a consiliului judeþean respectiv sau la regiile autonome ºi societãþile comerciale de interes naþional care îºi au sediul sau care deþin filiale în unitatea administrativ-teritorialã respectivã”;

· art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Consilierii locali ºi consilierii judeþeni care au funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie sau cenzor ori alte funcþii de conducere, precum ºi calitatea de acþionar sau asociat la societãþile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãþi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritãþile administraþiei publice locale din care fac parte, cu instituþiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeþean respectiv ori cu societãþile comerciale înfiinþate de consiliile locale sau consiliile judeþene respective”;

· art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit cãruia „Nu poate lua parte la deliberare și la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soț, soție, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local”;

· art. 75, lit. a) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleșii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãții publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: lit. a) soþ, soþie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv”;

· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Consilierii județeni și consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea și adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. În situațiile prevãzute la alin. (1), consilierii locali și consilierii județeni sunt obligați sã anunțe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivã. anunþarea interesului personal ºi abþinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul-verbal al ºedinþei”;

· art. 301, alin.(1) din Codul Penal al României, potrivit cãruia ”Fapta funcþionarului public care, în exercitarea atribuþiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obþinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soþul sãu, pentru o rudã ori pentru un afin pânã la gradul II inclusiv sau pentru o altã persoanã cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncã în ultimii 5 ani sau din partea cãreia a beneficiat ori beneficiazã de foloase de orice naturã, se pedepseºte cu închisoarea de la unu la 5 ani ºi interzicerea exercitãrii dreptului de a ocupa o funcþie publicã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã și se sancționeazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãții, funcției sau activitãții respective […]”.

„Persoana […] fațã de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcția ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcție eligibilã, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenția Naționalã de Integritate își exercitã atribuțiile cu respectarea principiilor legalitãții, confidențialitãții, imparțialitãții, independenței operaționale, celeritãții, bunei administrãri, precum și al dreptului la apãrare.” 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *