Apar noi detalii în scandalul în care este implicată Autoritatea pentru Reformă Feroviară privind licitația de trenuri inter-regionale. Au apărut poze care îl înfățișează pe Alexandru Nazare, fost deputat, fost ministru al Transporturilor și un foarte influent politician la nivelul Ministerului Transporturilor, membru în CA-ul CNAIR-ului, făcând lobby pentru o firmă germană, în detrimentul celor de la Astra Vagoane Arad. Influentul Nazare a fost surprins zilele trecute, la un restaurant din Capitală în compania „lobbystului” de la Ambasada Germaniei la București.



„S-a întâlnit cu „lobbystul” de la Ambasada Germaniei la București, căruia îi știu și numele și gradul (cu permisiunea Dumneavoastră), fără să știe probabil că LOBBY-ul în România se numește TRAFIC DE INFLUENȚĂ și se pedepsește PENAL…Năzărel, care părea foarte familiar cu neamțul, dădea aprobator din cap și, iată, la circa 3 săptămâni, minunea se produse și consorțiul româno-chinez fu practic dat afară de la mega licitație, de către Gigel de la ARF”, scrie Mihaela Goga, membru în Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR S.A, într-o postare pe Facebook.
Cu doar două săptămâni înainte de termenul de depunere a ofertelor pentru licitația de rame electrice inter-regionale, RE-IR, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a adus nu mai puțin de 40 de pagini de modificări ale condițiilor ce trebuie îndeplinite de oferte. Unele dintre acestea vor duce cel mai probabil la excluderea din licitație a asocierii româno-chineze Astra Vagoane Arad – CRRC China și par a fi contrare dispozițiilor de până acum ale instanțelor de judecată.
Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF) a publicat la licitația destinată achiziției a 20 de trenuri inter-regionale un set de clarificări întinse pe nu mai puțin de 46 de pagini, din care 40 conțin modificări sau completări directe ale cerințelor din licitație.
Acțiunea ARF este una îndoielnică, în condițiile în care aceasta are loc cu doar două săptămâni înainte de termenul de depunere a ofertelor. Cea mai afectată pare a fi asocierea româno-chineză Astra Vagoane – CRRC.
Modificările sunt justificate de către ARF prin decizia 1612 a CNSC care a obligat autoritatea să reia procedura anulată de licitație, după plângerea depusă la CNSC de către CRRC.
În fruntea listei de modificări stă cererea ARF ca ofertantul să prezinte documente doveditoare privind produsele livrate, respectiv omologarea acestora de către un organism neutru în conformitate cu reglementările europene, scrie clubferoviar.ro
Cerința nu se referă la ramele care vor fi ofertate, ci la alte rame livrate până acum, pe al căror design se vor baza produsele vândute statului român. Cum până în prezent Astra Vagoane – CRRC nu a livrat trenuri similare pe piața europeană, ei sunt singurii care nu vor putea îndeplini condiția urmând să părăsească astfel competiția. Omologarea ar putea fi obținută ușor de către producătorul chinez, însă în niciun caz în cele două săptămâni până la licitație.
Câteva alte precizări ale ARF sunt lămuritoare în acest sens. „Furnizorul va oferi un vehicul care să îndeplinească cerințele din caietul de sarcini, vehicul bazat pe design dovedit (produs proiectat construit omologat de către un organism neutru) aflat în exploatare cu călători. Ofertantul va prezenta în oferta tehnică dovezi că RE-IR ofertat este bazat pe un produs omologat care este în exploatare comercială”, cere acum ARF.
Oricum, termenii sunt folosiți eronat. Regulamentul 545 /2018 de punere în aplicare a Directivei 797/2018 privind vehiculele feroviare vorbește de procesul de „autorizare”, nu de omologare.
Cerințele contravin unei hotărâri a Curții de Apel București care a respins autorizarea/omologarea după cum o numește ARF drept bază de excludere din licitație a unui participant. Într-o decizie în care dădea dreptate CRRC, Curtea de Apel București, instanța supremă care judecă astfel de cazuri a stabilit că este legală analiza Consiliului (CNSC – n.red.), în sensul că factorul de evaluare contestat nu reprezintă o barieră în calea liberei concurențe, „accesul la procedură fiind permis, în egală măsură, operatorilor economici care au pus în funcțiune rame omologate pe piața europeană, dar și celor care nu îndeplinesc această condiție”.
Aceeași instanța a mai stabilit că afirmația CRRC, potrivit căreia toate trenurile licitate (chiar dacă provin din modele existente pe piața europeană) urmează a trece prin autorizare/reautorizare, este corectă.
La acel moment, Curtea de Apel a stabilită că punctarea ofertei prin prisma existenței unor rame identice/asemănătoare pe rețele feroviare europene este eronată, căci factorul nu poate fi considerat un avantaj tehnic (varianta inițială a licitației ARF acorda 10% în punctaj pentru companiile ce au rame livrate în Europa, în circulație.

Dar acestea nu sunt singurele modificări aduse. Aceleași clarificări, de fapt modificări, spun că trenul trebuie să accepte o încărcare de 20 de tone pe osie la patru pasageri pe metru părtrat față de șase înainte, ceea ce înseamnă că sunt acceptate trenuri mai grele. Performanțele de frânare nu mai trebuie îndeplinite la viteza de 200 de kilometri la oră ca în varianta iniția,lă în condițiile în care trenul circulă cu cel mult 160 kilometri la oră. Alte „clarificări” sunt, de aesmenea, prezente în noul document.
Cel mai probabil, noua formă va duce la noi contestații din partea Astra Vagoane – CRRC și la blocarea în continuare a procedurii.
