Skip to content
Politică

Horia Mihălcescu analizează lupta electorală pentru alegerile locale din acest an

Preşedintele Kirchhoff Consult România, Horia Mihălcescu, unul dintre cei mai importanţi specialişti români în domeniul comunicării, a vorbit, într-un interviu pentru b1.ro, despre situația socio-politică din România și despre alegerile locale din iunie 2016.

Astfel, întrebat ce șanse au primarii în funcție la câștigarea unui nou mandat, dar și ce provocări îi așteaptă pe cei aflați la primul mandat, Horia Mihălcescu a explicat: Depinde de la caz la caz. Teoretic, sistemul de vot într-un singur tur de scrutin, ar trebui să avantajeze primarii aflaţi în funcţie. Dar cred că ne aflăm într-un moment în care aşteptările electorale au devenit mult mai exigente. Este un sentimnt de empowerment, mai ales în oraşele mari (cu peste 100.00 de locuitori), care se naşte din conştiinţa faptului că adminitraţia publică nu este un dat, ea trebuie să funcţioneze în folosul plătitorilor de taxe. Trebuie expuse soluţii de comunicare profesioniste care să demonstreze această deschidere, care să sugereze strategic că primarul a respectat şi doreşte să respecte în continuare o formă de „contract social” dacă vreţi. În fapt aceasta este diferenţa fundamentală între marketingul comercial şi cel politic. Daca atunci când cumperi un produs se instalează un contract formal între cumpărător şi vânzător, în politică nu există acest contract, iar în aceste condiţii votul este acordat celui mai credibil. Iar credibilitatea se construieşte complicat. Nu ţine numai de expunere. Să vă dau un exemplu simplu: Cristian Buşoi, un tânăr cu ştiinţă de carte, pregătit, inteligent şi care a beneficiat de expunere media importantă. Cu toate acestea nu a reuşit să devină credibil pentru că a ratat atât mesajul cât şi forma lui de comunicare.

Există şi o diferenţă semnificativă între primarii cu ştate vechi aflaţi la al doilea sau al treilea mandat şi primarii aflaţi la primul mandat. Pentru un primar care a câştigat mai multe scrutinuri electorale, şansele de reconfirmare sunt, teoretic, mai mari. Pentru cei la primul mandat provocările sunt mai multe

În general, pentru primarii aflaţi la primul mandat, reconfirmarea poziţiei este mai dificilă. Cea mai mare provocare este aceea de a schimba registrul de comunicare strategică. Trebuie să treacă de la profilul de comunicare asumat atunci când au câştigat primăria, un profil ofensiv, la un profil de comunicare strategică defensiv însă fără a fi reactiv. Este obligatorie practivitatea strategică. O altă provocare este dată de faptul că, în general, apărarea atributelor favorabile dobândite este mai dificilă decât erodarea credibilităţii prin atacuri. O măsură bună luată poate fi oricând reinterpretată pentru a fi decredibilizată.

În cazul primarilor care au obţinut primul mandat în urma competiţiei electorale din 2012, lucrurile sunt şi mai dificile. Consultanţa în comunicare este mult mai importantă decât în 2012 când USL era pe vala comentat Mihălcescu.

 

Horia Mihălcescu a vorbit și despre așa-numiții primari USLși provocările care ăi așteaptă:

„Pentru că în cazul multora dintre ei, acea campanie a fost prima desfăşurată. Un risc semnificativ este acela de a crede că toate campaniile se desfăşoară ca în 2012, ceea ce este fals. A fost un context favorabil USL, generat de un val consistent de ură împotriva PDL. A fost un vot bazat strict pe sentimentul negativ faţă de PDL. Ori asta a necesitat un act de comunicare mult simplificat, pentru că aveam de-a face cu un context favorabil USL-iştilor. Acum, lucrurile sunt diferite, nu există o bipolarizare atât de clară, alianţele electorale stabilite la nivel local sunt mai laxe, atacurile pot veni din mai multe direcţii. USL a fost un moment atipic pentru logica electorală postdecembristă a României şi nu cred că un scenariu similar se va repeta prea curând. Primarii USL, cum i-aţi numit, trebuie să fie conştienţi de asta”, a punctat specialistul ăn comunicare.

Întrebat despre candidații independenți și influenţa acestora în dinamica de campanie, Horia Mihălcescu nu îi consideră favoriți.

„Independenţii şi structurile politice mai mici nu sunt neapărat favorizate de actualul context. Pentru că o formaţiune politică ce se opune unor partide politice mari, consacrate, manifestă o lipsă de structură. Multe din aceste formaţiuni nu au o reţea stabilă, nu au electorat captiv pe care să se bazeze. Partidele mici şi independenţii trebuie să ia lupta de la zero.

În oraşele mari lucrurile stau diferit şi independenţii cu notorietate mare au o şansă, fie ea şi marginală. Dar, în general, abilitatea lor de a schimba radical jocul politic, mai ales în teritoriu, sunt relativ mici. Ceea ce aduc independenţii şi partidele nou înfiinţate este un nivel considerabil de impredictibilitate. Ele vor contribui la spargerea votului, vor prelua din electoratul partidelor mari şi pot produce răsturnări de situaţie, acolo unde diferenţa PSD-PNL este foarte mică.

Eu observ alt fenomen pe care politicienii nu îl adresează, ponderea statistică de nehotărâţi este foarte mare. Asta contribuie suplimentar la factorul de impredictibilitate şi pune presiune pe partidele mari. Ele trebuie să producă un set de candidaţi care să vină cu soluţii strategice, credibile, bine adaptate la contextul actual şi mai ales să declanşeze actul de comunicare din timp. Altfel creşterea numărului de nehotărâţi devine tendinţă majoră nefavorabilă”.

Pus să aleagă între Facebook si sursele de media clasice ca mijloc de promovare în campanie, Preşedintele Kirchhoff Consult România consideră că trebuie să existe un echilibru între canalele de comunicare.

Întotdeauna trebuie să existe un echilibru just între canalele de comunicare utilizate. Evident, Facebook are o greutate în creştere. Dar mesajele strategice importante, mişcările de opinie ample, continuă să fie dependente de mass media clasice. Mulţi din influencer-ii de pe Facebook au în continuare şi o expunere media semnificativă. Ei reprezintă o punte de comunicare cu mediul social media care deocamdată nu poate fi ruptă. Va mai trece timp până când blogurile, vlogurile şi paginile Facebook cu influenţă vor putea produce efecte similare cu efectele pe care le generează media. Va veni şi acest moment dar, în această campanie, media clasică va fi deosebit de importantă. Ca să vă răspund la întrebare, ar fi o greşeală ca un politician să urmărească disproporţionat o expunere Facebook şi să neglijeze componenta de media clasice. Încă nu este momentul. Mai ales expunerea în surse de media centrale va fi esenţială pentru credibilizarea unor proiecte electorale, a punctat Mihălcescu, vorbind, înîncheierea interviului, și despre un pronostic al alegerilor din iunie.

„Este mult prea devreme. La Bucureşti, care va seta o dinamică a discuţiilor chiar dacă vorbim despre alegeri locale, nici măcar nu avem definitivate, în mod credibil, toate candidaturile. Ceea ce pot să vă spun este că va câştiga partidul care va scoate în faţă candidaţi cu o viziune strategică, candidaţi care conştientizează că nu mai suntem în 2012 şi că trebuie să apeleze la soluţii de comunicare politică şi electorală profesioniste. Enumerarea unor promisiuni, sau a unor eventuale reuşite din timpul mandatului, nu mai sunt suficiente, cum nu mai este suficientă nici criticarea mecanică a opoziţiei pe criterii politice. Românii vor soluţii şi o viziune clară. Cine va comunica această viziune în mod profesionist, îmbinând media clasică şi new media în proporţii adecvate, va câştiga localele”, a declarat Horia Mihălceascu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *