Expertul în comunicare, Cătălin Dumitru, a vorbit la emisiunea ”Puterea Știrilor”, moderată de redactorul-șef PS News, Marinela Angheluș, despre noua sa carte „Războiul percepțiilor – comunicarea politică între campaniile electorale”.
„De foarte multe ori în comunicarea politică, bătălia este despre percepții, nu neapărat despre adevăruri. Aș spune că din păcate, dar poate fi și din fericire. Sigur că dacă ești politician poți promova adevărul sau poți să promovezi o minciună. Problema e că, în realitate, percepțiile care ajung în mintea oamenilor au impactul care duce la vot de fapt. Sunt politicieni care, de pildă, neînțelegând că dacă nu comunică și dacă nu crează acea percepție, pot să moară (politic) cu adevărul în brațe.
Sunt miniștri care au dispărut de la locul ministerului, ca să zic așa, tocmai pentru că nu au comunicat suficient. Sunt deputați care au dispărut pur și simplu tocmai pentru că nu au comunicat suficient. Și atunci desigur că există un război al percepțiilor între putere și opoziție. Toată lumea care cumva populează acest mediu al comunicării politice se află într-un război al percepțiilor despre care scriu în carte”, a spus Cătălin Dumitru.
În cartea sa, Cătălin Dumitru s-a axat pe trei regiuni – Argeș, Brăila și Mehedinți pe care le-a folosit ca studiu de caz. Acesta a explicat cum edișii de la nivel local erau adesea deconectați de la adevăr pentru că alegeau să se informeze de la televizor, preluând astfel adesea informații false. În viziunea expertului există o sincopă în mecanismul de comunicare până la firul ierbii.
„Istoria acestei cărți este puțin amestecată în sensul în care ea a început atunci când începusem să fac doctoratul în științele comunicării și, împreună cu echipa de la Kensington Communication cu care eu lucrez, ne-am gândit să facem un intrument pentru politic, dar care a fost cumva inspirat din zona corporativă. Cu alte cuvinte am creat un audit politic și am luat organizații, ne-am dus să aflăm cum comunică liderii politici de la nivel local cu activul de partid, ce legături au ei cu liderii de la nivel național și am creat niște chestionare dedicate pentru această chestiune. Dar inspirația a fost cumva din zona corporativă.
Am aflat de pildă că primarii din perioada respectivă se informau foarte puțin de la nivel central și mai degrabă de la televizor iar asta îi afecta firește pentru că nu întotdeauna informația de la televizor era cea corectă și atunci existau situații în care ei credeau în lucruri care nu erau întotdeauna și adevărate. Deci cumva informația nu ajungea suficient. Presupun că în timp nu s-a creat un mecanism suficient de bun pentru lucrul acesta. De exemplu nu s-au preocupat să investească în acest mecanism de comunicare până la firul ierbii, așa cum se spune în politică. Adică până la nivel de organizații de secții de votare, așa cum se numesc. Celula de bază a partidului este organizația din comunitatea cea mai mică, de pe secția de votare. Neavând aceste ramificații de comunicare pur și simplu oamenii ajungeau în situația în care nu erau informați”, a explicat Cătălin Dumitru la ”Puterea Știrilor”.
