Contactat de PS News, Marian Staș, profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București, expert în educaţie şi specialistul care a pus la punct proiectul şcolilor pilot, susține că închiderea școlilor din România, în condițiile în care în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană ele au rămas deschise, arată ”o lipsă de asumare serioasă la nivelul Guvernului și Ministerului Educației pentru îndeplinirea misiunii școlii, adică pentru educarea elevilor”.
”Cel mai ușor este să lăsăm mâinile pe lângă corp și să închidem școlile. Cel mai greu, dar și mai provocator și strict necesar, este să facem tot ce ne stă în putință pentru ca școlile să funcționeze. Aici coroborez răspunsul meu cu o statistică halucinantă care a explodat săptămâna trecută, și anume cea referitoare la milionul de copiii care nu au avut acces la educație din martie și până acum, sintagmă scrisă negru pe alb în documentul oficial al Ministerului Educației și Cercetării. Ori nu știu ce au scris, ori dacă e un milion cu adevărat, atunci e ceva de neînchipuit. Prima cauză pentru care se întâmplă lucrul ăsta este pentru că școlile continuă să funcționeze într-un regim online cu acces inegal la educație și la infrastructură, de asta am spus că din punctul meu de vedere este calea de minimă rezistență, pentru că cel mai ușor este să închizi școli, și pe urmă Dumnezeu cu mila. Însă, foarte multe state din Uniunea Europeană, Belgia de asemenea ieri, au decis să facă tot ce le-a stat în putere pentru ca școlile să funcționeze așa cum le e lor firesc, să fie deschise”, susține Staș.
Acesta a declarat că este de acord cu redeschiderea școlilor, dar „ nu bezmetic, ci așa cum se cuvine, cu o conduită și cu o strategie eficientă care să permită funcționarea cât mai multor instituții școlare în regim de școli deschise.”
„ Aici, opțiunile strategice sunt două: închidem școlile și după Dumnezeu cu mila, sau fac tot ce îmi stă în putință ca Guvern, ca Minister al Educației, ca Minister al Sănătății, tot, dacă îmi pasă de educație, ca să pun la dispoziția copiilor școli deschise în cat mai mare măsură cu putință. Acesta este feedback-ul de peste tot, și copiii, și părinții, și profesorii sunt nemulțumiți de calitatea educației furnizate în regim online, dar mai ales insuficiența resurselor puse la dispoziție”, spune expertul.
De asemenea, Marian Staș este de părere că școala din mediul online îi va afecta într-o mare măsură pe elevi, din trei perspective.
„În primul rând, pe termen scurt, pentru că îi obligă să funcționeze într-un mod anormal pentru ceea ce înseamnă educație. Pe termen mediu, pentru că foarte multora le va fi incomod să recupereze o materie nepredată, și a fost un fapt probat în al doilea semestru al anului școlar trecut că foarte foarte multă materie nu a fost predată. Sunt multe discipline verticale care au nevoie de cunoștințe anterioare pentru a putea clădi mai departe.
Pe termen lung, pentru ceea ce înseamnă calitatea resursei umane. În societate este o lovitură extrem de puternică, pentru că societatea noastră este extrem de conservatoare, are o inerție foarte mare și, după cum știm foarte bine deja la nivelul standardelor internaționale, România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce privește educația. Avem cel mai mic procent de investiție in educație din produsul intern brut la nivelul Uniunii Europene și atunci evident că aceste rezultate cumulative nu vor face altceva decât să conducă la o scădere a calității educației în România pe termen mediu și lung”, a conchis profesorul.


Deja o mulțime de țări se pregătesc de închidere a școlilor.
Citiți mai cu atenție presa străină!