Cifra de școlarizare pentru învățământul profesional scade cu 5.000 de locuri pentru anul școlar 2020-2021, față de cea aprobată de Ministerul Educației pentru anul școlar în curs 2019-2020. Proiectul de hotărâre de guvern a fost pus în dezbatere publică, fiind vorba de o scădere de la 60.000 la 55.000 de locuri, conform Ziare.com. Acest proiect vine însă în contradicție cu declarațiile ministrului interimar al Educației, Monica Anisie. Ea a declarat, miercuri, la audierea din comisiile parlamentare de specialitate, că și-a propus, pentru acest an, o creștere semnificativă a cifrei de școlarizare pentru învățământul profesional și profesional dual.
„Revin în fața dumneavoastră după două săptămâni. Cred că nu este cazul să mai prezint ceea ce mi-am propus în programul de guvernare. Însă aș dori să fac unele precizări. (…) În primul rând, vă anunț că am publicat pe site-ul MEC proiectul de HG care prevede cifra de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și universitar și fac mențiunea că, pentru acest an, MEC și-a propus o creștere semnificativă a numărului de locuri pentru învățământul profesional și profesional dual, ca măsură de susținere și dezvoltare a acestui tip de învățământ. Suntem în plină campanie de conștientizare a acestui tip de învățământ profesional și profesional dual„, a precizat ministrul Educației miercuri, citată de Agerpres.

Nu are importanță dacă propun 60.000, sau 55.000. De fapt, ar putea propune la fel de bine și 1.000.000 de locuri și să facă toată vâlva aferentă.
Pentru că NU LOCURILE contează, ci CANDIDAȚII pe aceste locuri.
Dacă lași inclusiv elevii cu nota 1 la matematică să meargă la liceul teoretic real (caz adevărat!!!),
dacă numărul de locuri la liceu (chiar la liceul teoretic!!!) practic egalează numărul absolvenților clasei a VIII-a, iar cu numărul de locuri de la liceele vocaționale, resurse și tehnic, depășești bine numărul absolvenților, de rămân liceele tehnice cu doar 40-60% ocupare,
dacă spui de la nivelul ministerului „elevii care nu obțin 5 să meargă la profesională”, degradând în ochii publicului învățământul profesional, la care -până în 2004- nu se putea intra decât cu medii peste 5 la Capacitate,
dacă ai scos din V-VIII tot ce ține de lucrul practic, de meserii, de dexteritate tehnică,
dacă cercurile tehnico-aplicative, cândva existente peste tot, azi mai sunt abia câteva pe județ…
… de ce s-ar mai duce elevii după clasa a VIII-a la școala profesională?
Nu știu de ce ar face-o, nu știu că le-ar place, nu sunt motivați, au alternative prezentate ca mult mai valoroase, totul rezultatul exclusiv al împingerii de către minister a tehnicii în derizoriu. Nici măcar liceele tehnice nu mai reușesc să-și acopere locurile.
Așadar, ce mi-e 55.000, ce mi-e 60.000, ce mi-e 1.000.000. Candidați, de unde?