Contactat de PS News, politologul Cristian Pîrvulescu susține că, în acest moment, problema cea mai mare pentru premierul Florin Cîțu nu este Ludovic Orban, ci USRPLUS, cu care va fi foarte ”complicat” să negocieze după ce a ”blocat Constituția într-o manieră foarte stranie”.
Premierul Florin Cîțu a declarat recent că nu trebuie să ceară votul Parlamentului pentru întregul cabinet dacă se schimbă compoziția politică a guvernului pe care îl conduce, ci doar un vot pentru noii miniștri care ar urma să preia portofoliile lăsate vacante de plecarea celor de la USR-PLUS. Această poziție a fost împărtășită inclusiv de Augustin Zegrean, fostul președinte al CCR.
„Problema lui Cîțu nu este, în momentul de față, Ludovic Orban, ci USR-ul. Problema este că dacă nu se ține congresul, nefiind legitimat ca președinte al partidului, în negocierile pe care le pregătesc cu USR-ul ar fi foarte complicat pentru că dependența domnului Cîțu față de echipa PDL-istă din PNL este foarte mare și blochează Constituția, articolul 83, alineatul 3 într-o manieră foarte stranie.
L-am auzit pe Zegrean, dar și pe Cîțu că nu ar fi vorba de un vot de încredere, ci despre un vot de confirmare a noilor miniștri. Este o neînțelegere flagrantă a articolului 85 care stabilește numirea Guvernului și care vorbește de vot de încredere, iar alineatul 2 se referă la remaniere care este făcută doar de președinte la propunerea prim-ministrului. În alineatul 2 se spune: dacă s-ar schimba compoziția politică sau structura guvernului, atunci remanierea trece prin Parlament, ceea ce înseamnă că trebuie să primească din nou un vot de încredere.
Acesta este unul dintre argumentele puternice ale parlamentarismelor în România, pentru că, în final, articolul 85 vorbește despre vot de încredere, care este o caracteristică a regimului parlamentar, iar votul de neîncredere este moțiunea de cenzură, iar aici apare un puternic vot de neîncredere în Guvern. Ni se spune că nu contează, dar contează pentru că este vorba despre numirea Guvernului. Va fi spectacol după Congres”, conchide Cristian Pîrvulescu.
Ce spune Constituția
După predarea portofoliilor ministeriale ale celor de la USR-PLUS și demiterea tuturor secretarilor de stat ai USR-PLUS de către premierul Cîțu, guvernul se află într-o nouă realitate. Compoziția politică a cabinetului condus de Florin Cîțu s-a schimbat, la putere rămânând acum doar PNL și UDMR care formează de facto un guvern minoritar. Doar că pentru a testa această ipoteză, Constituția României spune clar că în cazul schimbării compoziției politice este nevoie de o nouă aprobare a Parlamentului.
Astfel, potrivit Articolului 85, “(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. (2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului. (3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru”.
De ce stau lucrurile astfel? Ei bine pentru că în sistemul politic românesc Guvernul trebuie să aibă susținerea Parlamentului pentru a fi învestit și a rămâne în funcție. Lucrul acesta reclamă aproape în mod automat existența unei majorități politice în Parlament care să sprijine guvernul. În caz contrar, încrederea legislativului în Guvern este retrasă prin moțiune de cenzură, iar Guvernul cade, urmând a se forma o altă majoritate politică în Parlament care să susțină un alt Guvern. Acesta este principiul pârghiilor și contraponderilor între diferite puteri ale statului, prezent în oricare democrație. Puterile statului trebuie să se controleze reciproc, iar o minoritate nu poate guverna în timp ce majoritatea se află în opoziție. În momentul schimbării compoziției politice a Guvernului este normal ca premierul să verifice dacă mai are sau nu sprijinul Parlamentului pentru a guvern. În caz contrar se încalcă principiile democrației și avem parte de fapt despre un guvern ilegitim.
