Skip to content
Educație

Primul Bacalaureat după 2 ani de liceu online. Cum a decurs proba orală de limba română: ”Toată lumea trece. Nici nu m-a lăsat să vorbesc mult”

Bacalaureat Inquam Photos / Bogdan Danescu

După doi ani de școală online, Bacalaureatul a început luni cu proba de competențe lingvistice în limba română în format fizic. Mulți dintre elevi spun că probele orale nu au niciun folos. Sunt probe la care toată lumea trece printr-un calificativ: începător, mediu, avansat și experimentat, potrivit europalibera.

La Colegiul Național „Virgil Madgearu” din Capitală, elevii care au susținut proba orală la limba română se opresc la 200 de metri de liceu ca să discute. „În 30 de secunde am terminat. Nici nu te lasă să vorbești mult. Eu a trebuit să vorbesc despre un text despre politețe, să explic de ce e o valoare morală”, spune Răzvan.

Matei, colegul lui, spune că proba orală de limba română nu are niciun folos. „Toată lumea trece. Nici nu m-am uitat la calificativ, sigur am trecut”, spune liceanul.

Lui Vlad i-a picat un text despre o reclamă la un festival de muzică. „Ai 10 minute să scrii pe ciornă și apoi te întreabă. Dar merge foarte repede. La probele scrise o să fie greu. Nu prea am făcut mai nimic, fiind mai tot timpul online. Și fără meditații nu am face nimic”, spune Vlad.

Și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, mai toți elevii au obținut calificativul „experimentat” în limba română.

„Eu vreau doar să scap. Am avut un text informativ și am răspuns la toate cerințele. Nu la română e problema”, spune Daria. Colega ei, Valentina, a avut de comentat un text epistolar – o scrisoare. „A trebui să recuperăm materia din online. Dar am avut timp să recupărăm. Ne-a ajutat că s-a scos o parte din programa de la bacalaureat, de exemplu Moromeții”, spune Valentina.

Peste 38.000 de elevi de clasa a XII-a nu s-au înscris la bacalaureat

Anul acesta, 126.454 de absolvenţi de liceu s-au înscris pentru susţinerea examenului naţional de Bacalaureat în sesiunea iunie – iulie. Dintre aceștia, 111.329 sunt din promoţia curentă şi 15.125 din seriile anterioare, care s-au înscris pentru a susţine probele integral sau parţial, în funcţie de rezultatele obţinute în sesiunile anterioare.

Numărul elevilor înscriși în clasa a XII-a în septembrie 2021 era de 150.000, potrivit datelor de la Ministerul Educației. Ceea ce înseamnă că un număr de 38.671 de elevi din promoția curentă nu s-au înscris în prima sesiune de bacalaureat

În 2021, pentru susţinerea probelor scrise la Bacalaureat s-au înscris 133.663 de candidaţi, dintre care 114.137 erau din promoţia anului trecut. În 2020, s-au înscris 155.639 de candidaţi în prima sesiune.

Rezultatele din ultimii doi ani arată că, în prima sesiune de bacalaureat, elevii de la liceele tehnologice au obținut rezultate puțin mai scăzute decât înainte de pandemie.

Doar 39,5% dintre elevii de la filiera tehnologică au promovat bacalaureatul în 2020, în timp ce 46,2% au obținut cel puțin media 6 în 2021.

Probele de competențe lingvistice de la bacalaureat ar trebui să testeze capacitatea elevilor de a înțelege și a reda ideile dintr-un text la prima vedere. La probele de competențe notarea se face prin calificative, iar cel mai mic calificativ este cel de „începător”.

Cel mai recent studiu național privind literația, realizat de Brio, o platformă de teste standardizate pentru elevi, arată că 42% dintre elevi sunt analfabeți funcțional când vine vorba să înțeleagă un text pe care îl citesc. În același timp, 47% dintre cei testați au obținut rezultatul „minim funcțional”.

Analfabetismul funcțional indică de fapt competențe scăzute: utilizarea limbajului propriu pentru înțelegerea unui text, incapacitatea de a identifica personaje dacă nu sunt nominalizate explicit în text și localizarea informației doar într-un context clar.

Rezultatul maxim la testele de literație a fost obținut doar de 11% din elevii claselor I-VIII, care au dovedit că pot extrage și folosi informațiile dintr-un text dat, desprind concluzia și înțeleg mesajul global și, în egală măsură, pot face diferite interpretări, stabilesc relații de tip cauză-efect și găsesc asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte extrase din text.

Programul probelor de evaluare a competenţelor de la BAC 2022:

6 – 8 iunie: Proba A – evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română;

8 – 9 iunie: Proba B – evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă;

8 – 10 iunie: Proba D – evaluarea competenţelor digitale;

14 – 16 iunie: Proba C – evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională.

Articolul integral AICI.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *