Profesorul de economie Mircea Coșea spune că măsura compensării cu 50 de bani/litru a prețului la carburanți este, de fapt, o „declarație politică” care nu va avea „niciun fel de eficacitate”.
”Nu va avea efectul scontat, pentru că nici nu e o măsură. E o declarație politică, care nu are încă niciun fel de precizie, din punct de vedere al aplicabilității. Este o măsură care se aplică în mod opțional de către cei de la pompe. Deci, nu văd niciun fel de aplicabilitate, în sensul unui efect cât de cât vizibil asupra prețului carburantului.
Ideea pe care Guvernul o are, aceea că, dacă unul sau doi distribuitori sau producători vor dona cei 25 de bani, vor reduce prețul pe piață și asta va obliga celelalte companii să țină cont de această reducere, e greșită.
Pentru că cererea pentru carburanți e cea care pune în aplicare așa-numitul coeficient de elasticitate, care înseamnă că, la anumite produse, printre care și carburantul, mai ales în condițiile actuale, de începere a concediilor, orice variație a prețului nu are efect asupra cererii.
Asta înseamnă că, chiar dacă prețul e mai mare sau mai mic, cererea rămâne aproximativ la același nivel. În momentul în care anumite stații de benzină vor reduce, să zicem, cu 25 sau cu 50 de bani prețul, în condițiile în care noi vom asista, în această perioadă, la o creștere a prețurilor – asta-i altă variabilă -, dar în aceste condiții, anumiți distribuitori, care vor avea cereri de carburant, nu vor fi obligați să aplice această compensare.
Deci, este o măsură care este la nivelul unei propuneri, la nivelul unor declarații, la nivelul unei încercări de a liniști populația, dar, din punctul meu de vedere, nu va avea niciun fel de eficacitate, mai ales că, la nivelul Coaliției, PSD-ul nici nu susține această măsură. Deci, nici măcar nu este o unitate în Guvern”, a declarat Mircea Coșea într-un interviu pentru bugetul.ro.
Profesorul spune că nici varianta PSD de plafonare a prețului la carburanți nu e cea mai bună, pentru că putem asista la o penurie, cum s-a întâmplat în Ungaria.
”PSD-ul merge pe o plafonare. Plafonarea nu este o metodă infailibilă, dar, de fapt, nicăieri în lume nu s-a găsit o metodă corectă și eficientă de a reduce prețul la carburanți, în actualele condiții. Toate măsurile au părțile lor bune și părțile proaste. În condițiile în care Guvernul va ajunge, până la urmă, să preia inițiativa PSD-ului – nu știu dacă va fi așa, e doar o ipoteză – în aceste condiții, va trebui să ne gândim dacă nu cumva vom avea o penurie de carburanți, pentru că, probabil, se va aplica plafonarea doar la anumite sortimente și atunci se va ajunge, ca în cazul Ungariei, la o anumită contingentare a consumului.
Deci, orice măsură am lua, pe această perioadă de 3, 6 sau 9 luni, trebuie să o luăm printr-un echilibru între părțile ei bune și părțile ei proaste, deoarece nu există, deocamdată, așa cum spuneam, nicăieri în lume o metodă care să fie considerată ideală pentru reducerea prețului la combustibil. Prețul combustibilului este în legătură cu factori de natură globală, de natură militară, războiul din Ucraina. Deci, e greu să găsești, la nivel național, măsuri bazate pe o anumită optică fiscală, pentru a reduce costurile”, a completat Mircea Coșea.
