Skip to content
Societate

Scrisoare ONG-uri către ministrul Educației: Reforma sistemului educațional, completă doar cu promovarea diversității

scoala Inquam Photos/Octav Ganea

O coaliţie formată din 42 de organizaţii ale societăţii civile, federaţii naţionale şi asociaţii de elevi şi studenţi căreia i s-au alăturat sute de cetăţeni, profesori, tineri şi părinţi a transmis o scrisoare, joi, ministrului Educaţiei, Ligia Deca, în care subliniază importanţa diversităţii în procesul de educaţie şi a asigurării unui nivel înalt de protecţie împotriva oricăror forme de discriminare, inclusiv pe baza orientării sexuale, notează agerpres.ro.

Semnatarii scrisorii transmise de Asociaţia MozaiQ LGBT şi intitulate „Respectaţi principiile nediscriminării în educaţie!” îşi exprimă dezacordul „puternic” faţă de orice ingerinţă în actul educaţional prin acţiuni de natură religioasă care să ducă la reducerea gradului de protecţie împotriva discriminării pe baza orientării sexuale.

„Considerăm nedemocratică şi în contradicţie cu spiritul reformator al proiectului ‘România Educată’ orice măsură care neagă valoarea diversităţii sau a protecţiei împotriva oricăror forme de discriminare. În ceea ce priveşte diversitatea, considerăm că aceasta constituie o valoare fundamentală a oricărei societăţi liberale şi democratice. Într-o societate atât de diversă precum cea românească, populată de grupuri cu credinţe, identităţi, valori şi obiceiuri distincte, diversitatea este o resursă de învăţare fundamentală. Într-o Europă definită de motto-ul ‘unitate în diversitate’, considerăm că este menirea şcolii româneşti de a genera elevilor atitudini incluzive şi tolerante”, se arată în scrisoare.

Semnatarii califică drept inadmisibile şi contrare obligaţiilor internaţionale pe care România şi le-a asumat orice măsuri de diluare sau eliminare a garanţiilor existente în actualul proiect de lege privind protecţia împotriva discriminării, menţionând articolele din Constituţie şi din alte acte normative prin care se garantează drepturile şi libertăţile fundamentale.

„În condiţiile în care România a fost criticată în repetate rânduri de către forurile internaţionale pentru eşecul de a îndeplini obligaţiile ce îi revin privind combaterea discriminării şi segregării în şcoli, este lipsită de temeinicie orice iniţiativă care urmăreşte să reducă gradul de protecţie împotriva discriminării”, apreciază semnatarii scrisorii aducând în sprijinul celor afirmate ale articole din tratate internaţionale.

Prin scrisoare se mai transmite că „orice reformă a sistemului educaţional românesc nu poate fi completă fără creşterea atenţiei pentru promovarea diversităţii ca resursă educaţională şi fără acţiuni concertate pentru combaterea discriminării grupurilor vulnerabile, în acord cu Constituţia României, legislaţia existentă, precum şi tratatele internaţionale la care România este parte”.

„Mai mult, un sistem de educaţie incluziv şi eficient are la bază libertatea de gândire şi de exprimare, gândirea critică, respectul faţă de profesori, elevi şi studenţi şi asigurarea de oportunităţi egale pentru toţi, indiferent de categoria socială”, se mai arată în document.

Semnatarii scrisorii solicită: includerea principiilor egalităţii şi nediscriminării în noile legi ale Educaţiei; asigurarea unui cadru de dezbatere care să includă toţi actorii relevanţi; legile Educaţiei să se bazeze pe principii democratice, ale statului de drept, independente de ingerinţe religioase; includerea în planul naţional de formare continuă în cariera didactică a unor cursuri cu privire la importanţa combaterii discriminării şi a promovării diversităţii, echităţii şi incluziunii; asigurarea de servicii de sprijin pentru grupurile vulnerabile în şcoli şi universităţi şi în relaţia cu părinţii şi profesorii, pentru a preveni abandonul şcolar şi riscurile care conduc la acesta: hărţuire, denigrare, anxietate, suicid.

Potrivit documentului, problematica bullying-ului trebuie să fie abordată în legile Educaţiei „într-o manieră serioasă, respectiv să existe mecanisme de prevenire, de depistare şi sancţionare a faptelor de violenţă psihologică – bullying, în conformitate şi cu Legea 221/2019 pentru modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale 1/2011″.

Semnatarii îşi doresc ca noua în lege a învăţământului preuniversitar să fie inclusă, în trunchiul comun, o disciplină despre diversitate, echitate şi incluziune (DEI), pentru elevii din ciclul liceal.

În final, semnatarii îşi exprimă speranţa că principiile nediscriminării, egalităţii de şanse, incluziunii sociale şi respectului vor fi reflectate în cadrul normativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *