Compania de drumuri, fostă CNADNR și actualmente CNAIR, a fost în toți acești ani de multe ori într-o formă de prizonierat la companiile care câștigau lucrări, a declarat vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor luni seara în emisiunea „Dosar de politician”, realizată de Silviu Mănăstire la postul B1 TV.
„Am fost săptămâna trecută pe drumul expres Craiova – Pitești. A stat CNAIR pe unul din tronsoane șase sau șapte luni să primească un aviz de la Apele Române, apropo de relația și cu alte instituții”, a declarat ministrul social-democrat, care consideră că statul român a rămas dator cetățenilor la capitolul infrastructură.
Întrebat ce nu ar putea să funcționeze între două entități ale statului, având în vedere că ar putea avea loc inclusiv convorbiri telefonice între conducerile unor structuri din aparatul public pentru a accelera acordarea avizelor, el a explicat: „În general se întâmplă aceste telefoane, dar ca să înlăturăm aceste lucruri am simțit nevoia să facem o reglementare mai strictă. De asemenea, pe exproprieri să știți că se stătea foarte mult, pe toate tipurile de exproprieri. Mai e o zonă de lucrări care consuma, de asemenea, foarte mult timp, cea legată de utilități”.
„Aici e o relație și cu companiile private, doar că de multe ori această relație, de asemenea, consuma foarte mult timp și trebuia să stai după avizele interne ale comisiei tehnice interne, de exemplu, de la o companie de energie, și ele puteau să vină după trei sau patru luni, când se ținea acea comisie tehnică în acea companie – și aici am redus foarte mult. De asemenea, pe același principiu, nu se răspunde în 15 zile, se intră pe o aprobare tacită”, a continuat Sorin Grindeanu.
Oficialul a denunțat „un soi de șantaj” pe care unele companii îl aplicau CNAIR pe anumite proiecte. „Mai e un lucru pe care chiar țin să îl subliniez. În toți acești ani, să știți că statul român – hai să spunem CNAIR, sau CNADNR, cum se chema, era într-o formă de prizonierat de multe ori la companiile care câștigau lucrări. Am să încerc să mă explic. Exista pe unele proiecte, nu vreau să generalizez pentru că n-ar fi corect, un soi de șantaj, am mai spus lucrul acesta, un soi de șantaj pe care unele companii îl aplicau asupra CNAIR”, susține ministrul Transporturilor.
El a explicat și în ce consta acest șantaj. „Sigur că în momentul în care câștigi un contract te poți duce și ai termene la care te-ai angajat, în cât timp se termină, faze ale lucrării respective… în momentul în care tu le depășești, și depășești toate aceste termene, vine Compania și îți spune, `ai depășit, ieși din termen, te reziliem pentru că nu te ții de contractul respectiv`, șantajul consta în următorul lucru – de fiecare dată, probabil, unele din aceste companii spuneau așa, `nu mă reziliază, că dacă mă reziliază durează vreo doi ani până vine altul în locul meu să preia lucrarea de unde am lăsat-o eu`, și așa a fost până când am schimbat acest cadru legal de care vă spuneam, în urmă cu două săptămâni”, a mai afirmat social-democratul.
