Skip to content
Societate

Starea rețelei feroviare din România se degradează. Câți kilometri de cale ferată are România și câți sunt expirați

NEWS.RO

Starea rețelei feroviare din România se degradează pe zi ce trece, iar investițiile din ultimii 30 de ani au fost atât de mici încât astăzi se poate spune, fără dubiu, că cea mai mare parte a infrastructurii CFR este expirată. Cifrele care anunță o depășire a termenelor de scadență la reînnoire sunt de 73% în cazul liniilor de cale ferată, 53% în cazul podurilor și podețelor, 92% în cazul instalațiilor de semnalizare în stații. Toate, distribuite pe întreaga rețea feroviară națională. Iar asta indică, de fapt, că a circula cu trenul în România a devenit un demers riscant, ba chiar periculos.

România are astăzi peste 13.500 de km de cale ferată. Iar potrivit celor mai recente date ale instituțiilor statului român, o bună parte a acestei rețele feroviare a expirat. În termenii folosiți în rapoartele oficiale se spune un pic mai blând – “au depășit termenele de scadență la reînnoire” – dar, practic, e vorba de același lucru: rețeaua feroviară e veche, periculoasă și necesită lucrări de refacere. Un raport din anul 2019 al Corpul de Control al Prim-ministrului vorbește despre faptul că “CFR SA a efectuat întreținere, reparații și reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariția unui număr mare de restricții de viteză, puncte periculoase și închiderea unor linii, afectând astfel siguranța feroviară și implicit limitarea vitezei de circulație a trenurilor în raport cu viteza planificată”. Din cei 13.545 km de cale ferată, 73% (adică 9.829 km) erau expirate în anul 2019 – avertiza Corpul de Control al Prim-Ministrului. Același document spune că  “la data de 30.08.2019 se înregistrau în evidențele Direcției Linii un număr de 1.171 puncte periculoase, însumând cca. 592 km”.

Într-un raport al Curții de Conturi din iunie 2021 se vorbește mult mai clar despre “degradarea generală” a sistemului feroviar din România. Sunt cifre și date în acest raport care indică faptul că “elementele infrastructurii feroviare care au depășit termenele de scadență la reînnoire sunt distribuite pe întreaga rețea feroviară națională, iar cea mai mare densitate a acestora se regăsește pe magistralele feroviare și pe principalele linii de legătură inter-magistrale, unde intensitatea traficului feroviar este ridicată și sunt cel mai sever afectate de deteriorarea parametrilor tehnici de funcționare”.

Concret, au scadență la reînnoire: 73% din liniiile curente și directe, 49% din poduri, 55% din podețe, 61% din terasamente, 35% din tuneluri, 92% din instalațiile de semnalizare în stații, 84% din instalațiile de semnalizare în liniile curente, 76% din liniile electrice de contact, 90% din liniile electrice de joasă tensiune, 65% din substațiile de tracțiune electrică și 71% din posturile trafo.

Digi24.ro a încercat să aducă la zi aceste date și cifre din rapoartele instituțiilor statului. Am ales cazul concret al podurilor și podețelor și am cerut la Ministerul Transporturilor, în baza Legii 544, o situație la zi a numărului de poduri și podețe din rețeaua rutieră, respectiv feroviară publică a României care au durata de viață expirată. Am cerut, de asemenea, o situație la zi cu podurile și podețele din rețeaua rutieră și feroviară care sunt încadrate în clasele tehnice periculoase, dar și o situație la zi a celor mai vechi 30 poduri din rețeaua publică (rutieră și feroviară), cu durata de viată expirată, în funcție de vechimea acestora.

Ministerul Transporturilor a răspuns într-o primă fază doar cu privire la situația podurilor și podețelor din rețeaua feroviară, nu și din cea rutieră. Răspunsul e destul de sumar: “Pe rețeaua feroviară națională sunt 17694 de poduri și podețe, din care un procent de 53% (9223 de poduri și podețe) au durata normală de viață expirată”. Oficialii Ministerului Transporturilor nu au putut să ne comunice care sunt cele mai periculoase, pe motiv că nu există în normativele de specialitate o astfel de încadrare, respectiv “clase tehnice periculoase”, așa cum am cerut noi.  Am cerut și o evidență a celor mai vechi 30 de poduri cu durata de viață expirată, respectiv localizarea acestora. Din răspunsul oficialilor MT nu se poate afla care sunt, concret, acestea, ei indicându-ne doar zona în care se află. Astfel, cele mai vechi poduri sau podețe din România sunt: pe ruta Craiova – Calafat (10), Filiași – Simeria (5), Chitila – Pitești- Craiova (5), Buda – Slănic (5), Hărman – Întorsura Buzăului (5).

Ministerul Transporturilor asigură că “personalul tehnico-ingineresc din cadrul CNCF CFR SA efectueaz permanent revizia podurilor/podețelor de cale ferată, luând măsuri de remedire în cazul apariției unor deranjamente în exploatare, astfel încât circulația trenurilor să se realizeze în condiții de siguranță”.

Articolul integral AICI. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *