Anul 2016 se arată a fi unul crucial în ceea ce priveşte domeniul mass media. Unul dintre cele mai importante fenomene va consta în surclasarea televizorului de către Internet. Ce alte schimbări ne aşteaptă.
Anul 2015 a demonstrat că internetul este deja o necesitate și că mediul online devine un canal obligatoriu, atât pentru comunicarea comercială, cât și pentru cea instituțională. Mediul online din România s-a maturizat, iar, începând cu anul 2016, vom asista la o schimbare a modului de a face comunicare. Conform estimărilor Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT), în următorii 10 ani, peste 90% din populația urbană și peste 70% din populația rurală va folosi zilnic internetul, arată un studiu disponibil pe kirchhoffconsult.ro. Autorul studiului este Cristian Roşu.
Finalul anului 2015 a fost primul pas spre o conectare intensă a României. Pe bună dreptate, specialiștii au fost îngrijorați de greutatea cu care populația din zona rurală va avea acces la internet, dar această problemă a fost rezolvată de tablete și smartphone-uri. Datorită ofertelor companiilor de telefonie, a ofertelor integrate de internet și cablu TV și a posibilității achiziționării dispozitivelor mobile prin abonament, accesul la internet în mediul rural a crescut cu peste 15% în ultimul an.
Creșterea gradului de penetrare a internetului și posibilitățile crescute de informare, socializare și entertainment fac ca mediul online să câștige teren în fața televiziunii, radioului și ziarelor.
În următorii cinci ani mediul Online va depăși mediul TV

Sursa foto: kirchhoffconsult.ro
Conform statisticilor oferite de Biroul Român de Audit Transmedia, în urmă cu 10 ani: 15% dintre utilizatori accesau internetul pentru a citi ziare/reviste iar în prezent, procentul depășește 50%. În ceea ce privește tinerii din mediul urban, peste 95% dintre cei cu vârste între 14 și 24 de ani utilizează internetul. În mediul rural procentul este de 82%, dar având în vedere rata de creştere accentuată, cel mai probabil, procentele se vor egaliza în câţiva ani.[1]
În momentul de față, 70% din populaţia oraşelor şi 44% din cea rurală din România utilizează internetul. [2] Creșterea gradului de penetrare a internetului și modurile variate în care poate fi folosit (informare, socializare și entertainment etc.) va duce, automat, la scăderea gradului de utilizare a mediului TV. Conform statisticilor furnizate de BRAT, principalul motiv al scăderii numărului de telespectatori este internetul. Păstrând trendul actual, în următorii 5 ani, internetul va deveni cel mai folosit canal de comunicare din România.
Maturizarea pieței online din România a primit de curând o recunoaștere prin lansarea pe piață românească a platformei americane NETFLIX. Serviciului video-on-demand adus de NETFLIX în România arată că dezvoltarea mediului online românesc este una sustenabilă care a început să producă și poate susține platforme online cu plată.
Toate acestea tind să sugereze că, din ce în ce mai mult, o strategie de comunicare câștigătoare va putea fi purtată prin intermediul resurselor disponibile online. Deși mediul TV va rămâne un canal de comunicare important, rata accelerată de penetrare a internetului în mediul rural asigură companiilor acces facil la un public larg și deja targetat.
Acest lucru va modifica paradigma de comunicare corporate în România și va avantaja o deschidere a canalelor de comunicare pentru companii mai mici, care nu au resursele necesare pentru a investi în campanii TV ample. O creștere a competiției va duce la rezultate favorabile pentru consumator, care va avea o paletă mult mai largă de opțiuni. Dependența de resurse de comunicare profesioniste și de servicii de copywriting va fi însă mai mare ca oricând, iar diferența reală o va face calitatea acestor servicii.
[1] http://www.brat.ro/stiri/2015-internetul-a-devenit-o-utilitate.html
[2] http://www.brat.ro/stiri/2015-internetul-a-devenit-o-utilitate.html
(P)
