Skip to content
Politică

Ţara întreagă, blocată până pe 15 iunie. O nouă perspectivă gravă asupra sistemului sanitar şi nu numai EXCLUSIV

Ţara întreagă stă blocată până pe 15 iunie. Redacţia PSnews.ro vă prezintă mai jos o perspectivă gravă asupra sistemului sanitar şi nu numai a lui, în lumina noii Legi a achizţiilor publice, care, din nefericire, nu are gata normele metodologice; aşadar, ea nu poate fi aplicată. Găsiţi mai jos câteva domenii esenţiale ţinute în şah de acest vid normativ.

Amintim că, zilele trecute, a fost adoptată noua Lege (98/2016) a achiziţiilor publice, care, după cum puteţi vedea AICI, nu-i aduce modificări revoluţionare vechiului act normativ (OUG nr. 34/2006, disponibilă AICI).

Ce ne-a atras atenţia a fost un comunicat al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), de pe 25 mai, care anunţă că, până cel târziu la 15 iunie, „nu se vor mai putea iniția proceduri de achiziție publică”.

Redăm mai jos textul integral al comunicatului:

„Începând cu data de 26.05.2015, data intrării în vigoare a noilor legi în domeniul achizițiilor publice și totodată a abrogării prevederilor referitoare la evaluarea documentațiilor de atribuire de către ANAP, dar și a Hotărârii Guvernului nr. 1660 din 22 noiembrie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publică prin mijloace electronice din Ordonața de urgență a Guvernului nr. 34/2006, nu se vor mai putea iniția proceduri de achiziție publică. Aceasta întrerupere este temporară, până cel târziu în data de 15 iunie 2016.

Procedurile care sunt în acest moment în desfășurare, se vor derula fără impedimente.

Întreruperea este cauzată de disfuncționalități de natură tehnică și operațională de la nivelul sistemului. Până la acest moment nu a fost finalizată metodologia referitoare la fluxul de inițiere în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – n.r.) a procedurilor de atribuire, care trebuie adaptată la noua legislație.

Menționăm că varianta finală a pachetului legislativ a fost adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2016 iar Normele metodologice de aplicare a noilor legi sunt pregătite pentru a fi aprobate în Guvern.

Prin urmare, vă rugăm să aveți în vedere elaborarea și transmiterea spre evaluare a documentațiilor de atribuire începând cu data operaționalizării sistemului informatic de la nivelul SEAP, adică începând cu 15 iunie 2016„.

O zi mai târziu, ANAP a revenit cu un update:

„Întreruperea etapei de inițiere a procedurilor de atribuire are un caracter tehnic și operațional cu un termen maximal de până la 15 iunie 2016. În cazul în care operatorul SEAP va reuși să remedieze disfuncționalitățile din sistem într-un termen mai scurt, atunci repornirea platformei, în vederea inițierii de noi documentații, se va realiza imediat.

Data fiind etapa de planificare și strategia de contractare care stau la baza inițierii procedurilor de achiziții publice de către autoritățile contactante, Agenția Națională pentru Achiziții Publice amintește faptul că necesitatea, oportunitatea și termenul de inițiere trebuie să fie corelate exclusiv cu scopul și obiectul contractului.

Menționăm că în regimul excepțiilor prevăzut de cadrul legal în vigoare, caracterul urgent al achiziției este apreciat exclusiv în funcție de factori obiectivi fără a ține cont de acțiunea sau inacțiunea inițiatorului.

Având în vedere că astăzi, 26 mai 2016, prevederile O.U.G. nr. 34/2006 cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale actelor normative incidente nu mai pot fi invocate ca bază legală pentru inițierea unor noi proceduri de atribuire a unor contracte de achiziție publică, precizăm că în perioada în care SEAP are aceste funcții suspendate, autoritățile contactante vor putea atribui contracte în vederea satisfacerii necesităților strigente apărute în această perioadă, prin utilizarea procedurilor care nu instituie obligația publicării unui anunț de participare în sistemul electronic național, cu condiția încadrării în circumstanțele de excepție care permit aplicarea acestora, și cu respectarea celor menționate în paragraful anterior (e.g. factori obiectivi)”.

Tot joi, ANAP a transmis un mesaj în atenţia utilizatorilor SEAP:

„Referitor la informațiile publicate ieri, 25 mai, pe site-ul ANAP, cu privire la întreruperea temporară a Sistemului Electronic de Achiziții Publice în perioada 26.05.2016 – 15.06.2016, vă aducem la cunoștință faptul că în perioada menționată se vor putea derula achiziții directe prin intermediul catalogului electronic de la nivelul SEAP”.

În aceeaşi zi, redacţia PSnews.ro s-a adresat Ministerului Comunicaţiilor, cu întrebarea: „Ce se va întâmpla cu achiziţiile de maximă importanţă, precum cele din sănătate (un exemplu concret: dezinfectanţii pentru spitale), apărare, siguranţă naţională etc.?”

Iată răspunsul scris primit de la minister:

„Urmare a comunicatului de presa al A.N.A.P., publicat in data de 25.05.2016, aducem la cunostinta utilizatorilor SEAP faptul ca, incepand cu data de 26.05.2016, nu se vor mai putea initia proceduri de achizitie publica (nu se vor mai putea publica documentatii de atribuire, anunturi de intentie, anunturi de participare, anunturi de concursuri de solutii, concesionari, respectiv invitatii de participare). Aceasta intrerupere este temporara, pana cel tarziu in data de 15.06.2016 , asa cum este mentionat in comunicatul de presa al A.N.A.P. Procedurile care sunt in acest moment in desfasurare , se vor putea derula fara impedimente. De asemenea, se vor putea initia, publica si atribui cumparari directe, fara ca acestea sa sufere modificari. Va multumim pentru intelegere”.

Aceeaşi placă ne-a fost pusă şi de către ANAP, la o solicitare în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public:

„Ca urmare a solicitării dvs., înregistrată la ANAP cu nr. 4095/26.05.2016, vă comunicăm următoarele:

Întreruperea etapei de inițiere a procedurilor de atribuire are un caracter tehnic și operațional cu un termen maximal de până la 15 iunie 2016. În cazul în care operatorul SEAP va reuși să remedieze disfuncționalitățile din sistem într-un termen mai scurt, atunci repornirea platformei, în vederea inițierii de noi documentații, se va realiza imediat.

Data fiind etapa de planificare și strategia de contractare care stau la baza inițierii procedurilor de achiziții publice de către autoritățile contactante, Agenția Națională pentru Achiziții Publice amintește faptul că necesitatea, oportunitatea și termenul de inițiere trebuie să fie corelate exclusiv cu scopul și obiectul contractului.

Menționăm că în regimul excepțiilor prevăzut de cadrul legal în vigoare, caracterul urgent al achiziției este apreciat exclusiv în funcție de factori obiectivi fără a ține cont de acțiunea sau inacțiunea inițiatorului.

Având în vedere că astăzi, 26 mai 2016, prevederile O.U.G. nr. 34/2006 cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale actelor normative incidente nu mai pot fi invocate ca bază legală pentru inițierea unor noi proceduri de atribuire a unor contracte de achiziție publică, precizăm că în perioada în care SEAP are aceste funcții suspendate, autoritățile contactante vor putea atribui contracte în vederea satisfacerii necesităților strigente apărute în această perioadă, prin utilizarea procedurilor care nu instituie obligația publicării unui anunț de participare în sistemul electronic național, cu condiția încadrării în circumstanțele de excepție care permit aplicarea acestora, și cu respectarea celor menționate în paragraful anterior (e.g. factori obiectivi)”.

CE OBSERVĂM

Observăm că instituţiile statului au o pronunţată nepăsare faţă de solicitările presei, răspunzând pur şi simplu robotic (degeaba au promis tehnocraţii o mai mare transparenţă şi o mai pronunţată grijă faţă de informarea cetăţeanului). Speculăm – şi sperăm să rămână o simplă speculaţie – că în spatele acestei tăceri s-ar putea ascunde interese economice enorme, ce riscă să se înfunde în nişte dosare penale grele.

Am pus accentul pe sectorul sanitar, în contextul scandalului Hexi Pharma, despre care presa scrie că ar fi în interesul concurenţei societăţii româneşti. Aşadar, în condiţiile în care un întreg sistem este pus în aşteptare până pe 15 iunie, putem doar bănui că de vidul metodologic se vor grăbi să profite masiv unii sau alţii.

Până una-alta, o ţară întreagă stă cu ochii în soare, în timp ce autorităţile preferă să acorde prioritate căii discutabile, a achiziţiilor publice, în locul celei transparente, a licitaţiilor. Să ne mai mirăm că apare câte un afacerist de top îmbogăţit din contracte cu statul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *