Comisia Europeană acuză Google că a încălcat legislația antitrust în ceea ce privește modul în care operează suita sa de tehnologii de publicitate digitală, potrivit Quartz.
Google controlează atât partea de cumpărare, cât și partea de vânzare pe piața de publicitate digitală, a scris pe Twitter Comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager. Aceasta precizat că executivul european consideră că Google a folosit controlul pieței pentru a-și favoriza propriile platforme și pentru a înlătura concurența.
„Google este activă pe ambele părți ale pieței folosind serverul său de anunțuri pentru editori și cu instrumentele sale de cumpărare de anunțuri, deținând, de asemenea, o poziție dominantă în ambele sensuri”, a scris Comisia într-un comunicat de presă.
„În plus, gestionează cea mai mare platformă de schimb de anunțuri. Acest lucru duce la o situație de conflicte de interese inerente pentru Google. Prin urmare, opinia preliminară a Comisiei este că numai renunțarea obligatorie a Google la o parte din serviciile sale ar soluționa problemele în ce privește concurența”, se mai specifică în comuncat.
Într-o declarație pentru Quartz, vicepreședintele Google pentru publicitate globală, Dan Taylor, a scris că instrumentele publicitare ale companiei ajută site-urile și aplicațiile să își finanțeze conținutul și ajută companiile să găsească noi clienți. „Google își menține angajamentul de a crea valoare pentru partenerii noștri în acest sector extrem de competitiv”, a scris Taylor. „Investigația Comisiei se concentrează pe un aspect restrâns al activității noastre de publicitate și nu este nouă. Nu suntem de acord cu punctul de vedere al Comisiei Europene și vom răspunde în consecință.”
Europa urmează modelul american și dă în judecată Google pentru încălcarea normelor antitrust în domeniul tehnologiei publicitare
Acuzația Comisiei Europene vine în urma unui proces similar pe care Departamentul de Justiție al SUA l-a depus împotriva Google în ianuarie. În plângere, procurorii federali au scris că Google a preluat în mod ilegal concurența și a manipulat licitațiile online pentru a-și favoriza propriile servicii. În cererea de despăgubire, guvernul american a solicitat, printre altele, așa-numita „despăgubire structurală”, adică divizarea activității publicitare a Google, inclusiv a serverului publicitar DFP și a bursei de publicitate AdX.
„Comportamentul anticoncurențial al Google a ridicat obstacolele de intrare [pe piață] la niveluri artificial de ridicate, a forțat concurenți cheie să abandoneze piața tehnologiei publicitare, a descurajat concurenții potențiali să se alăture pieței și i-a marginalizat și dezavantajat în mod nedrept pe puținii concurenți rămași ai Google”, a scris guvernul în plângere.
Nikhil Lai, analist senior al firmei de cercetare de piață Forrester, a declarat că, în opinia sa, autorităților de reglementare le va fi greu să-și dovedească cazul. „Deși Google este prezentă la aproape toate nivelurile lanțului de aprovizionare adtech, așa cum afirmă Comisia Europeană, opacitatea acestui lanț de aprovizionare va zădărnici încercările anchetatorilor de a dovedi existența unui monopol al Google asupra costului publicității”, a scris Lai într-un e-mail pentru Quartz. „Vestea reprezintă un pas în ceea ce va fi un proces lung până când Google va fi amendat, va ajunge la o înțelegere sau va desprinde elemente ale afacerii sale de publicitate, astfel că, deocamdată, nu se schimbă nimic pentru agenții de publicitate.”
Cota de piață a Google în domeniul publicității digitale este deja în scădere
În SUA, Google controlează o cotă de piață de 28,8% în domeniul publicității digitale, potrivit firmei de cercetare de piață Insider Intelligence, și este de obicei inclusă în tandem cu Meta, compania mamă a Facebook și Instagram.
Însă cotele de piață ale Google și Facebook în SUA au scăzut în ultimii ani. Între timp, Amazon s-a strecurat pe locul al treilea, cu 11,7% din venituri, iar noul venit relativ al TikTok a revendicat rapid 2%. Desigur, Google se află încă pe prima poziție, dar, chiar și în lipsa unei intervenții de reglementare, concurenții ar putea să îi erodeze puterea de piață.
Autor: Scott Nover; sursa: qz.com.
