Într-un editorial pentru România Curată, președintele Societății Academice din România (SAR), Alina Mungiu-Pippidi, este de părere că numărul de cazuri noi de coronavirus în România crește „din cauza proastei administrări a testelor, care sunt pe jumătate măcar datorate inițiativei private determinate de interese la fel de private (precum plecarea în vacanță)”.
Potrivit președintelui SAR, „ nu mai există nicio jenă constituțională” cum că președintele Klaus Iohannis „nu face politică partizană, ci e mediator”. „Prezumția este că și românii, și străinii sunt și proști, și ignoranți, și ignoră că războiul nostru bacteriologic vine nu de la ruși, care probabil că se iau și ei după aceste sfaturi proprii subversive, că infecția le-a trecut prin tavan, ci numărul de concetățeni care țin la dreptul lor suveran și neaoș de a scuipa pe jos. Om avea asta în comun cu rușii, marele număr de oameni prost educați, și asta poate explică de ce și ei, și noi avem mari probleme cu coronavirusul”, mai spune aceasta.
„Cum s-or descurca alte state, acelea care se descurcă zilele astea? Că vedem că unele -SUA, Brazilia, Rusia- se descurcă la fel de prost?
Foarte simplu.
Democrațiile care se descurcă bine au un proces legislativ normal. Asta înseamnă că orice reglementare e discutată și agreată cu părțile interesate în comisiile de specialitate, consultată cu echivalentul Consiliului Legislativ și Curții Constituționale din stadiul de draft și abia după aceea promulgată. Într-o situație de urgență, consultarea se grăbește, adunând toți experții de la toate aceste instituții într-un singur grup de lucru, cu fiecare consultîndu-și șefii prin telefon. Rezultatul nu mai e contestat de nimeni, că toată lumea a fost acolo. Că veni vorba, asta face COREPER la Bruxelles și așa se trece legislația europeană, altfel s-ar împiedica imediat între atîtea hățișuri și cotloane, Consiliu, Comisie, Parlament, partide, 27 de țări.
Cum merge la noi (și la fel era sub PSD)? Guvernul scrie ceva în secret cu experții lui (oricum slabi) și uită să se consulte chiar cu aliații sau experții săi din Parlament. Opoziția nici vorbă să aibă acces. De alte părți interesate, să nu mai vorbim. Ideea că ai putea să consulți înainte CCR, la nivel de experți, să nu mai ajungi toată ziua cu legi întregi picate pe care și un student la Drept le putea contesta nu le vine și pace. Ca atare apare un draft unilateral și începe să ia șuturi din toate părțile. CCR nu se autosesizează, dar la un grad de conflict așa de ridicat fie opoziția, fie Avocatul Poporului o va face. Și iată impasul. La fel în SUA, unde unilateralismul lui Trump a dus la conflicte cu guvernatorii și între puterile statului. Coronavirusul nu are nimic de făcut. Partizanatul orb și conflictul îi fac toată treaba și planul la morți.
Cum însă să te ferești de conflict, cînd vin alegerile, iar ciolanele aferente sunt mult mai importante ca morții, paturile la ATI și economia?
Ce ai putea face altceva? Calitatea reglementărilor a fost și a rămas sub orice critică. Uitați-vă numai cum se transpune în practică directiva europeană cu privire la spălarea de bani și declararea beneficiarilor ascunși (anonimi, off shores). Legiuitorul a dat o lege de neînțeles (sub PSD), că eu chiar cred că nu au înțeles ce se urmărește prin directiva asta, guvernul PNL (ministerul Justiției) a fost somat să clarifice cine sunt « beneficiarii » în cazul ONG-urilor și, deși legea românească nu permite, ca în alte țări, să ai anonimi sau off-shores care crează asociații sau fundații și deci ajungea o singură declarație pe proprie răspundere care să spună că beneficiarii sunt numai cei legal înregistrați în registrul asociațiilor și fundațiilor (și asta redundantă, contrariul fiind ilegal), s-a optat pentru redeclararea tuturor și înscrierea într-un alt registru, în aceeași instituție. O să mai ia unele firme contracte publice ca să culeagă date personale, să protejeze date (strîngem milioane de CNP, de ce? De ce ni le-ar da oamenii?) și să facă interoperațională baza de date a registrului duplicat cu registrul original, cînd desigur se putea da un singur articol de lege care rezolva tot (legea noastră fiind mult mai restrictivă ca în alte țări europene).
(…)E greu cu pandemia peste tot, dar statul la români nu a arătat niciodată mai rău, în același timp incapabil să controleze anarhia, dar discreționar, că la asta a fost întotdeauna bun statul post comunist, să aplice legea arbitrar și selectiv, și să dea legi pe care nici nu le poți aplica altfel decît așa.
Nici cînd dă mită statul nu reușește mai mult. La ora asta și presa hipsteriotă, și cea tabloidă primesc fonduri din greu de la guvern, transformate în reclame pentru măști, stereotipe și deloc explicative (alte țări au făcut desene animate excelente, explicînd de ce nu trebuie să facem una sau alta), dar asta nu le împiedică să publice articole sau să dea spațiu unor infractori gen Becali, care la o singură apariție în care spune Corona zero, Dumnezeu e totul, mergeți la biserică și pupați icoana! distruge ce au făcut reclamele la măști de milioane de euro plasate înainte sau după.”, scrie Pippidi.
Citiți AICI articolul complet
