Zilele acestea, în România are loc o dezbatere cu privire la stabilirea unui prag privind abuzul în funcție. Acesta vina pe baza unei recomandări a CCR. Primul prag, cel de 250.000 de lei a fost ulterior înlocuit cu unul de 9.000 ca urmare a recomandării ministerului Justiției. CCR nu a precizat care ar trebui să fie acest prag și nici cum să se calculeze el. Formula spre care tindea să se îndrepte majoritatea parlamentară din țară e una care să aibă legătură cu salariul mediu din România. În final, deputaţii liberali au decis, luni, să propună ca pragul de la care să fie sancţionat abuzul în serviciu să fie două salarii minime pe economie. În acest context merită să vedem cum stau lucrurile și în alte părți ale Europei. În România, abuzul în funcție se pedepsește în general cu închisoare între 3 și 10 ani.
Abuzul în serviciu în Europa
Pragul pentru abuzul de putere sau pentru abuzul în serviciu poate varia în funcție de țară și de circumstanțele specifice ale cazului. În general, abuzul în funcție apare atunci când un funcționar public își folosește poziția de autoritate pentru a obține beneficii pentru sine sau pentru alții în detrimentul interesului public. Iată cum stă situația în unele țări din Europa.
În Germania, abuzul în serviciu este incriminat în temeiul secțiunii 331 din Codul penal. Infracțiunea apare atunci când un funcționar public abuzează de poziția sa oficială pentru a obține beneficii pentru sine sau pentru alții. Pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 5 ani.
„Secțiunea 263. Frauda
(1) Persoana care, cu intenția de a obţine pentru ea sau pentru altă persoană un beneficiu material ilegal, aduce prejudiciu bunurilor unei alte persoane provocând sau menţinând în eroare reclamând situaţii false sau denaturând sau eliminând fapte adevărate se pedepsește cu închisoarea de până la cinci ani sau cu amendă.
(2) Tentativa se pedepsește.
(3) În anumite cazuri grave pedeapsa este închisoarea de la șase luni la zece ani. Un caz grav apare de obicei dacă făptuitorul
- acționează pe baza unor considerente comerciale sau în calitate de membru al unei bande a cărui scop este comiterea continuă de fapte de falsificare și fraudă;
- cauzează o pierdere financiară majoră pentru sau acționează cu intenția de a pune un număr mare de persoane în pericol de pierdere financiară prin săvârșirea continuă de infracțiuni de fraudă;
- pune altă persoană în greutăți financiară;
- abuzează de atribuțiile sau funcția sa de funcționar public; sau
- pretinde că a avut loc un eveniment asigurat după ce el/ea sau altă persoană în acest scop au dat foc unui obiect de o valoare importantă sau l-a distrus, în totalitate sau în parte, dându-i foc sau cauzând scufundarea sau eșuarea unei nave.
(4) Secțiunea 243(2), secțiunea 247 și secțiunea 248a se aplică mutatis mutandis.
(5) Persoana care acționează pe baza unor considerente comerciale sau în calitate de membru al unei bande a cărui scop este comiterea continuă de infracțiuni prevăzute de secțiunile 263 – 264 sau secțiunile 267 – 269 se pedepsește cu închisoarea de la un an la zece ani, în cazuri mai puțin grave cu închisoarea de la șase luni la cinci ani.
(6) Instanța poate da un ordin de supraveghere (secțiunea 68(1)).
(7) Secțiunea 43a și 73d se aplică dacă făptuitorul acționează în calitate de membru al unei bande a cărui scop este săvârșirea continuă de infracțiuni prevăzute de secțiunile 263 – 264 sau secțiunile 267 – 269. Secțiunea 73d se aplică dacă făptuitorul acționează pe baza unor considerente comerciale.
În Franța, abuzul în serviciu este incriminat în temeiul articolelor 432-11 – 432-15 din Codul penal. Infracțiunea poate avea loc atunci când un funcționar public își folosește în mod abuziv autoritatea sau poziția în interes personal. În Franța, pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 10 ani.
De asemenea, Franţa nu a creat o infracţiune suplimentară pentru îmbogăţirea ilegală deoarece articolele 321-1 şi 321-6 din Codul Penal referitoare la primirea resurselor şi nejustificarea acestora şi articolul 168 din Codul Fiscal general (CGI) au același obiectiv.
Ar putea intra în noţiunea de abuz în serviciu (conform art 19 al UNCAC) şi următoarele infracţiuni:
„Secţiunea I. Abuz de autoritate îndreptat împotriva administraţiei publice
Articolul 432-1
Luarea de măsuri cu scopul de a obstrucționa aplicarea legii de o persoană cu autoritate publică în exercitarea funcției sale, se pedepsește cu cinci ani de închisoare și o amendă de 75.000 euro.
Articolul 432-2
Infracțiunea prevăzută de articolul 432-1 se pedepsește cu zece ani de închisoare și cu o amendă de150.000 euro dacă acțiunea infracțională a avut succes.
Articolul 432-3
Comiterea în continuare a unei infracțiuni de o persoană care deține o autoritate publică sau care exercită atribuții publice, sau de o persoană care deține un mandat public electoral, după ce a fost informată oficial de decizia sau circumstanțele care au dus la încetarea atribuțiilor sale, se pedepsește cu doi ani de închisoare și o amendă de 30.000 euro.
Paragraful 2. Discriminarea
Articolul 432-7
Discriminarea definită de articolul 225-1, comisă cu privire la o persoană fizică sau juridică, de o persoană care deține o autoritate publică sau care exercită atribuții publice, în exercitarea sau cu ocazia acelei funcții sau responsabilități, se pedepsește cu cinci ani de închisoare și o amendă de75.000 euro dacă constă în:
1° refuzarea uni drept conferit de lege;
2° îngreunarea exercitării în condiții normale a unei anumite activități economice”.
În Italia, abuzul în serviciu este incriminat la articolul 323 din Codul penal. Infracțiunea poate avea loc atunci când un funcționar public abuzează de poziția sa pentru a obține beneficii proprii sau ale altora. Aici, pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 12 ani.
În Spania, abuzul în serviciu este incriminat la articolele 404 și 408 din Codul penal. Infracțiunea poate avea loc atunci când un funcționar public abuzează de poziția sa pentru a obține beneficii pentru sine sau pentru alții. Pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la șase ani. „Autoritatea sau funcţionarul public care, cu bună ştiinţă, pronunţă o hotărâre cu caracter arbitrar într-un dosar administrativ, va fi pedepsită cu pedeapsa specială a interzicerii ocupării unei funcţii sau a exercitării unei profesii pe o perioadă de şapte până la zece ani.”
Şi în Croaţia norma penală privind infracţiunile de serviciu prevede praguri de gravitate pentru ca judecătorul să poată diferenţia pedeapa aplicată, nu pentru a-i exonera pe unii de răspunderea penală.
„Articolul 337, Codul penal, abuzul în serviciu şi de autoritate publică:
- Funcţionarul sau persoana responsabilă care, în scopul de a obţine pentru el sau pentru altă persoană un avantaj altul decât financiar sau de a cauza un prejudiciu altei persoane, abuzează de funcţia sau autoritatea sa publică, depăşeşte limitele autorităţii sale publice sau nu îşi îndeplineşte obligaţiile de serviciu, se pedepseşte cu amendă sau cu închisoarea de până la trei ani.
- Dacă infracţiunea stipulată la paragraful 1 al acestui articol are ca rezultat prejudicierea considerabilă sau vătămarea gravă a drepturilor unei persoane, făptuitorul se pedepsește cu închisoare de la trei la cinci ani.
- Dacă prin infracţiunea menţționată la paragraful 1 din prezentul articol se obţine un câştig financiar, făptuitorul se pedepseşte cu închisoarea de la şase luni la cinci ani.
- Dacă prin infracţiunea menţionată la paragraful 1 din prezentul articol se obține un câştig financiar considerabil, iar făptuitorul acţionează cu scopul de a obţine un astfel de câştig, sau dacă este cauzat un prejudiciu mare, făptuitorul se pedepseşt+e cu închisoarea de la un an la zece ani”â.
În Olanda, abuzul în serviciu este incriminat în temeiul articolului 359a din Codul penal. Și aici infracțiunea poate avea loc atunci când un funcționar public abuzează de poziția sa pentru a obține beneficii pentru sine sau pentru alții. Pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 4 ani.
Dacă ne uităm la țările nordice, observăm că în Suedia, abuzul în serviciu este incriminat în temeiul capitolului 17, secțiunea 10 din Codul penal. În această țară, pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 2 ani, așadar pedeapsa este una dintre cele mai mici la nivel european.
Capitolul 20
Abuzul de funcție, etc.
Secțiunea 1
Persoana care în exercițiul unei autorități publice prin acțiune sau omisiune, cu intenție sau prin neglijență, încalcă obligațiile sale de serviciu, se pedepsește pentru abuz de funcție cu amendă sau închisoarea de până la doi ani. Dacă, având în vedere atribuțiile de serviciu ale făptuitorului sau natura funcției sale considerată în legătură cu exercitarea atribuțiilor sale publice în alte privințe sau având în vedere alte circumstanțe, acțiunea putând fi considerată minoră, nu se va aplica pedeapsa.
Dacă o infracțiune menționată în primul paragraf a fost comisă cu intenție și este considerată ca fiind gravă, se aplică o pedeapsă pentru abuzul grav de funcție cu închisoarea de la șase luni la șase ani. În evaluarea gravității infracțiunii, o atenție specială se acordă faptului dacă făptuitorul a abuzat serios de funcția sa sau dacă infracțiunea a cauzat o vătămare gravă unei persoane sau sectorului public sau un beneficiu important necorespunzător.
Un membru al unei adunări municipale sau naționale cu rol decizional nu se face răspunzător conform prevederilor din primul sau al doilea paragraf din prezenta secțiune pentru nicio acțiune întreprinsă într-o astfel de calitate.
De asemenea, prevederile din primul sau al doilea paragraf din prezenta secțiune nu se aplică dacă infracțiunea se pedepsește conform acestei legi sau unei alte legi.
În Danemarca, abuzul de funcție este incriminat în temeiul secțiunii 152 din Codul penal. Pedeapsa pentru abuzul de funcție poate duce la o pedeapsă cu închisoarea de până la 6 ani.
În Finlanda, abuzul este reglementat în „Codul penal, capitolul 40 Secțiunea 7 – Abuz de funcţie publică (604/2002):
- Dacă funcţionarul, cu scopul de a obţine un beneficiu pentru el sau pentru altă persoană sau pentru a cauza o daună sau pierdere unei alte persoane
- încalcă obligaţiile sale de serviciu stipulate în conformitate cu prevederile sau regulamentele care trebuie urmate în exercitarea funcţiilor publice, în cadrul participării în procesul de luarea deciziilor sau în cadrul pregătirii procesului de luarea deciziilor sau în cursul exercitării autorităţii publice în cadrul altor funcţii publice ale sale sau
- utilizează abuziv funcţia sa cu privire la o persoană care se află sub comanda sau imediata supraveghere a sa, este condamnat pentru abuz de funcție publică la amendă sau închisoare de până la doi ani.
- Funcționarul public poate fi condamnat şi la demiterea din funcţie dacă acesta este considerat în mod clar neadecvat să-şi exercite obligaţiile de serviciu.
Secţiunea 8 – Abuz de funcție publică în formă agravată (792/1989)
Dacă prin abuzul de funcție publică:
(1) se urmărește un beneficiu important, sau
(2) se încearcă să se cauzeze o anumită daună sau pierdere importantă sau
(3) infracțiunea este comisă într-un mod sistematic sau lipsit de scrupule iar abuzul de funcție publică este într-o formă agravată și la o evaluare globală, funcționarul public este condamnat pentru abuz de funcție publică în formă agravată la închisoarea de la patru luni la patru ani şi concediere.
În Lituania, abuzul este reglementat în „Cod Penal, articolul 228:
- Funcţionarul public sau persoana cu calitate echivalentă care abuzează funcţia deţinută sau îşi depăşeşte atribuţiile, cauzând astfel un prejudiciu major statului, unei organizaţii publice internaţionale, unei persoane fizice sau juridice, va fi privat(ă) de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a se angaja în anumite activităţi, va fi amendat(ă) ori încarcerat(ă) pe o perioadă de până la patru ani.
- Persoana care săvârşeşte fapta prevăzută la paragraful 1 al acestui articol cu intenţia de a dobândi foloase materiale sau alte foloase personale, fără a exista o faptă de mituire, va fi privată de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a se angaja în anumite activităţi, ori încarcerată pe o perioadă de până la şase ani.
- Persoana juridică este, de asemenea, trasă la răspundere pentru faptele prevăzute în prezentul articol.
Articolul 228 (1). Înregistrarea ilegală a drepturilor asupra unui bun
Funcţionarul public sau persoana cu calitate echivalentă care în exercitarea atribuţiilor funcţiei de operator de registru înregistrează într-un registru public drepturile asupra unui bun, va fi privat(ă) de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a se angaja în anumite activităţi, va fi amendat(ă) ori arestat(ă) sau încarcerat(ă) pe o perioadă de până la cinci ani.
Articolul 229. Neîndeplinirea atribuţiilor oficiale
Funcţionarul public sau persoana cu calitate echivalentă care nu îşi îndeplineşte atribuţiile din neglijenţă sau le îndeplineşte defectuos, cauzând astfel un prejudiciu major statului, unei persoane fizice sau juridice, va fi privat(ă) de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a se angaja în anumite activităţi, va fi amendat(ă) ori arestat(ă) sau încarcerat(ă) pe o perioadă de până la doi ani.
