Două locomotive care circulau în sensuri opuse pe aceeași linie s-au ciocnit într-o localitate din Giurgiu în timpul nopții. Mecanicii au fost răniți. Unul dintre ei era beat și nu a oprit la semnalul de oprire din stație. Acesta este al doilea accident grav care se produce pe căile ferate din România în acest an, după cel de la Galați.
Culmea e că în urma acestor accidente grave nimeni din conducerea CFR sau de la Ministerul Transporturilor nu și-a asumat vreo răspundere. După accidentul de la Galați de pildă, directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa spunea că: „„Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare şi care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre. Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani!”. Nici ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu nu părea mai dornic să își asume răspunderea la momentul respectiv. După accidentul de la Galați, Grindeanu a cerut o anchetă, însă fără alte repercusiuni. Momentan, singura măsură luată de Ministerul Transporturilor după accidentul de azi noapte a fost suspendarea licenței operatorului.
CFR, un butoi cu pulbere
Accidentele recente arată starea deplorabilă a companiei naționale de transport feroviar. CFR este un adevărat butoi cu pulbere, iar în lipsa unei reforme majore, este posibil să asistăm în viitorul apropiat la o tragedie. CFR se confruntă cu cel puțin 5 probleme majore pe care autoritățile nu au reușit să le rezolve până în prezent și care, cumulat pot pune în pericol siguranța călătorilor sau afectează calitatea călătoriei cu trenul.
Prima problemă ține de infrastructura învechită și neîntreținută. Liniile de cale ferată necesită investiții semnificative pentru modernizare, reabilitare și întreținere, ceea ce duce la întârzieri, restricții de viteză și scăderea confortului călătorilor. Căile ferate din România nu au beneficiat de un program holist de modernizări. Reparațiile și îmbunătățirile au fost cel mult locale. În unele porțiuni căile ferate din România nu sunt nici măcar electrificate, de pildă Calea ferată Medgidia – Tulcea, cu o lungime de 143,8 kilometri.
O altă problemă este legată de întârzieri și slaba gestionare a programului de trenuri. CFR Călători se confruntă adesea cu întârzieri semnificative ale trenurilor, ceea ce afectează negativ experiența călătorilor. Aceste întârzieri pot fi cauzate de defecțiuni tehnice, limitări de viteză, lucrări de mentenanță sau probleme de coordonare între diferitele trenuri. Potrivit datelor, la fiecare km parcurs, un tren de marfă întârzie peste un minut, iar unul de călători două secunde, ceea ce duce cumulat la întârzieri uriașe pe parcursul unui an de zile.
Servicii de calitate inferioară, reprezintă o altă problemă a CFR. Multe trenuri CFR Călători sunt învechite și nu oferă condiții adecvate de călătorie. Problemele frecvente includ lipsa aerului condiționat, scaune incomode, toalete necorespunzătoare și întârzieri în furnizarea serviciilor de catering. Aceste aspecte duc la o experiență dezamăgitoare pentru călători și afectează reputația companiei.
CFR practică totodată și tarife ridicate în comparație cu calitatea serviciilor. Mulți călători consideră că tarifele practicate de CFR Călători sunt ridicate în raport cu nivelul de calitate și confort oferit. Prețurile biletelor pot fi percepute ca fiind nejustificate în comparație cu serviciile și facilitățile disponibile. De pildă, costul biletelor la tren este comparabil cu cel din Occident și uneori chiar mai mare, dar calitatea serviciilor lasă de dorit.
Poate că cea mai gravă problemă este legată de lipsa de investiții și modernizare. În istoria sa post-decembristă CFR Călători s-a confruntat cu o lipsă acută de investiții în modernizarea și îmbunătățirea serviciilor sale. Lipsa fondurilor și a priorității acordate sectorului feroviar a dus la o stare de decadență în multe aspecte ale infrastructurii și echipamentelor folosite de CFR Călători, iar acest lucru, la rândul său poate pune în pericol siguranța călătorilor și poate genera accidente precum cele de la Galați și Giurgiu.
