Skip to content
Societate

ANALIZĂ Chinurile facerii pentru autostrăzile din România. Cum arată evoluția infrastructurii rutiere în ultimii 32 de ani

Inquam Photos / Alex Nicodim Inquam Photos / Alex Nicodim

România rămâne una dintre cele mai slab dezvoltate state din Uniunea Europeană atunci când vine vorba despre infrastructură. Potrivit datelor existente, la sfârșitul anului 2021 România avea doar 942 de kilometri de autostradă și drumuri expres deschise traficului rutier. Alți 382 de kilometri de autostradă se aflau în faza de execuție.

Situația străzilor în 1989

În ultimii 30 de ani situația drumurilor din România s-a îmbunătățit. Cu toate acestea, continuăm să evoluăm într-un ritm mult prea lent. La sfârșitul anului 1989 aveam doar 113 km de autostradă, adică de peste 8 ori mai puțin decât în prezent. Din cei peste 72.000 de km de drumuri naționale și județene aflați în folosință în 1989, doar 16.600 de km (22%) erau modernizați după standardele de atunci, conform datelor Institutului de Statistică. Singura autostradă existentă era A1, București – Pitești, realizată în 1972 și încă 18 km din autostrada A2, porțiunea Fetești – Cernavodă, construiți în 1987.

Situația din alte state

În aceeași situație se aflau și alte state din blocul ex-comunist. Polonia de pildă avea doar 380 de km de autostradă. Diferența e că până în 2019 Polonia ajungea la 4.300 de km de autostradă, adică de aproximativ 5 ori mai mult decât în România. În vara anului trecut, guvernul de la Varșovia anunța că urmează să investească numai puțin de 44 de miliarde euro în proiecte de infrastructură pentru construirea de drumuri și căi ferate. Alte state din Europa au început și proiecte mai grandioase. Germania de pildă demara în decembrie 2021 un proiect de 7 miliarde de euro pentru construcția unui nou drum care să includă și un tunel subacvatic prin care să fie făcută legătura între Germania și Danemarca. Proiectul ar urma să fie gata în 2029. Peste Ocean, administrația Biden anunța investiții colosale de 1 trilion de dolari în modernizarea drumurilor de pe teritoriul Statelor Unite. De altfel, Statele Unite și-au construit cea mai mare parte a sistemului inter-statal de autostrăzi și drumuri, care totalizează peste 78.000 de kilometri în puțin peste 30 de ani (1956 – 1992).

 

Evoluția infrastructurii rutiere în ultimii 32 de ani

În România, în ultimii 32 de ani, statul a construit doar puțin peste 800 de kilometri de autostradă. În 2020 s-au dat spre folosință doar 26 de kilometri noi de autostradă, iar în 2019 43 de kilometri. În 2018 au fost inaugurați 54 de km noi. Pe lângă asta, drumurile necesită des  îngrijire, reparații și modernizare. O privire asupra modului în care a evoluat construcția de autostrăzi și drumuri în România în ultimii 30 de ani dezvăluie date interesante.

Între 2004 și 2007 au fost deschiși spre circulație 147,86 de kilometri noi. Momentul coincide cu aderarea României la Uniunea Europeană. Cu toate acestea îmbunătățiri semnificative au fost observate abia în 2012. Până atunci, în medie s-au construit puțin peste 42 de kilometri pe an. În 2012 au fost construiți cei mai mulți kilometri – 139, iar cei mai puțini au fost construiți în 2017 – 15 kilometri.

130km.ro

La peste 32 de ani de la căderea regimului comunist, România și-a îmbunătățit sistemul de transport rutier, dar comparativ cu alte state din Uniunea Europeană, ritmul de dezvoltare este unul extrem de lent. În continuare nu avem o autostradă care să lege de pildă Moldova de Muntenia. Această situație este valabilă și pentru alte regiuni istorice ale țării. Nu avem de asemenea nici o autostradă completă care să lege România de la Vest la Est sau de la Nord la Sud.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *