Skip to content
Politică

ANALIZĂ Consecințe politice pentru Nicușor Dan după greva STB. Câte voturi ar putea pierde primarul Capitalei

Inquam Photos / Octav Ganea

Nicușor Dan este un primar copleșit de toate problemele din Capitală, asta după ce în campania electorală promitea că va fi marele salvator al bucureștenilor. Primarul general nu are nicio soluție care să rezolve problemele și în fața unei greve spontane a STB-ului încearcă să lupte în instanță, în loc să negocieze cu sindicaliștii și să găsească o soluție rapidă.

Nicușor Dan a declarat că greva STB este ilegală și a depus în instanță mai multe plângeri împotriva sindicatului. Fiind o grevă care a blocat toată activitatea STB, singura soluție ar fi negocierea. Este irelevant dacă greva este legală sau ilegală, pentru că în tot acest timp bucureștenii suferă în trafic.

Greva de la STB este o acțiune foarte gravă, care afectează foarte mulți bucureșteni, copii, pensionari. Este o grevă ilegală, pentru multe motive: în primul rând, suntem în stare de alertă și în stare de alertă nu se fac greve. Și dacă nu am fi în stare de alertă, există obligația legală să fie asigurată o treime din activitate, ceea ce nu se întâmplă”, a spus primarul capitalei.

Prevederea la care face referire Nicușor Dan se aplică doar în cazul grevelor programate. În cazul opririi voluntare a activității, nu se aplică condiția de a asigura o treime din activitate, lucru explicat deja de sindicaliștii de la Metrorex. În cazul în care toți muncitorii refuză să-și înceapă activitatea, așa cum vedem la STB, nu pot fi constrânși să asigure o treime. Instanța a refuzat să intervină în cazul grevei de la Metrorex, de anul trecut, și rămâne de văzut ce va face în cazul STB. De asemenea, mai multe instanțe din România au anulat starea de alertă emisă de Guvern, deci acest lucru îi poate avantaja tot pe protestatarii de la STB.

Nicușor Dan nu poate spune că nu era conștient de riscul unei greve, în condițiile în care, miercuri, mai mulți sindicaliști au protestat în fața Primăriei București și au cerut demisia directorului STB.

Oamenii sunt supăraţi, în primul rând, din cauza refuzului directorului general de a negocia un nou Contract Colectiv de Muncă, unul care să asigure şi o creştere minimă de salarii, plecând de la rata inflaţiei şi ceea ce se întâmplă cu preţurile, din cauza lipsei dialogului social cu actualul director general. Oamenii cer demisia directorului general”, a declarat Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București.

Angajații STB doresc o mărire de salariu, care să acopere inflația tot mai mare din România, și demisia directorului general al companiei, care și-ar fi asigurat o creștere de salariu din bugetul companiei. Sindicaliștii acuză că directorul și Consiliul de Administrație vor beneficia de creșteri salariale de 18,94%, în timp ce pentru angajați este prevăzută o scădere a fondului de salarii cu 1,64%:

Din păcate, am ajuns la situația aceasta din cauza directorului general care a refuzat un dialog real și corect cu Sindicatul Transportatorilor din București, a refuzat negocierea unui nou Contract Colectiv de Muncă. Cel actual a expirat la 31 decembrie 2021 -, el a fost negociat în 2018, a fost prelungit până în 2021, acum ar intra în al patrulea an, dacă se prelungește, dar oamenii vor o creştere salarială. Inflația a luat-o razna, iar ei nu se mai pot descurca cu salariile pe care le au. (…) În proiectul de buget pe 2022 a prevăzut o „creştere” a fondului de salarii de -1,64%, iar pentru Consiliul de Administrație și pentru el, în calitate de director general, a prevăzut o creștere de +18,94%! Nu este ilegal, dar este imoral!”, scriu sindicaliștii pe site-ul lor.

Inquam Photos / George Călin

Adrian Criț a ajuns director STB în martie 2021, în timpul mandatului lui Nicușor Dan, și are un salariu anual de 410.608 lei, adică circa 90.000 de euro pe an (7.500 de euro pe lună). Salariul mediu al angajaților STB este de 7.000 de lei brut (1.400 de euro brut pe an), potrivit directorului STB. Adrian Criț încasează lunar un salariu de 5 ori mai mare decât salariul mediu al companiei. Și totuși, Adrian Criț și-a asigurat o creștere salarială în bugetul pe 2022, așa cum arată sindicaliștii.

Nicușor Dan nu este deranjat de aceste diferențe salariale și aplică strategia lui Cătălin Drulă, care atunci când s-a confruntat cu greva spontană de la metrou s-a adresat instanței și prefecturii și voia să trimită Jandarmii să evacueze angajații de la metrou. O zi întreagă a fost blocată circulația metroului. Greva s-a terminat doar în urma negocierile dintre conducerea Metrorex și angajații care au participat la grevă. Câștigătorii acelui protest au fost angajații Metrorex, deoarece au evitat scăderile de salarii și disponibilizările, pe care le pregătea Cătălin Drulă, fostul ministru al transporturilor.

Consecințe politice pentru Nicușor Dan

Nicușor Dan este primarul care a mărit tarifele pentru călătoria cu STB. De la 1,3 lei o călătorie, Nicușor Dan a crescut la 3 lei pentru doar 90 de minute. De asemenea, s-au aplicat creșteri de tarife și pentru abonamente. Deci STB ar trebui să aibă bani din moment ce a crescut tarifele.

În campania electorală, Nicușor Dan făcea conferințe de presă în fața depoului STB și spunea că nu s-au făcut investiții în transportul public. Odată ce a ajuns primar, chiar el încerca să blocheze achiziția de tramvaie, realizată de fostul primar Gabriela Firea. Instanța l-a obligat pe Nicușor Dan să respecte contractul pentru achiziția tramvaielor.

În loc să negocieze cu angajații STB și să găsească o înțelegere, Nicușor Dan continuă să-i atace și să țină transportul public blocat, ceea ce afectează și traficul rutier din capitală. Directorul STB a ieșit și el la atac și a spus că salariul mediu brut al angajaților este de 7.000 de lei, vorbind inclusiv de furturi de combustibil. Dacă există aceste furturi e doar vina conducerii companiei, pentru că nu găsește soluții să-i prindă pe cei vinovați și să-i trimită în instanță. Directorul STB se autodenunță că este incapabil să controleze compania.

Nicușor Dan pierde toate voturile angajaților STB, arătând că nu e nici măcar dispus să asculte solicitările acestora. Mii de angajați vor vota împotriva sa, dacă va mai candida în 2024. Încăpățânarea de care dă dovadă îl va costa noi proteste în viitor, pentru că sindicaliștii vor învăța să-i testeze limitele.

Nicușor Dan pierde o mare parte din voturile celor care azi ar fi folosit transportul public al celor de la STB. Cetățenii vor taxa scump toate aceste probleme, care se înmulțesc și nu se mai rezolvă niciodată, în timp ce primarul aruncă banii pe renovarea unor clădiri, în loc să asigure suficiente fonduri pentru transportul public.

Nicușor Dan devine un politician nefrecventabil pentru marile partide politice, ceea ce va reprezenta o problemă și în Consiliul General. Primarul pierde încredere cetățenilor, nu s-a bucurat oricum niciodată de carismă, este lent și ineficient, încăpățânat și tratează cu aroganță problemele sau angajații, iar acest lucru îl condamnă la izolare în Primăria București și la dispariția de pe scena politică, din 2024, când îi va expira mandatul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *