Zilele acestea, Metrorex are mari probleme în a gestiona traficul din București. Compania are datorii imense și probleme cu mentenanța, lucru care duce la întârzieri semnificative ale garniturilor de metrou. Cu toate acestea, spre nemulțumirea călătorilor, Metrorex a majorat prețul biletelor de călătorie.
De altfel, în ultimii ani, compania a fost implicată în numeroase scandaluri care i-au afectat puternic imaginea. Anul trecut izbucnea de pildă un scandal monstru între conducerea companiei Metrorex și ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Cătălin Drulă. Mai apoi, protestele declanșate la Metrorex au paralizat traficul în București. Ion Rădoi, liderul sindicatului Metrorex a ajuns a fost criticat de presă pentru salariul imens, mai mare chiar decât al președintelui României. În acest timp, investițiile în metroul din Capitală au întârziat să apară sau au fost făcute cu mare greutate.
Dacă comparăm Metrorex cu alte rețele similar de transport din alte state, vom ajunge la concluzia că există diferențe uriașe în ceea ce privește eficiența companiei
Metrorex, sub media europeană la viteză
În România, viteza medie înregistrată de trenurile Metrorex este de 22,5 k /oră. Spre comparație, metroul londonez merge cu o viteză medie de 32.8 km/h, iar în Budapesta, viteza medie a metroului este de 30 km/h. Mai rapid este și metroul din Berlin, Viena sau Madrid. Viteza mică a metroului din București ține de lipsa investițiilor în rețeaua de metrou. Rețeaua a fost construită în comunism, iar de atunci s-au adus prea puține îmbunătățiri. Abia prin 2013 Metrorex a cumpărat câteva trenuri noi din Spania pe care le-a dat în funcțiune, înlocuind câteva din trenurile vechi care mergeau încă din perioada comunistă.
Metroul din București, mai scurt decât altele
Nici când vine vorba despre lungimea rețelei de metrou din București, lucrurile nu stau prea bine. În Capitală există 78 de km de metrou, adică de vreo 5 ori mai puțin decât în Londra, acolo unde se află cea mai veche rețea din lume. Lungimea rețelei de metrou londoneze este de 402 km. În Berlin avem 155,4 km de metrou, în timp ce în Madrid avem 293 de km. Ne putem compara din acest punct de vedere doar cu Viena, care are o rețea de metrou cu o lungime de 78,5 km, dar este ceva mai modernizată decât rețeaua din București.
În Capitală, magistrala M5 – Drumul Taberei a fost dată în funcțiune după numai puțin de 9 ani, când aproape nimeni nu mai credea că ea va fi vreodată gata. Asta cu toate că lungimea acestei magistrale este de numai 7km și conține 10 stații de metrou. În continuare însă Bucureștiul nu are o linie de metrou care să lege orașul de un aeroport important.
Mai puțini călători în București
Nu în ultimul rând, metroul din București este în spatele altora și în ceea ce privește volumul anual de călătorii. De pildă, metroul londonez asigură anual 1,35 de miliarde de călătorii, în timp ce metroul bucureștean asigură abia 178 milioane de călătorii anual. În cifre, asta îl face cam de 43% mai ineficient decât cel londonez. În cazul Berlinului, metroul de acolo asigură aproape 600 de milioane de călătorii anual, iar cel din Madrid 682 de milioane.
Ca număr de trenuri și vagoane, metroul din București este cu mult sub altele din Europa. În București avem 594 de trenuri și vagoane, în timp ce în Madrid avem 2341, în timp ce în Londra avem 4319.
