Periodic în România revine în atenția publicului tema comasării alegerilor locale cu cele parlamentare. De curând, liderul UDMR, Kelemen Hunor, a vorbit pe marginea acestui subiect, spunând că un scenariu care să prevadă comasarea, anul viitor, a alegerilor locale şi parlamentare nu este posibil din punct de vedere constituţional. Anul trecut, unele voci din PNL, susțineau comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare, în timp ce PSD rămâne astăzi rezervat în ceea ce privește o posibilă comasare. În continuare vom analiza care sunt argumentele pro și contra comasării alegerilor.
Argumente pentru comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare
În primul rând, trebuie spus că există câteva argumente importante pentru comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare. În primul rând, comasarea ar putea duce la o prezență la vot mai mare. Istoria ne arată că alegerile parlamentare atrag la urne un număr tot mai mic de români. În condiții de absenteism major de la urne, reprezentarea și legitimitatea aleșilor au de suferit. Nici alegerile locale nu stârnesc un entuziasm debordant din partea alegătorilor. În unele localități prezența la vot atinge minime istorice. În acest context, comasarea alegerilor ar putea duce la o creștere a prezenței la vot pentru că alegătorii ar avea o dublă miză prin alegerea reprezentanților de la nivel central și a celor de la nivel local. Un alegător care știe că trebuie să facă un singur drum la urne (și nu două) are șanse mai mari să participe la alegeri.
Dincolo de acest aspect, există și un avantaj în ceea ce privește costurile. Comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare ar reduce costurile organizării unui scrutin. Acestea pot fi cuantificate cu exactitate, analizând costurile organizării ultimelor alegeri din țară. Câteva locuri în care se pot reduce costurile includ onorariile observatorilor prezenți la alegeri sau plata utilităților din clădirile care servesc drept sedii pentru organizarea alegerilor. Totodată, unele partide bine reprezentate în teritoriu pot beneficia de pe urma comasării alegerilor locale cu cele parlamentare, pentru că își pot motiva primarii. Edilii au interesul de a fi realeși și în felul acesta pot fi mobilizați în sprijinul partidului respectiv. Dar, în cazul în care alegerile parlamentare au loc după alegerile locale, așa cum se întâmplă de obicei, miza edililor dispare pentru că aceștia și-au asigurat deja funcția.
Argumente împotriva comasării alegerilor
Acestea fiind spuse, există și argumente solide împotriva comasării alegerilor. În primul rând, există o recomandare foarte precisă din partea „Comisiei de la Veneția”. Aceasta susține, între altele, că o comasare a alegerilor ar afecta procesul decizional al alegătorilor pentru că s-ar putea crea confuzii serioase.
Dincolo de acest argument, mai există o problemă constituțională. Comasarea alegerilor face ca o persoană să nu poată candida decât pentru o funcție: fie la nivel local, fie la nivel central. În present, o persoană care candidează de pildă pentru o funcție de edil și pierde alegerile, poate candida ulterior pentru o funcție de deputat sau senator, având în felul acesta încă o șansă. Această șansă dispare însă atunci când alegerile sunt comasate. O comasare a alegerilor ar putea ajunge astfel în fața Curții Constituționale și, după toate probabilitățile, ar fi respinsă pe motivă că încalcă Constituția. Guvernanții care propun o astfel de lege trebuie să ia în calcul așadar o eventuală opoziție din partea CCR.
Cu alte cuvinte, există atât argumente valide pro, cât și argumente valide contra comasării alegerilor locale cu alegerile parlamentare.
