Cazul remanierii ministrului Finanțelor Publice, Alexandru Nazare, nu a trecut neobservat de presa din țară. Consensul general e acela că mutarea premierului Florin Cîțu, cel care a propus revocarea lui Nazare, vine în contextul jocurilor de putere din interiorul PNL. Nazare era mai degrabă omul lui Ludovic Orban. Prin urmare, premierul Florin Cîțu a decis să scoată arsenalul constituțional în față și să se folosească de prerogativele oferite de legea fundamentală pentru a-și regla disputele politice din interiorul taberei liberale.
Decizia lui Cîțu încalcă protocolul coaliției
Problema majoră e că decizia unilaterală a premierului Cîțu încalcă noul protocol de colaborare al coaliției de guvernare. După decizia lui Cîțu din primăvara acestui an de a propune revocarea lui Vlad Voiculescu din funcția de ministru al Sănătății, coaliția de guvernare s-a aflat pe nisipuri mișcătoare. USR-PLUS nemulțumită de decizia luată de Florin Cîțu (deși prerogativele constituționale îi permiteau acest lucru) a protestat. Timp de câteva zile se părea că ne putem îndrepta către ruperea prematură a coaliției de guvernare.
Pentru a detensiona situația, în data de 20 aprilie s-a semnat un act adițional la Acordul de Guvernare din 21 decembrie 2020. Între altele, noul act adițional preciza că “deciziile politice majore se iau colegial cu acordul formațiunilor din coaliție”. Totodată, se stipula că “performanța ministerială este evaluată periodic având ca reper programul de guvernare votat de Parlament și deciziile de parcurs, ulterioare, ale Coaliției de guvernare, iar performanța guvernului va fi evaluată periodic în cadrul Coaliției de guvernare”. Nu în ultimul rând “…prerogativa constituțională a prim-ministrului privind trimiterea cererii de revocare a unui ministru către Președinte se exercită după informarea prealabilă a formațiunii care l-a propus pe ministru, pe baza unor argumente cuprinse într-o evaluare obiectivă făcută de premier și după o dezbatere în coaliție”.
După toate aparențele, decizia lui Florin Cîțu de a-l revoca pe Alexandru Nazare nu a respectat protocolul coaliției de guvernare. Mai întâi această decizie, fiind o decizie politică majoră, nu s-a luat colegial, cu acordul formațiunilor din coaliției, ci unilateral, doar de către premierul Cîțu. Mai apoi, această decizie nu a avut de-a face cu performanțele ministrului. Florin Cîțu a încercat să justifice decizia printr-o așa zisă evaluare la 6 luni a ministrului Nazare, însă în realitate ea are de-a face prea puțin cu performanțele ministerului condus până atunci de Nazare, cât mai degrabă cu jocurile politice din PNL. La sfârșitul lunii mai, Nazare anunța că toate evaluările economice sunt pozitive, creșterea economică a țării fiind evaluată la 7%. Lucrul acesta era confirmat și de către Florin Cîțu care spunea că aceste estimări sunt un rezultat al reformelor făcute până acum și că „cea mai bună perioadă pentru români abia începe”. Între sfârșitul lunii mai și începutul lunii iulie, puține lucruri se puteau schimba, așadar evaluarea pe 6 luni a ministrului Nazare, despre care vorbește Florin Cîțu nu este credibilă în lumina propriilor sale declarații anterioare.
Nu în ultimul rând, decizia lui Cîțu nu s-a făcut după o dezbatere în coaliție. Așa cum am arătat deja, decizia premierului a fost una unilaterală, fără consultarea membrilor coaliției și fără o dezbatere în prealabil. Prin urmare, decizia lui Florin Cîțu în cazul Nazare e una care încalcă fățiș acordul protocolul semnat de membri coaliției de guvernare și poate reprezenta un precedent periculos pentru stabilitatea coaliției PNL-USRPLUS-UDMR și implicit a guvernării.
