Elevii care vor începe clasa a VIII-a în septembrie 2023 vor avea șansa să dea examen de admitere la colegiul național la care și-ar dori să învețe, potrivit noilor propuneri pentru sistemul preuniversitar, puse în dezbatere publică.
Proiectul pus în dezbatere publică arată că „unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în „clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare”. Restul de 10% din locuri se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.
În prezent, media de admitere de la liceu se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.
Topul primelor 50 de specializări din toată țara arată că cei mai buni elevi pe baza mediei sunt la colegiile naționale din marile orașe. Colegiile „Sf Sava” și „Gheorghe Lazăr” din București, „Frații Buzești din Craiova sau Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca sunt câteva dintre colegiile care au atras cei mai buni elevi.
Organizarea unui examen de admitere la aceste licee va crea inegalități în sistem, iar România nu va mai avea un instrument de diagnoză a elevilor care au terminat clasa a VIII-a, spune fostul ministru Mircea Miclea, cel care a conceput actuala lege a educației.
„Noi trebuie să ne gândim că Evaluarea Națională are și rolul de diagnoză a sistemului. Dacă colegiile naționale organizează, înainte de evaluarea națională, admitere pentru 90% din locuri, atunci cei care reușesc nu se vor mai prezenta la Evaluarea Națională, că nu au de ce. Și atunci valoarea diagnostic a evaluării devine nulă, nu poți să diagnostichezi sistemul gimnazial”, arată Mircea Miclea, potrivit Europa Liberă.
Profesorul spune că din punct de vedere al calității educației de la colegiile naționale nu va fi clar dacă liceele care au devenit bune vor putea să ele să organizeze examen de admitere.
„Cred că sunt colegii naționale care au rămas cu un prestigiu și o calitate foarte bună, dar între timp au apărut și alte licee, care nu sunt colegii naționale, dar sunt foarte bune, și invers colegii naționale care nu mai sunt cum au fost. Mi se pare incorect din punct de vedere al calității. Asta înseamnă că blochezi un liceu bun”, a mai spus Mircea Miclea.
Profesorul susține că un examen de admitere ar fi necesar doar dacă numărul de înscriși depășește numărul de locuri alocat de colegiu și să aibă loc după evaluarea națională.
„Adică toată lumea dă evaluarea națională, iar dacă în continuare anumite licee vor să dea în plus subiecte la o anumită materie pot să dea, dar e o complicație inutilă. Asta s-ar justifica doar dacă numărul de înscriși ar fi mult mai mare ca numărul de locuri. În varianta inițială a legii educației din 2011, am spus soluția: întrucât noi avem învățământ obligatoriu, atunci practic trebuie să dai evaluarea națională ca să diagnostichezi sistemul de învățământ până la nivel de liceu. După care la liceele unde locurile nu se ocupă nu se dă nicio probă în plus, la liceele unde numărul de înscriși sunt peste numărul de locuri se mai poate da, dacă liceul dorește să mai dea”, a spus Mircea Miclea.
Director de colegiu național: Dacă am organiza noi admitere tot ar exista o suspiciune din partea părinților
Colegiul Național Frații Buzești din Craiova se află pe locul 4 în ierarhia națională a specializărilor, cu ultima medie de admitere de 9,83 la Științe ale Naturii. Mediile de admitere sunt per ansamblu mai mari ca anul trecut.
Directoarea colegiului Ileana Dinu spune că, după doi ani de pandemie, notele sunt foarte bune, dar profesorii și elevii au muncit mult în ultimul an să recupereze decalajul. Despre organizarea unui examen de admitere la colegiu, directoarea spune că este o idee potrivită. Există însă o soluție: eliminarea de la calculul mediei de admitere a mediei de la gimnaziu.
„Părerea mea personală este că dacă s-ar elimina media din cei 4 ani de gimnaziu de la calculul mediei de admitere ar fi cea mai bună soluție. Ca să organizăm un examen la nivelul școlii, indiferent cât de corect ar fi din partea noastră a profesorilor, tot ar exista o suspiciune din partea părinților. Dar eliminarea mediei de la gimnaziu, ar da posibilitatea elevilor care au obținut medii mai mici în gimnaziu la discipline la care nu excela să intre, de fapt ar da șanse egale tuturor copiilor”, a spus directoarea.
Mai multe detalii, pe europalibera.
