Gabriela Firea (candidatul PSD+UNPR la Primăria Capitalei) oferă 3 principii şi 9 direcţii de acţiune pentru educaţia din Bucureşti.
Într-un comunicat trimis, marţi, PSnews.ro, Firea aminteşte că, în prezent, în cele 419 de unităţi de stat din Bucureşti, există 248.000 de preşcolari şi elevi, care frecventează:
- 124 de grădiniţe;
- 171 de şcoli gimnaziale;
- 103 licee;
- 7 cluburi sportive;
- 6 cluburi ale copiilor;
- 5 şcoli de arte şi meserii;
- 2 şcoli profesionale;
- 1 şcoală post-liceală.
În acest sens, primul dintre cele trei principii pentru educaţie enumerate de către Gabriela Firea este colaborarea instituţională.
„Trebuie să existe o strânsă colaborare între Primăria Generală și celelalte instituții ale statului direct răspunzătoare acest domeniu:
• Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice,
• Prefectura Municipiului București, Inspectoratul Școlar al Municipiului București,
• primăriile și consiliile locale ale celor șase sectoare,
• Inspectoratul General pentru Situații de Urgență,
• instituții de învățământ superior,
• unități de învățământ preuniversitar”, punctează Firea.
Al doilea principiu este implicarea comunităţii.
„Comunitatea locală trebuie să se implice în mod real şi responsabil la nivelul unităţilor şcolare în funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor educaţionale de calitate”, explică senatorul social-democrat.
Nu în ultimul rând, candidatul PSD+UNPR menţionează „şcoala ca centru de informare şi dezvoltare” în calitate de al treilea principiu pentru educaţie.
„Școala trebuie să se transforme într-un centru de informare şi dezvoltare pentru comunitate. Pentru atingerea acestor obiective, şcoala şi comunitatea sunt obligate să acţioneze, în egală măsură, pe baza unei informări largi şi a sensibilizării reciproce în legătură cu problemele specifice fiecăruia dintre parteneri”, detaliază Gabriela Firea.
Prima dintre direcţiile de acţiune propuse de către candidatul la Primăria Bucureştilor este reabilitarea unităţilor de învăţământ.
„Împreună cu Ministerul Educației Naționale și Inspectoratul Școlar al Municipiului București voi pune bazele unui program de reabilitare a unităților de învățământ, un demers necesar, oportun şi extrem de util pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă şi eficienţă a procesului de învăţământ. Până in prezent, în București au fost reabilitate, prin programul BEI, 101 de școli. Lucrările sunt terminate în mare parte, doar la trei dintre acestea procesul de reabilitare nu a fost finalizat sută la sută.
În calitate de primar general voi face toate demersurile pentru a obține fonduri externe pentru reabilitarea școlilor și grădinițelor din Capitală. Multe unități de învățământ din București nu au autorizație sanitară de funcționare. Situația trebuie rezolvată în colaborare cu toți factorii implicați in sistemul de învățământ”, propune Firea.
A doua direcţie de acţiune din programul Gabrielei Firea poartă este denumită „After school – o necesitate”.
„O adevarată provocare pentru viața de familie o reprezintă creșterea și supravegherea copiilor în perioada în care părinții se află la locul de muncă. După orele de școală, mulți copii rămân nesupravegheați și nu au sprijin pentru efectuarea temelor. Efectul este îngrijorător. În ultimii ani, s-au înregistrat din ce in ce mai multe cazuri de abandon școlar. Urmând modelul capitalelor europene, unitățile de învățământ din București au organizat, în ultimii ani, centre specifice de tip after school sau au implementat programe de tip școală după școală pentru școlari. Din păcate, numărul acestora nu este suficient pentru a cuprinde toți copiii înscriși în sistemul de învățământ, iar, în unele cazuri, depinzând de infrastructura necesară, calitatea serviciilor oferite nu este pe măsura așteptărilor.
Părinții sunt nevoiți să acopere fie costurile de masă, fie cele de plată a supraveghetorilor, ceea ce reprezintă o piedică în frecventarea unităţilor after school exact pentru copiii care ar avea mai mare nevoie de astfel de servicii.
Într-o primă etapă, vom propune cartografierea tuturor serviciilor existente, publicarea lor pe pagina de Internet a Primăriei Municipiului București și elaborarea unui studiu de fezabilitate care sa propună soluții”, spune Firea.
În acelaşi context, candidatul social-democrat promite echiparea fiecărei şcoli cu un a.er school, în funcție de infrastructura existentă (investiţia putând fi făcută prin accesarea de fonduri externe):
- fie organizarea acestuia în săli de clasă, care pot fi adaptate,
- fie construcția de after school, în cazul în care există teren în zona școlii.
De asemenea, Gabriela Firea propune ca, acolo unde infrastructura nu permite organizarea unui after school, să se implice organizațiile neguvernamentale din domeniul protecției drepturilor copilului, „care oferă deja servicii valoroase de tip after school copiilor proveniți din familii vulnerabile social”.
Totodată, Firea aduce în discuţie identificarea locurilor aparținând unității administrativ-teritoriale din preajma școlilor pentru amenajarea de unităţi after school, precum şi încurajarea companiilor private şi dezvoltatorilor imobiliari de clădiri de birouri de a include componența after school în proiecte lor de dezvoltare.
În viziunea Gabrielei Firea, în unităţile after school, autoritățile administrației publice locale va trebui să se asigure că oferă:
• masă caldă gratuită,
• posibilități de odihnă ale școlarilor mici,
• supraveghere și întocmire a lecțiilor și
• cel puțin o activitate practică în fiecare săptămână.
„Creșterea calității servicilor educaționale oferite în cadrul programului after school poate fi atinsă prin crearea unei rețele de coordonare a acestora de către Primăria Municipiului București în colaborare cu:
• Inspectoratul Școlar,
• reprezentanții asociațiilor de părinți,
• ONG-uri în domeniul educațional și al protecției drepturilor copilului.
Printr-un program bine pus la punct, va fi extins acest sistem în toate școlile din București. În primele luni de mandat, vor fi demarate toate procedurile pentru obținerea de fonduri externe în vederea realizării acestui proiect”, se mai arată în comunicatul trimis PSnews.ro.
A treia direcţie de acţiune avansată de către Firea o constituie grădiniţele cu program prelungit.
„Proiectul are în vedere construirea a 20 de grădinițe cu program prelungit, cu o capacitate totală de 2.500 de locuri, în special pentru copiii cu vârste cuprinse între patru și cinci ani, în toate sectoarele din Capitală. Primăria Capitalei dispune, în acest moment, de terenuri, astfel încât nu ne rămâne decât să începem negocierilor cu Banca Europeană de Investiții pentru contractarea unui împrumut”, explică senatorul PSD.
A patra direcţie de acţiune avută în vedere este combaterea violenţei în şcoli.
„Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică sau umilirea, violența fizică și distrugerea bunurilor personale, interdicția de a vorbi, interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de violență cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar. SOLUȚIA: Prezența unui psiholog în toate unitățile de învățământ este vitală. Pe lângă dotarea cabinetelor medicale în toate unitățile de învățământ, angajarea unui psiholog care să-i consilieze pe copii cum să depășească momentele dificile”, arată Firea.
De asemenea, Gabriela Firea are în vedere cluburile sportive şcolare.
„Vom solicita Guvernului ca toate cluburile sportive şcolare, precum şi cluburile copiilor de la nivelul sectoarelor să treacă în administrarea Consiliului General al Municipiului București. Fondurile alocate în prezent acestor unități, prin Ministerul Educației, nu acoperă nici pe departe necesarul de finanțare al activităților, fenomenul de subfinanțare fiind deja cronicizat, astfel încat se periclitează calitatea activităților sportive desfășurate cu elevii”, mai scrie Firea în comunicat.
Totodată, candidatul vorbeşte despre un complex multifuncţional pentru activităţi extraşcolare.
„Construirea unui complex multifuncțional pentru activități extrașcolare pentru copii și tineri este un alt proiect prioritar. Complexul va avea o sală de sport de nivel competițional, patinoar, bazin de înot, sală de spectacole şi săli de curs. După finalizarea acestui proiect, accesul va fi gratuit pentru copii și tineri. De asemenea, persoanele din unitățile de învățământ din rețeaua școlară a Municipiul București vor putea beneficia de toate serviciile complexului multifuncțional”, zice Gabriela Firea.
A şaptea direcţie de acţiune din programul Gabrielei Firea este implicarea studenţilor.
„Cooptarea studenților la activități municipale, cum ar fi: educaţie civică, voluntariat, diverse manifestări culturale – festivaluri, stagii practice, angajări temporare. Se vine astfel în întampinarea copiilor și tinerilor care doresc însușirea cunoștințelor și competențelor organizatorice, de leadership și de coordonare a activităților extrașcolare. De asemenea, aceștia au oportunitatea de a lucra alături de persoane cu expertiză în domeniul activităților extrașcolare destinate copiilor și tinerilor”, declară Firea.
Penultima direcţie de acţiune este proiectul „Proedus” pentru tineri şi cadre didactice.
„Permanentizarea evenimentelor culturale, sportive, științifice și artistice, care pot deveni un punct de referință pentru București. Exemple: Gala de premiere a olimpicilor, Competiții sportive între licee, campionate, festivaluri.
Propunere: continuarea finanțării Centrului de Proiecte și Programe Educaționale și Sportive pentru Copii și Tineret – PROEDUS pentru proiectele și programele implementate în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București în beneficiul elevilor și cadrelor didactice din Capitală.
Domeniile de acțiune:
• managementul de proiect și leadership,
• managementul afacerilor,
• cursuri de engleză, spaniolă, italiană, germană, franceză, chineză”, comentează Firea.
Nu în ultimul rând, Gabriela Firea propune un centru de excelenţă pentru elevi performanţi.
„În cadrul centrului, se vor organiza activități de suport pentru performanță școlară la diverse discipline: matematică, informatică, limbi straine etc., coordonarea științifico-metodologică fiind asigurată printr-un parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Accesul elevilor selectați pentru participarea la activitățile centrului va fi gratuit, iar pentru elevii premiați la diversele competiții școlare și profesorii îndrumători se va institui un sistem motivant de premiere”, încheie Firea.
