Într-un interviu acordat PS News, senatorul PSD Gabriela Firea, fost primar general al Capitalei, a declarat că auditul cerut de Nicușor Dan la Primăria Capitalei reprezintă încercarea actualei conduceri a instituției de a-și ”ascunde neputința prin acțiuni demagogice”. Firea se declară, de asemenea, surprinsă de suspendarea PUZ-urilor de sector, susținând că în realizarea acestora au fost implicare zeci de instituții ale statului care acum sunt, indirect, acuzate de Nicușor Dan de nereguli.
PS News: De ce credeți că insistă Nicușor Dan și coaliția PNL-USRPLUS din CGMB să facă un audit pe ultimii 4 ani la Primăria Capitalei? Și de ce a votat PSD împotriva acestui demers?
Gabriela Firea: Răspunsul este foarte simplu. Mai bine audităm, verificăm, anchetăm, criticăm ce s-a făcut în trecut, decât să facem ceva concret, să acționăm pentru binele comunității, pentru bucureșteni. Cred ca aceasta este filosofia conducerii Primăriei Generale care vrea să își ascundă neputința prin acțiuni demagogice. Curtea de Conturi este instituția Statului Român care verifică, de două ori pe an, gratuit și obligatoriu, subliniez aceste două aspecte, gratuit și obligatoriu, activitatea instituțiilor publice. Deci, a verificat-o și pe a Primăriei Capitalei.
E adevărat, acest audit este o premieră națională, dar asta nu îl face să fie o idee bună. Curtea de Conturi auditează din oficiu, în conformitatea cu legislația în baza căreia funcționează, toate aspectele pe care consilierii USR și primarul Dan le-au trecut în proiectul lor – cheltuieli, execuția bugetului, inventarierea patrimoniului, procedurile de achiziție, salarizare. Și dacă apar suspiciuni de nelegalitate, chiar Curtea de Conturi sesizează organele de cercetare abilitate.
Mă întreb ce cred reprezentanții Curții de această dovada de desconsiderare crasa a rolului de autoritate constituțională al Curții de Conturi, consacrat de art.140 din Constituția României…
Aceste argumente au fost luate în considerare de grupul PSD atunci când a votat împotrivă, pentru că este vorba de o cheltuială inutilă și ineficientă. Spre deosebire de consilierii USR, consilierii PSD au citit rapoartele Curții de Conturi din ultimii ani, care sunt documente publice, le poate citi oricine are interes.
Ne aflăm în situația în care trei din cei patru ani care fac obiectul acestui proiect de audit au fost deja controlați de Curtea de Conturi a României. Iar aceste verificări au confirmat faptul că Primăria Capitalei a desfășurat activitatea cu respectarea principiilor legalității, eficienței, eficacității, transparentei.
Dau un singur exemplu, în 2019, pentru prima data în istoria PMB, și așa cum puține administrații locale din țară se pot lăuda, opinia auditorilor a fost ca, ȘI CITEZ: ”situațiile financiare luate în ansamblul lor, au fost întocmite, din toate punctele de vedere semnificative, în conformitate cu cadrul legal general de raportare financiară aplicabil în România și oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare a Municipiului București la 31.12.2018 (…)”
Am luat, cu alte cuvinte, nota 10, repet, pentru prima data în istoria PMB, la verificarea Curții de Conturi. Aceeași evaluare au mai primit-o Președinția, SRI, de exemplu. Aceasta înseamnă că au fost respectate toate prevederile legale în ceea ce privește cheltuirea corectă și eficientă a banului public.
Asta în condițiile în care, în 2016, am găsit aproape 400 de măsuri dispuse de Curtea de Conturi în perioada 2009-2016, neinventariate, nimeni nu le urmărea, nu le îndrepta, acolo unde era cazul, nu erau implementate, erau practice ignorate. Dacă aceste măsuri nu sunt implementate, nu se restabilește starea de legalitate, care trebuie să fie regulă în instituțiile publice.
La finalul mandatului, rezolvasem peste 75% dintre aceste măsuri. Aceasta este moștenirea pe care atât o critică primarul și consilierii USR: o administrație care acționează legal și eficient, în care nu sunt premise erori sau nereguli.
În mandatul meu, PMB a fost cea mai controlată instituție din această țară, de la Curte de Conturi la ANAF, DSP, ITM, ISC, Garda de Mediu, toate instituțiile care puteau controla au controlat. De la alegerile locale, nu am aflat de nici un control la PMB. Probabil că activitatea, în acest moment, este impecabilă sau lipsește cu desăvârșire.
PS News: Ce credeți ca urmărește Nicușor Dan prin suspendarea PUZ-urilor din Sectoarele 2, 3, 4, 5 și 6 ale Capitalei?
Gabriela Firea: Am fost extrem de surprinsă de această decizie. Primarul Dan a ieșit și a spus, suspendăm PUZ-urile de sector, nu sunt bune. Aceste PUZ-uri de sector nu sunt 3 foi de hârtie, scrise pe colțul mesei în jumătate de oră. Nu spun că sunt perfecte, că răspund tuturor cerințelor, dorințelor sau necesităților. Da, probabil că sunt unele aspecte care ar putea fi îmbunătățite, modificate. Dar, sunt cutii de documente, elaborate de birouri de arhitectură, de specialiști, a căror muncă a fost verificată apoi de către alți specialiști. PUZ-urile de sector au avut certificat de urbanism și pentru ele s-au obținut avize de la zeci de instituții ale statului – Agenția de Mediu, Metrorex, Autoritatea Aeronautică, Direcția de cultură, SRI, MDRAP – condus anul trecut de PNL!
Să ieși și să faci acuzații atât de grave, cum a făcut primarul Dan, înseamnă să acuzi, indirect, toate aceste instituții și pe oamenii care au elaborat, lucrat și verificat aceste documente.
Efectele nu vor fi, în nici un caz, cel anunțate cu tam-tam de primarul Nicușor Dan pentru că 90% din tot ce înseamnă zona de autorizare în regim de PUZ ține de primăria de sector, Primăria Capitalei răspunde doar de zonele construite protejate. Primarul Dan nu are de unde să știe ce autorizații sau certificate de urbanism eliberează primăria de sector. Deci, aici efectul este zero. Apoi, sunt în acest moment, construcții fără autorizație, parcă chiar primarul de la sectorul 6 găsise una… Această suspendare a PUZ-urilor nu va avea nici un efect în astfel de cazuri. Altă situație este generată de dispunerea localităților din Ilfov în jurul Bucureștiului. Dacă acolo se autorizează diverse proiecte, ce poate face suspendarea PUZ-urilor de sector? Nimic!
Există în schimb o consecință foarte gravă, cu efecte directe asupra calității vieții bucureștenilor: blocarea proiectelor de infrastructură care erau trecute în aceste PUZ-uri de sector. Poduri, pasaje, lărgiri. Da, așa este, dacă aceste proiecte au deja autorizație, ele nu se vor opri. Pentru cele care nu au autorizație – Sos Andronache, Petricani, București-Măgurele, toate proiectele de infrastructură, se vor putea emise PUZ-uri punctuale, așa cum a spus Nicușor Dan. Care a mințit însă, când a spus că va dura 1-2 luni emiterea unei astfel de documentații. Termenul minim este de 6 luni, dar poate dura chiar și un an! Deci nu se va mai face nimic pe șantierele Capitalei, acesta este efectul.
Mă întreb însă ce spun alte instituții – Metrorex, CNI, despre această măsură. Și ei aveau investiții trecute în aceste PUZ-uri de sector. Deci Guvernul PNL-USR-PLUS-UDMR se bate cu cărămida în piept că filosofia lor este doar despre investiții, dar de fapt face orice, orice ca să nu le facă? De ce nu au fost exceptate aceste investiții, care sunt de utilitate publică, prin acest proiect? Nu știu, pentru că nu înțeleg logica acestui proiect.
Da, vor fi afectați direct cetățenii, prin nefinalizarea lucrărilor edilitare, și investitorii care plătesc taxe și impozite la stat și care își vor trimite angajații acasă, îngroșând șirul șomerilor, precum și persoanele vulnerabile, care așteptau un acoperiș deasupra capului.
Îmi este din ce în ce mai clar că asta vrea dreapta în Capitala țării, să pună pe fugă oamenii și investițiile.
Grupul consilierilor social-democrați nu a susținut o astfel de aberație administrativă care condamnă Bucureștiul la subdezvoltare.
PS News: Cum comentați decizia coaliției PNL-USRPLUS-UDMR de a respinge amendamentul PSD care prevedea alocarea sumei de 100 de milioane de euro pentru modernizarea celor trei CET-uri din Capitală? Ce efecte poate avea o asemenea decizie asupra bucureștenilor?
Gabriela Firea: Cu o problemă atât de gravă, precum termoficarea din București, nu te poți juca, nu poți minți, nu poți arunca promisiuni sforăitoare pe care a doua zi să le uiți, nu poți pierde timp. Pentru că asta face coaliția PNL-USRPLUS-UDMR!
În noiembrie anul trecut, ministrul Virgil Popescu declara că în 2021 demarează proiectul de realizare a unei noi centralei de termoficare, pe platforma fostului CET TITAN. Ba, mai mult, tot în noiembrie, același ministru, alături premierul Orban și primarul Dan anunța cu emfază că ELCEN a depus trei proiecte de modernizare a centralelor Progresu, Grozăvești şi CET, ce vor fi finanțate din Fondul de modernizare, cu 370 milioane euro. Se lăudau că aceste proiecte vor reduce prețul gigacaloriei, vor crește eficiența sistemului energetic. Dar nu au spus când!
Aceste proiecte nu se realizează în 3 luni sau într-un an, durează ani întregi, nu te apuci să construiești imediat, trebuie să pregătești documentația, să obții avize. Pentru aceste etape premergătoare execuției propriu-zise ai nevoie de fonduri, pentru că altfel pierzi timpul!
Fondul de modernizare înseamnă finanțare europeană, cu reguli! Investițiile alese de fiecare stat sunt trimise spre aprobare către BEI, Comitetul de Investiții și Comisia Europeană, trebuie să îndeplinească condițiile de finanțare.
Deci nu trimiți o cerere pe o pagină, ci documentații serioase, profesioniste, pentru elaborarea cărora ai, din nou, ai nevoie de bani!
De aceea, noi, parlamentarii PSD, am depus acel amendament, pentru a asigura în acest an finanțarea necesară realizării acestor etape premergătoare. Pentru că Guvernul a promis, dar nu face nimic!
Iar efectul respingerii lui este că nu se va întâmpla nimic, modernizarea sau mai bine spus, începerea modernizării se amână pentru la anul, și la anul. Doar anecdotic, SAPE anunța proiectul CET Titan din 2018.
