Jurnalistul Sorin Roșca Stănescu (SRS), în cea mai recentă postare de pe blogul personal, intitulată ”Băsescu cu F16, Iohannis cu Patriot” face o scurtă analiză a proiectelor desfășurate de fostul președinte Traian Băsescu și a actualului președinte Klaus Iohannis. Mai exact, este vorba despre achiziţionarea de avioane F-16 de către Băsescu și ”afacerea Patriot” a actualului președinte Iohannis.
Mai exact, ziaristul susține că cele două afaceri legate de înarmare, reprezintă ”un eşec tipic românesc”.
”Sunt două afaceri create parcă la indigo. Prima este bătută în cuie iar pagubele sunt cât se poate de vizibile. Pentru cei care vor să le vadă. Cea de-a doua, afacerea Patriot este încă la stadiul unei palme bătute. O palmă prietenească pe umărul lui Klaus Iohannis la intrarea în Casa Albă. Două afaceri legate de înarmare, şi una şi alta reprezentând un eşec tipic românesc.
În anii 2007-2008, după îndelungate analize şi negocieri, Ministerul Apărării, ca şi comandantul suprem, în acea perioadă Traian Băsescu, au ajuns la concluzia că, dintre toate variantele, cea mai bună pentru realizarea unei forţe aeriene de intervenţie rapidă este achiziţionarea unei escadrile de 26 de avioane F16 aflate în uz, adică operaţionale, şi pe care Ministerul Apărării din Statele Unite era dispus să o vândă României. Urmând ca noi să plătim în rate 800 de milioane de dolari. Dar cum s-a ajuns aici?
Pe rând, în special sub influenţa lui Traian Băsescu, Ministerul Apărării, epurat de generali incomozi, în urma aşa zisului scandal al muniţiei furate, a eliminat modelele europene Gripen şi Eurofighter. Rămânând la proiectul american, trebuie spus că România se calificase în calitatea ei de partener strategic al Statelor Unite, pentru cele mai avansate modele F35, care urmau să fie lansate pe piaţă dar trebuia să aştepte la rând, pentru că prioritate aveau forţele armate ale Statelor Unite precum şi ale celorlalte state aliate, care realizau componente F35. În aceste condiţii, cea mai raţională soluţie era achiziţionarea unei prime escadrile de F16 de aeronave aflate în uzul Ministerului Apărării din Statele Unite, urmând ca apoi, treptat şi în măsura posibilităţilor, să completăm sau să înlocuim aceste aeronave cu modelul F35.
Este extrem de important să ştim că, în conformitate cu legile din Statele Unite, procedura offset, deci posibilitatea de a primi înapoi contravaloarea echipamentelor militare sub forma unor investiţii făcute în indiustria românească, nu poate fi aplicată decât dacă cumpărătorul intră într-o relaţie directă cu fabricantul. În consecinţă, România a renunţat din capul locului la uriaşul avantaj al offsetului, începând din momentul în care a decis să achiziţioneze aeronave aflate în uzul Ministerului Apărării din Statele Unite.
Dar culmea este că nici măcar în această situaţie autorităţile de la Bucureşti nu s-au ţinut de cuvânt în angajamentul lor faţă de Departamentul Apărării din Statele Unite. Banii nu au fost plătiţi, Traian Băsescu şi-a încălcat angajamentele spre stupoarea autorităţilor de la Washington. Care au vândut escadrila promisă României unei terţe ţări. Dar se crea o uriaşă gaură neagră în cea ce priveşte apărarea militară a României. MIG-urile nu mai puteau fi reparate şi modernizate, piloţii nu mai puteau fi antrenaţi, aerodromurile militare urmau să se degradeze, astfel încât România ar fi fost pusă în situaţia, cândva, de-a începe de la zero dotarea cu echipamentele aeriene”, scrie SRS pe blogul personal.
Citiți AICI întregul articol.
