Agenţia Naţională de Integritate (ANI) anunţă, vineri, că opt funcționari publici au fost găsiți în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese.
Este vorba despre HOBEANU DUMITRU, președinte-director general al Casei de Asigurãri de Sãnãtate Vâlcea, ȘTEFAN CRISTINA, director executiv adjunct în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a Municipiului București, CIUCHINÃ ARITIMISIA, șef Serviciu Financiar Contabil, Impozite și Taxe din cadrul Primãriei comunei Patricani, județul Neamț, STOICHICIU CEZAR DAN, funcționar public în cadrul Poliției Locale Ploiești, județul Prahova, GÂRBOVAN ILEANA, inspector de specialitate în cadrul Direcției de Sãnãtate Publicã Sãlaj, HOTEA VASILE, funcționar public în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a județului Maramureș, COPORAN GHEORGHE, fost director executiv adjunct în cadrul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Giurgiu, GIURGEA IULIANA-LUCIANA, ofițer de penitenciare în cadrul Penitenciarului Focșani.
Vă prezentăm comunicatul ANI, remis marți redacției PSnews.ro:
”Agenția Naționalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate și existența conflictului de interese de naturã administrativã și penalã în cazul a opt funcționari publici, dupã cum urmeazã:
1. HOBEANU DUMITRU, președinte-director general al Casei de Asigurãri de Sãnãtate Vâlcea
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În calitate de director executiv în cadrul Direcției Relații Contractuale din cadrul C.A.S. Vâlcea, a semnat un contract de furnizare servicii medicale, încheiat între C.A.S. Vâlcea și C.M.I. Hobeanu Maria, cabinet al cãrui medic titular este soția sa. Pentru serviciile medicale prestate în baza acestui contract C.M.I. Hobeanu Maria a încasat de la C.A.S. Vâlcea venituri în cuantum de 158.536,6 Lei.
Mai mult decât atât, în calitate de președinte-director general al C.A.S. Vâlcea, persoana evaluatã a aprobat Raportul de control emis de C.A.S. Vâlcea ca urmare a acțiunii de control efectuate la C.M.I. Hobeanu Maria.
Persoana evaluatã a încãlcat, astfel, dispozițiile art. 79, alin. (1), lit. c) din Legea 161/2003 și dispozițiile art. 310, alin. (2) din Legea 95/2006.
2. ȘTEFAN CRISTINA, director executiv adjunct în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a Municipiului București
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 15 februarie 2010 – 03 octombrie 2013, întrucât în perioada exercitãrii funcției publice de director executiv adjunct în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a Municipiului București, a desfãșurat activitãți remunerate, în baza Convențiilor Civile și a Contractelor individuale de muncã, care sunt în legãturã directã sau indirectã cu atribuþiile exercitate ca funcþionar public, potrivit fișei postului.
Persoana evaluatã a încãlcat astfel dispozițiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
3. CIUCHINÃ ARITIMISIA, șef Serviciu Financiar Contabil, Impozite și Taxe din cadrul Primãriei comunei Patricani, județul Neamț
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 01 ianuarie 2011 – 29 octombrie 2014, întrucât fiul sãu și-a desfãșurat activitatea în cadrul Serviciului financiar contabil din cadrul Primãriei Petricani, aflându-se în subordinea directã a mamei sale, rudã de gradul I, care deținea funcția de șef serviciu, încãlcând astfel dispozițiile art. 95, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
De asemenea, în perioada 01 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2013, persoana evaluatã a desfãșurat activitãți de audit și expertizã contabilã, în legãturã indirectã cu funcția de Șef Serviciu Financiar Contabil si a încasat venituri de la mai multe primãrii de pe raza județului Neamț, de la Școala de Arte și Meserii, precum și de la Liceul Tehnologic Petricani, încãlcând astfel dispozițiile art. 94, alin. (2), lit. a) și art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
Totodatã, întrucât veniturile încasate de persoana evaluatã, așa cum au fost identificate în conturile bancare, nu se regãsesc în totalitate în evidențele fiscale ale Serviciului Fiscal Municipal Roman, Agenția Naționalã de Integritate a sesizat Agenția Naționalã de Administrare Fiscalã în vederea stabilirii obligațiilor fiscale referitoare la veniturile realizate în perioada 2008 – 2012.
4. STOICHICIU CEZAR DAN, funcționar public în cadrul Poliției Locale Ploiești, județul Prahova
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 05 octombrie 2015 – 18 mai 2016, întrucât a deținut simultan funcțiile de consilier în cadrul Compartimentului Achiziții Publice, Contracte – Poliția Localã Ploiești și de inspector de specialitate în cadrul Compartimentului Cabinet Primar – Primãria Municipiului Ploiești, încãlcând astfel dispozițiile art. 94, alin. (2), lit. a) din Legea nr. 161/2003.
5. GÂRBOVAN ILEANA, inspector de specialitate în cadrul Direcției de Sãnãtate Publicã Sãlaj
CONFLICT DE INTERESE PENAL
În cursul anilor 2013 și 2014, în calitate de inspector de specialitate în cadrul Direcției de Sãnãtate Publicã Sãlaj și în exercițiul atribuțiilor de serviciu, a participat la luarea de decizii prin efectuarea activitãților de control la Centrul de Recuperare, Tratament și Îngrijire al Fundației ”Acasã”. Persoana evaluatã și fiica acesteia au calitatea de asociat în cadrul S.C. AG&NT Aida S.R.L., societate comercialã ce s-a aflat în relații cu caracter patromonial cu Fundația ”Acasã”.
Având în vedere aceste fapte, Agenția Naționalã de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângã Judecãtoria Zalãu în vederea efectuãrii verificãrilor cu privire la existenþa indiciilor referitoare la sãvârºirea infracþiunii de conflict de interese, faptã prevãzutã și pedepsitã de art. 301 din Codul penal.
6. HOTEA VASILE, funcționar public în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a județului Maramureș
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În exercitarea atribuțiior de serviciu, a aprobat Raportul de Inspecție Fiscalã încheiat în urma controlului efectuat de cãtre inspecția fiscalã la S.C. Giropa-Prod-Com S.R.L. (societate comercialã în cadrul cãreia fiul sãu este asociat si administrator) și dispoziția privind mãsurile stabilite de organele de inspecție fiscalã ca urmare a inspecției fiscale desfãșurate în perioada 11 -15 iunie 2012 la S.C. Giropa-Prod-Com S.R.L.
Astfel, interesele de naturã patrimonialã ale rudelor sale de gradul I au influențat decizia pe care persoana evaluatã a luat-o în exercitarea atribuțiior de serviciu și deși avea obligația sã se abþinã de la efectuarea oricãrui act privind procedura de administrare în derulare, acesta a aprobat documentele fãrã a informa șeful ierarhic cãruia îi este subordonat direct în vederea mãsurilor care se impun pentru exercitarea cu imparțialitate a funcției publice.
Persoana evaluatã a încãlcat astfel dispozițiile art. 79, alin. (1), lit.c) și alin. (2) din Legea 161/2003.
7. COPORAN GHEORGHE, fost director executiv adjunct în cadrul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Giurgiu
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În exercitarea atribuțiior de serviciu, a avizat și semnat procesul – verbal de constatare încheiat în urma controlului efectuat la S.C. Rona S.R.L. (societate comercialã în cadrul cãreia fiul sãu este asociat si administrator).
Astfel, interesele de naturã patrimonialã ale rudelor sale de gradul I au influențat decizia pe care persoana evaluatã a luat-o în exercitarea atribuțiior de serviciu și deși avea obligația sã se abþinã de la luarea unei decizii, acesta a avizat și semnat documentele fãrã a informa șeful ierarhic cãruia îi este subordonat direct în vederea mãsurilor care se impun pentru exercitarea cu imparțialitate a funcției publice.
Persoana evaluatã a încãlcat astfel dispozițiile art. 79, alin. (1), lit.c) și alin. (2) din Legea 161/2003.
8. GIURGEA IULIANA-LUCIANA, ofițer de penitenciare în cadrul Penitenciarului Focșani
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 01 septembrie 2011 – 31 octombrie 2013 întrucât a deținut simultan calitatea de comisar șef de penitenciare și funcția de coordonator servicii consiliere în cadrul Fundației Școala Românã de Afaceri a Camerelor de Comerț și Industrie, Filiala Vrancea, încãlcând astfel dispozițiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003 și art. 6, alin. (2) din Legea nr. 293/2004.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiazã – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Persoanele menționate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:
· art. 79 alin. (1), lit. a), c) și alin. (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãrora „Funcþionarul public este în conflict de interese dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaþii: […] c) interesele sale patrimoniale, ale soþului sau rudelor sale de gradul I pot influenþa deciziile pe care trebuie sã le ia în exercitarea funcþiei publice. În cazul existenþei unui conflict de interese, funcþionarul public este obligat sã se abþinã de la rezolvarea cererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii ºi sã-l informeze de îndatã pe ºeful ierarhic cãruia îi este subordonat direct. Acesta este obligat sã ia mãsurile care se impun pentru exercitarea cu imparþialitate a funcþiei publice, în termen de cel mult 3 zile de la data luãrii la cunoºtinþã”;
· art. 94, alin. (2), lit. a) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcționarii publici nu pot deține alte funcții și nu pot desfãșura alte activitãți, remunerate sau neremunerate […] în cadrul autoritãților sau instituțiilor publice”;
· art. 95, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „ Nu sunt permise raporturile ierarhice directe în cazul în care funcționarii publici respectivi sunt soți sau rude de gradul I”;
· art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcþionarii publici, funcþionarii publici parlamentari ºi funcþionarii publici cu statut special pot exercita funcþii în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legãturã directã sau indirectã cu atribuþiile exercitate ca funcþionar public, funcþionar public parlamentar sau funcþionar public cu statut special, potrivit fiºei postului”;
· art. 310, alin. (2) din Legea 95/2006, potrivit cãruia „Constituie conflict de interese deþinerea de cãtre membrii Consiliului de administraþie al CNAS ºi ai consiliilor de administraþie ale caselor de asigurãri, precum ºi de cãtre personalul angajat al acestor case de asigurãri, de pãrþi sociale, acþiuni sau interese la furnizori care stabilesc relaþii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate. Aceastã dispoziþie se aplicã ºi în cazul în care astfel de pãrþi sociale, acþiuni sau interese sunt deþinute de cãtre soþ, soþie, rudele sau afinii pânã la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanei în cauzã”;
· art. 6, alin. (2) din Legea nr. 293/2004, potrivit cãruia „Personalul din sistemul administraþiei penitenciare va promova ºi va respecta principiile ºi valorile etice ale serviciului public în activitatea profesionalã ºi în relaþiile cu cetãþenii, precum ºi mãsurile legale referitoare la transparenþa decizionalã, conflictul de interese ºi incompatibilitãþi”;
– art. 301, alin.(1) din Codul Penal al României, potrivit cãruia ”Fapta funcþionarului public care, în exercitarea atribuþiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obþinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soþul sãu, pentru o rudã ori pentru un afin pânã la gradul II inclusiv sau pentru o altã persoanã cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncã în ultimii 5 ani sau din partea cãreia a beneficiat ori beneficiazã de foloase de orice naturã, se pedepseºte cu închisoarea de la unu la 5 ani ºi interzicerea exercitãrii dreptului de a ocupa o funcþie publicã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã și se sancționeazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãții, funcției sau activitãții respective […]”.
„Persoana […] fațã de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcția ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcție eligibilã, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Naționalã de Integritate își exercitã atribuțiile cu respectarea principiilor legalitãții, confidențialitãții, imparțialitãții, independenței operaționale, celeritãții, bunei administrãri, precum și al dreptului la apãrare”, se arată în comunicat.
