Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă că a solicitat Adunării Generale a Acţionarilor CFR Călători o evaluare a activităţii actualului management, el ţinând să sublinieze că nu ministrul are puterea de a schimba managerii companiilor naţionale din domeniul transporturilor. În emisiunea Insider Politic, Grindeanu a dat detalii şi despre accidentul feroviar de la Galaţi în urma căruia o femeie conductor de tren şi-a pierdut viaţa.
„Nu am pârghiile necesare, ca ministru, oricât erau învăţaţi unii care au venit în aceste posturi timp de 30 de ani să bată cu pumnul în masă, să rupă contracte în faţa camerelor de luat vederi şi să facă show mediatic. Pârghia legală a ministrului Transporturilor este de a cere Adunării Generale a Acţionarilor să facă o analiză a activităţii managementului, iar această Adunare Generală a Acţionarilor cere CA-ului. Eu pot să cer adunării generare şi am cerut acest lucru”, a afirmat Sorin Grindeanu sâmbătă, la Prima Tv, în emisiunea Insider Politic.
Grindeanu a precizat că membrii Consiliului de Administraţie sunt cei care vor decide cu privire la viitorul actualului director al CFR Călători, Traian Preoteasa. Întrebat dacă Traian Preoteasa este susţinut de PNL, Grindeanu a răspuns că ştie că acesta „are mulţi cunoscuţi” în acest partid.
„Era de datoria mea să cer această evaluare şi să vedem ce spune Consiliul de Administraţie, mai ales că ne aflăm într-o perioadă în care se face selecţia, de Consiliul de Administraţie, nu de către minister, a noului management la această companie şi nu doar la ea”, mai spune Grindeanu.
Ministrul a vorbit şi despre accidentul feroviar de la Galaţi, în urma căruia un conductor de tren a murit.
„Dacă nu a fost o eroare umană, şi se pare că nu a fost, clar că a fost o defecţiune tehnică a locomotivei, ceea ce e ciudat, pentru că în dimineaţa acelei zile acea locomotivă a ieşit din revizie tehnică din depoul Ploieşti. În acea dimineaţă. Tocmai de aceea, această anchetă va scoate în evidenţă, sunt sigur, care au fost cauzele acestui accident”, a afirmat ministrul, în acest context.
Sorin Grindeanu afirmă că în ultimii 30 de ani în sectorul feroviar nu s-a investit „aproape nimic”, în acest context el anunţând că anul acesta au fost semnate contracte pentru achiziţia a zeci de garnituri feroviare noi.
”Atât timp cât în 30 de ani nu s-a investit nimic sau aproape nimic în acest domeniu al căilor ferate, asta duce la o degradare a acestui sistem feroviar, fie că vorbim de infrastructură, fie că vorbim de lucrurile care ţin de garniturile de tren. Lucrurile acestea au dus inclusiv la închiderea marii părţi a industriei aferente de reparaţii de vagoane, de modernizare. (…) Această repornire nu e simplă; dacă 30 de ani lucrurile s-au aşezat pe anumite baze economice, toată această repornire nu se poate face de pe azi pe mâine”, a declarat Grindeanu, potrivit news.ro.
Acesta a subliniat că România primeşte sume mari din fonduri europene, pe diverse programe, pentru reparaţii pe căi ferate şi pentru trenuri noi.
„De 20 de ani în România nu s-a cumpărat niciun tren nou sau o garnitură. Anul acesta încep să vină, avem deja achiziţiile semnate pentru 37 de garnituri noi şi licitaţia este în curs pentru încă 80 de garnituri noi de lungă distanţă sau scurtă. Pe parcursul acestui an încep să vină primele garnituri de trenuri noi, după 20 de ani”, a adăugat ministrul.
În ceea ce priveşte criticile legate de faptul că România nu a reuşit să cheltuiască bani din PNRR pentru transporturi, Grindeanu a precizat că s-au semnat contracte şi „abia acum se intră în implementare”, el calificând criticile pe acest subiect drept minciuni.
Referitor la cheltuielile şi pierderile raportate de CFR, ministrul a explicat că în companie „salariile sunt foarte mici”, iar adoptarea statutului feroviarului are impact asupra bugetului companiilor din sistem, fie că este vorba despre CFR Călători, Infrastructură sau metrou. El precizează că, dincolo de cheltuielile de salarizare,„ cheltuielile efective” în acest sector au fost „mult mai mici” decât în anii anteriori.
Pe de altă parte, Sorin Grindeanu susţine că operatorul naţional de transport CFR Marfă a fost „devalizat” de-a lungul anilor inclusiv prin încheierea unor contracte păguboase pentru companie, sub preţul de cost. El spune că a cerut noului director al CFR Marfă renunţarea la astfel de contracte, iar compania a început să se reabiliteze din punct de vedere financiar. Grindeanu menţionează un director general ”pus de tinerii frumoşi şi liberi” care au fost înaintea sa la minister, ”fratele acestui director general fiind şi mare consilier al domnului actual preşedinte al USR”.
„În momentul în care am venit la minister – şi ştiţi foarte bine că nu era o problemă nouă descoperită de Grindeanu când a venit acolo – CFR Marfă aflat într-o situaţie economică nu proastă, ci foarte proastă, aflându-se sub acel concordat din punct de vedere economic. Comisia Europeană ne cerea insolvenţa, să o închidem ş.a.m.d. Era un director general acolo, pus de tinerii frumoşi şi liberi care au fost înaintea mea pe la ministerul ăla, fratele acestui director general fiind şi mare consilier al domnului actual preşedinte al USR-ului şi pe care eu l-am păstrat, că nu aveam nicio… după vreo două luni aud că şi-a dat demisia. Cum adică şi-a dat demisia? Păi nu, că a plecat dar nu înainte de a semna un contract extraordinar de păgubos pentru CFR Marfă. (…) Ce au însemnat aceste tipuri de contracte păguboase pentru CFR Marfă? Pentru că CFR Marfă, în acest moment, mai ocupă 20% din piaţa de transport de acest tip din România. Au împins în aceşti ani CFR Marfă, tot pe contracte păguboase, că au transportat cărbunele pe minus, că au transportat sare, că au transportat de la Conpet, spre exemplu, petrol sub preţul de cost. Asta e una din căile în care s-a devalizat CFR Marfă pe contracte păguboase şi au ajuns la aceste datorii de care ştim”, a afirmat Sorin Grindeanu sâmbătă, în emisiunea Insider Politic.
Acesta a precizat că a solicitat directorului CFR Marfă să renunţe la toate contractele păguboase, cu sprijinul avocaţilor.
„Vreau să vă spun că 2022… într-un an de zile această companie a trecut pe profit într-un an de zile. O să vedeţi în 2023 CFR Marfă ce va însemna ca şi plusuri, pentru că s-a renunţat la aceste contracte, se merge pe contracte normale şi asta va însemna ceva”, mai spune Grindeanu.
