Skip to content
Societate

Pe ce avioane de vănătoare se bazează România: mai puţin de două escadrile, vechi de peste 40 de ani

România are operaționale în momentul de față mai puțin de două escadrile de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR, avioane pe care se bazează în prezent pentru misiunile proprii de poliție aeriană și de luptă. Pe aceste puține avioane rămase în uz – de origine sovietică și în serviciu de peste 40 de ani – România se va baza încă cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, chiar dacă sunt la finalul resursei lor de viață. Și asta pentru că programul de achiziție a unui nou avion multirol se mișcă greu și foarte greu: Abia am reușit să luăm 12 avioane F-16 second-hand, dar modernizate din Portugalia, negociem de peste un an pentru încă cinci la fel și încă nu știm dacă vom mai cumpăra altele tot la mâna a doua sau vom lua 36 de F16 noi, scrie hotnews.ro.

Avioane de vânătoare

F-16 – 12 unități F16 AM/BM Block 15 trecute printr-un MLU, parte din escadrila 53 Warhawks de la baza aeriană 86 Borcea.

Practic, cele 12 avioane de la Borcea nu formează deocamdată o escadrilă completă și abia din iunie-iulie ar putea începe oficial misiunile de poliție aeriană în cadrul NATO.

Din cele 12, nouă sunt cu comandă simplă și trei sunt dublă-comandă și folosesc schema de vopsire „Carpathian Ghost”.

România a cumpărat cele 12 avioane F-16 de la Portugalia și le-a modernizat printr-un proces numit MidLife Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echiavelentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).

 

Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.

România continuă în prezent negocierile cu Portugalia pentru încă cinci astfel de avioane (tot block 16, to trecute printr-un MLU) care să completeze escadrila 53 Warhawks.

Pe viitor, conform planurilor anunțate de oficiali, România ar mai putea achiziționa încă 36 de avioane F-16, deși părerile sunt împărțite dacă acestea să fie avioane tot second-hand modernizate sau să fie avioane direct noi, în condițiile în care acestea se produc în continuare (într-o configurație foarte modernă) și deja state vecine au comandat și vor primi astfel de aeronave (F16V – Block 70/72).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *