Europarlamentarul Victor Negrescu a solicitat poziția Comisiei Europene cu privire la planul Ucrainei de a introduce brațele Chilia și Bîstroe în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), țara prezentând un plan de dragare a canalului navigabil Bîstroe.
Negrescu a menţionat, într-un mesaj postat pe Facebook, că asemenea lucrări ar duce la degradarea majoră, ireversibilă a Deltei Dunării.
“În contextul solicitării Ucrainei cu privire la includerea brațelor Chilia și Bîstroe în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și a prezentării unui plan de dragare a canalului Bîstroe, am solicitat Comisiei Europene să își prezinte poziția cu privire la planul Ucrainei.
Conform tuturor experților, asemenea lucrări ar duce la degradarea majoră, ireversibilă a Deltei Dunării. Mai mult, aceste lucrări sunt și contrare dreptului internațional, conform concluziilor a numeroase organisme internaționale.
Totodată, am subliniat faptul că țara noastră şi-a arătat în mod constant sprijinul pentru Ucraina, oferind inclusiv, ca măsură excepțională, acordul privind folosirea canalului Bîstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră, în vederea reducerii consecințelor agresiunii Federației Ruse asupra acestui stat, și am reiterat nevoia ca angajamentele asumate să fie în continuare menținute”, este mesajul lui Negrescu.
Ambasada Ucrainei a transmis, sâmbătă, mai multe precizări în contextul apariției unor informații privind executarea unor lucrări de dragare a canalului Bîstroe, fără informarea României, fapt care a stârnit reacții la București, notează adevarul.ro.
Ambasada Ucrainei a precizat că ar fi de fapt vorba despre lucrări de mentenanță, care au loc în fiecare an, fiind anunțată Administrația Fluvială a Dunării de Jos în august 2022.
Totodată partea ucraineană a dat asigurări că în cazul unor lucrări viitoare de adâncire va informa România „în prealabil și va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislația în vigoare, acordurile și convențiile internaționale”.
Fiind readus în atenția publică de Ministerul Transporturilor, subiectul canalului Bîstroe a fost și tema unei reacțiii a Ministerului de Externe, care a punctat că România nu este de acord cu adâncirea canalului.
